Må man være sommertrist?

Vinterdepressioner kan de fleste forstå. Mørket, kulden og de korte dage kan gøre dig uoplagt. Sommer er til gengæld lig med energi og glæde, men hvad nu, hvis sommerglæden ikke indfinder sig?

Sommeren er forbundet med en masse forventninger til, hvordan vi skal have det, og hvad vi skal gøre. Typisk vil en sommerdepression vise sig ved, at man sover mindre, spiser mindre og har en rastløs energi.

Sådan løfter du sommerhumøret

  • Få mørklægningsgardiner i soveværelset, så du får nok søvn. Du skal ikke nødvendigvis være ude, fordi det stadig er lyst klokken 23, hvis du  trives bedst med 8 timers søvn. 
  • Øv dig i at sætte ambitionsniveauet ned. Prioriter det vigtige. Du skal ikke nå det hele.
  • Lad være med sammenligne dig selv med andre. Facebook og Instagram viser kun den pæne overflade. 

Vores samfund fremelsker en ekstrovert livsstil, men det er ikke forkert at være introvert. Det betyder bare, at du lader bedst op alene, og gør du det, er det fint at melde fra til arrangementer, hvis energien ikke er til det.  

Hvis du er klinisk deprimeret, og ikke ’bare’ påvirket af sæsonmæssige ændringer og forventningerne, bør du opsøge din læge eller 
en psykolog.

Der er høje forventninger til, hvordan vi skal have det, og hvad vi skal gøre

Der kan altså være nogle rent fysiologiske grunde til, at jeg føler mig trist om sommeren, men der er også psykiske faktorer, der kan påvirke humøret, forklarer psykolog Vibeke Svane og nævner i den forbindelse forventninger som et nøgleord. Sommeren er forbundet med en masse forventninger til, hvordan vi skal have det, og hvad vi skal gøre. 

»Få kan leve op til »den perfekte sommer«, men mange føler, at de skal være sociale og aktive for at være vellykkede mennesker om sommeren, og at være et vellykket menneske er meget vigtigt i vores samfund. Er vi ikke det, føler vi os forkerte,« siger psykologen. 

Det bliver meget tydeligt om sommeren, hvis du ikke har det godt

Oven i det har vi selv ansvaret for at lykkes, forklarer hun. Så hvis du føler, at du ikke kan leve op til det hype, der er om sommeren, er det din egen skyld. 

Sommeren er også en tid, hvor det bliver meget tydeligt, hvis du ikke har det godt. Om sommeren er man mere afdækket, så er du utilfreds med din krop, bliver du konfronteret med det. Sommeren er social, og er du ensom, bliver det tydeligt. Og hvis du er deprimeret, kan solen og glæden virke som en stor kontrast til dit følelsesliv. 

»Opskriften på en konflikt er, når to modsatrettede behov opstår på samme tid, så vi ikke kan blive glade, uanset hvad vi vælger,« siger Vibeke Svane. 

Den konflikt kan jeg relatere til – særligt om sommeren. Jeg lader op alene, og når det er mørkt, kan jeg tage direkte hjem fra arbejde og campere i min seng med nedrullede gardiner, Rittersport og serier - vel vidende, at det er helt o.k. Men sommeren er så kort, og griber jeg ikke dagen – solskinsdagen – føler jeg, at jeg går glip af noget. 

Flere opgaver om sommeren

Sommeren er fuld af sociale tilbud, og det kan være svært at melde fra, når idealmennesket i vores samfund skal kunne det hele. Om sommeren er der også flere opgaver. Har du hus, have eller sommerhus, kræver det vedligeholdelse om sommeren. Har du børn og familie, er der også en lang sommerferie, der skal fyldes ud med sjove aktiviteter. 

»Mange opsøger en psykolog, når de kommer hjem fra ferie,« forklarer Vibeke Svane, »og det handler igen om forventningerne. Sommeren i Danmark er nærmest mytisk – vi ser frem til den hele året. Men har ferien med familien ikke været perfekt, sætter man måske spørgsmålstegn ved alt, for hvis vi ikke engang kan have det godt om sommeren, hvilket liv er det så, vi har?« 
 

Se, hvad vi ellers skriver om: #psykologi, #sommer og #sundhed