Kan man tabe sig af bukkehornsfrø?

Forskning tyder på, at bukkehornsfrø kan sænke appetitten efter fedt.
?

Kan brevkassen oplyse mig om, hvad bukkehornsfrø indeholder af kalorier, protein, kulhydrat, fedt og kostfibre pr. 100 gram?

Jeg har læst, at knust bukkehornsfrø har en gavnlig effekt, hvis man vil tabe sig eller holde vægten og på indholdet af kolesterol i blodet. Man jeg kan ikke finde oplysninger om, hvor mange gram jeg skal spise hver dag.

Lis Jørgensen, Ringsted

Svar fra Per Brændgaard

Forskning tyder på, at bukkehornsfrø kan hjælpe til at sænke blodsukkeret ved at øge følsomheden over for insulin, sænke det »lede« LDL-kolesteroltal og sænke appetitten efter fedt. Det kan hjælpe mod type 2-diabetes, forhøjet kolesteroltal og overvægt.

Virkningen skyldes dels det høje fiberindhold i frøene, dels nogle andre biologisk aktive stoffer. En dosis, der har vist sig effektiv, er 2,8 g frø pr. dag.

Bukkehornsfrø er en fast bestanddel af karry. Det er derfor både velsmagende og sundt at bruge rigeligt med karry i madlavningen.

Nogle af de aktive stoffer i bukkehornsfrø kan øge risikoen for spontan abort. Gravide og kvinder, der planlægger graviditet, bør holde igen.

100 g bukkehornsfrø indeholder 323 kcal, 6 g fedt (heraf 1 g mættet fedt), 58 g kulhydrat (heraf 25 g kostfibre) og 23 g protein.

Per Brændgaard er cand.scient. i human ernæring.

Se, hvad vi ellers skriver om: #slank og #slankekur