Hvordan får jeg de essentielle fedtsyrer?

Kan man ikke kan få de vigtige fedtstoffer på en mere naturlig måde i stedet for kapsler?
?

For tiden får vi tudet ørene fulde af, at det er vigtigt at få de essentielle fedtstoffer for eksempel i fiskeolier for blandt andet hjernens, indlæringsevnens, hudens og synets skyld.

Dog er der så mange forskellige oliekapsler, man nu kan købe, og som indeholder forskellige mængder GLA, DHA, EPA eller kæmpenatlysolie og hørfrøolie, så jeg er blevet forvirret.

På visse olie kapsler står der, om de er rettet mod ens syn, børns udvikling, hjernen osv., men hvad er forskellen på dem alle, og hvorfor skal man tage for eksempel fire kapsler af hver slags? Kan man ikke kan få de vigtige fedtstoffer på en mere naturlig måde?

Nana Lange, Frederiksberg

Svar fra Leif Skibsted

Fedtsyrerne er fedtstoffernes byggesten. Nogle af disse fedtsyrer skal vi have gennem kosten, og de kaldes derfor essentielle. Det er umættede fedtsyrer, og kosten skal indeholde umættede fedtsyrer af både .-6-og .-3-familien og i deres naturlige cis-form.

Kroppen kan syntetisere .-9-fedtsyrer, som kendes fra olivenolie, og kroppen kan forlænge a-linolensyre ( w-3) til mere langkædede fedtsyrer (»fiskefedtsyrerne« DHA og EPA, som også er .-3), men ofte med begrænset kapacitet. Planteolier i almindelighed indeholder .-6, mens især hørfrø og valnødder indeholder .-3. Forholdet mellem .-6 og .-3 er i nutidig vestlig kost typisk 20: 1, det bør være lavere, og anbefalingerne ligger i dag mellem 1: 1 og 10: 1.

Man kan sænke .-6/ .-3-forholdet ved at spise mere fisk og andet fra havet, og samtidig får man mere af de langkædede DHA og EPA. Hørfrø og valnødder har samme effekt på .-6/ .-3-forholdet. GLA er .-linolensyre (.-6), der findes i kæmpenatlysfrø, hjulkronefrø og solbærkerner, har varme fortalere som kosttilskud, men den synes ikke essentiel.

De fleste af os kan med fordel reducere indholdet af fedt i kosten og især af mættet fedt. Planteolier indeholder mange umættede fedtsyrer og kost fra havet mange langkædede .-3-fedtsyrer. Ved varieret og alsidigt kostvalg kan man sagtens få de essentielle fedtsyrer i en optimal mængde og fordeling .

Leif Skibsted er professor i fødevarekemi ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.

Se, hvad vi ellers skriver om: #fisk, #ernæring, #fedt og #fiskeolie