Jeg er så glad for min cykel

Sidste år blev der sendt knap 500.000 nye cykler over disken hos cykelhandlerne i Danmark. Nogle af os tramper i pedalerne, fordi vi kan lide vinden i ansigtet, andre, fordi det er praktisk og koster nul benzin. Mød fire danskere, der cykler hver sin vej



DEN SLIDTE SADEL



Susanne Jensen, pottekone, Kerteminde


Min cykel er købt brugt i 1980. En god, solid Batavus, koksgrå og gedigen med lædersadel. Mine venner fortæller mig, at den er blevet frygtelig rusten, men jeg kan med min gode vilje ikke se det. Skal jeg være helt ærlig, kan jeg måske nok høre det. Da jeg fik den, kørte vi op langs vestkysten og tilbage igen langs østkysten i modvind og sjaskende regnvejr. Ikke en dag skinnede solen. Alligevel forbinder jeg min cykel med gode ferier. Året efter cyklede vi til Bornholm og hjem igen sammen med Anders på syv år. Han var også med i 1982 til England. Vi sejlede til Harwich, cyklede sydover og så det ene industrikvarter efter det andet. Vi kunne simpelt hen ikke finde naturen, så vi vendte om og kørte nordpå, og så var ferien ved at være forbi. For to år siden skulle vores datter have en ny cykel, og det skulle selvfølgelig også være en brugt Batavus. Vi fandt en; funklende flot nyistandsat og rød. Jeg overvejede, om den mon ikke skulle være min. Men nej, jeg kunne ikke nænne at komme af med den gamle. Jeg elsker den slidte sadel, lyden. At den er så robust. I de senere år har jeg mest brugt den til de daglige gøremål, frem og tilbage til børnehave, uddannelse og den slags. Vi er stadig ude sammen, hollænderen og mig, hver dag, om morgenen til stranden året rundt for at bade og i hallen, når jeg skal til badminton.



MÆRKE OG ÅRGANG:

Batavus, Flying Dutchman fra 1978.


CYKELHJELM:

Nej, jeg synes, min cykel er trafiksikker nok uden.


PRIS:

Omkring 1500 brugt.


KM:

Omkring de 1000 om året.


HVORFOR ER DIN CYKEL NOGET SÆRLIG?:

Fordi jeg har haft den så længe og forbinder den med kvalitet, noget dejligt og solidt.




LANGT HJEMMEFRA SAMMEN



Hans Gad Johannsen, overlæge, Odense


Jeg fik for alvor gang i pedalerne omkring 2000. Jeg spurgte nogle af de andre fædre i mine børns klasser, om ikke vi skulle cykle lidt sammen sådan for hyggens skyld. Den motionsform kunne jeg godt lide, men det blev ikke til de helt lange stræk. I 2006 kørte jeg for første gang langt med cykelholdet Team Rynke, der er sammensat af en gruppe cykelmotionister. Det har ikke noget med rynker at gøre, selvom de fleste af os har nogle år på bagen. Team Rynke udspringer af Rynkeby Foods, og holdet har gennem nogle år cyklet til Paris for at se afslutningen på Tour de France. Det var fantastisk at være med, og jeg tager også de 1260 km i 2007. Selvfølgelig gør jeg det for min egen skyld; for at mærke, at jeg sgu' kan. Men den overordnede drivkraft er, at overskuddet fra vores sponsorerede cykelhold går til Børnecancerfonden. På grund af den tur har jeg fået et ganske særligt forhold til min cykel, selv om den er ret ny. Jeg har også en anden god en, men den må som regel blive hjemme i garagen.



MÆRKE OG ÅRGANG:

Ideal fra 2005.


CYKELHJELM:

Bruger jeg altid. Burde være lovpligtig.


PRIS:

Det har jeg glemt, men helt billig var den ikke.


KM:

6000 i 2006.


HVORFOR ER DIN CYKEL NOGET SÆRLIGT:

Vi har været langt hjemmefra sammen. Og jeg bliver i godt humør, når jeg cykler en lang tur på den.



MIN FIRMABIL



Inge Karrebæk, selvstændig grafiker, Odense


Jeg har ingenbil og har aldrig haft det. Det er egentlig en underlig historie, fordimin far lovede både min bror og mig et kørekort, hvis ikke vi havderøget, før vi fyldte 18. Min bror røg, og han fik kørekort, jeg røgikke og fik ikke noget kørekort. I de sidste år, min far levede, sagdejeg til ham, at det ville blive rigtig dyrt for ham, hvis jeg skulletil at tage kørekort i min alder. Det går nu også fint uden. Både nårjeg skal besøge venner, kunder og leverandører. Bare ikke når det stårned i stænger, så tager jeg en taxa. Jeg vil helst cykle til det heleåret rundt. Faktisk kræver det bare et super regnsæt, sådan et har jegdyrt og dejligt. Indkøb? På cykel selvfølgelig, det kræver bareplanlægning og en cykelkurv, hvor der kan være omkring 20 kilo gods. Ogskal jeg have mange gæster i weekenden, begynder jeg at købe ind ommandagen. For første gang har jeg en cykel kun med håndbremse, detskulle jeg lige vænne mig til. Jeg kunne ikke lide det i begyndelsen,men det var lige præcis den matsorte model, jeg ville have, og så måttejeg jo leve med den manglende fodbremse.



MÆRKE OG ÅRGANG:

MBK Cheyenne,en »krydsning« mellem en mountain- og en citybike.


CYKELHJELM:

Aldrig!Måske når nogen designer en, man kan se ordentlig ud med.


PRIS:

Omkring5000 kr.


KM:

1200 om året.


HVORFOR ER DIN CYKEL NOGET SÆRLIGT:

Jeg kanikke undvære den ganske enkelt.



UD I DET BLÅ



Tove Olsen, pensionist, Aabenraa


Jeg har cyklet næsten helemit liv. Det begyndte i Vordingborg, da jeg som lille pige tog ud tilmin bedstemor otte - ti kilometer hver vej gennem en skov. Jeg elskededet. Som voksen kom jeg rigtig i gang med at cykle i tresserne sammenmed min gode veninde Ruth. Alle vegne i Danmark har vi været; Bornholm,Skagen, Sydhavsøerne. Så boede vi enten privat eller på pensionater. Engang om ugen går turen til Flensborg, hvor jeg passer barnebarn. Jo,det bliver stadig til en del kilometer, selv om jeg har rundet de 77.Jeg kan ikke undvære det. Måske er det, fordi jeg altid har været gladfor sport faktisk er jeg danmarksmester i langrend syv gange i mineunge dage. Og jeg er sikker på, at motion er den bedste investering,man kan gøre i sit liv.



MÆRKE OG ÅRGANG:

Sort Kildemoes fra 2004,terrængående konecykel.


CYKELHJELM:

Nej, det er jeg aldrig kommet igang med.


PRIS:

ca. 3500 kr.


KM:

Mon ikke omkring de 6000 km om året?


HVORFOR ER DIN CYKEL NOGET SÆRLIGT:

Den er årsagen til gode oplevelserog et godt helbred.


Læs som PDF:



Artikel side 1



Artikel side 2



Artikel side 3



Artikel side 4



Artikel side 5



Artikel side 6

Se, hvad vi ellers skriver om: #fritid, #motion, #transport og #cykel