Kroppen kræver kalk: Sådan spiser du dig til sunde knogler

Drikker du en halv liter mælk om dagen, har du fat i den lange ende, når det kommer til at få nok kalk. Og kalk er alfa omega for at sikre stærke knogler gennem hele livet. Bryder du dig ikke om mælk eller mælkeprodukter, kan du finde kalken i andre fødevarer. Vi giver dig flere gode bud her.

Undgå knoglebrud ved at spise kalk

Næsten en halv million danskere formodes at lide af knogleskørhed uden at vide det – og sygdommen rammer i gennemsnit hver 3. kvinde og hver 8. mand over 50 år. Hvis du vil prøve at undgå selv at få svage knogler, skal du tænke over, hvor meget kalk du får i kosten. Knoglernes vigtigste byggesten er nemlig calcium – eller kalk, som vi siger til daglig – men også tænder, muskelceller, nerveceller og linserne i vores øjne består af en stor mængde kalk. Som voksen har vi cirka et kilo kalk i kroppen, og en god kalkbalance gennem hele livet er med til at mindske risikoen for at få knogleskørhed.

Det er især vigtigt for store børn og unge i voksealderen samt ældre mennesker at få tilstrækkeligt med kalk. Fødevarestyrelsen anbefaler en daglig dosis for voksne på 800 mg, mens unge i puberteten og gravide skal have 900 mg.

D-vitamin, som vi jo især får fra solen, er vigtigt for at optage og regulere kalk i kroppen.

Se, hvad vi ellers skriver om: #vitaminer, #ernæring og #sundhed