Hjælp din hjerne

Den største risikofaktor for at udvikle Alzheimers kan vi desværre ikke gøre noget ved - det er nemlig alderen. Fra 60-års alderen fordobles risikoen for at udvikle Alzheimers sygdom for hvert femte leveår. Men vi kan gøre nogle andre ting for at holde hjernen sundere.

Få motion

Undersøgelser har vist, at mus, som spæner rundt i et løbehjul, producerer nye hjerneceller.Hippocampus - den del af hjernen, hvor Alzheimers sygdom ligger - er faktisk et af de få steder i hjernen, hvor vi kan danne nye hjerneceller og netværk mellem dem.

En spansk undersøgelse har vist, at demente, som gennemgår et 12 ugers motionsprogram, kan udføre dagligdags opgaver i langt større omfang end de patienter, der ikke dyrker motion.

Stop med at ryge

Rygning er skadeligt - også den passive af slagsen. Undersøgelser har vist, at mennesker, som bliver udsat for passiv rygning, klarer sig dårligere i en række test, når det gælder bl. a. hukommelse, regning, orientering og sprog.

Lav hjernegymnastik

En amerikansk undersøgelse har vist, at sysler som strikning, udfordrende læsning, kortspil, sudoku og krydsogtværs kan være med til at forsinke udviklingen af hukommelsesbesvær.

Til gengæld kan overdreven tv-kigning trække i den modsatte retning.

Det har også vist sig, at erfarne brugere af internettet får stimuleret de områder i hjernen, som vi bruger til at løse komplekse opgaver og træffe svære beslutninger med, når de surfer. At bruge flere forskellige sprog er også godt.

Få styr på blodtryk og kolesteroltal

Forhøjet blodtryk øger risikoen for at udvikle en demenssygdom - sandsynligvis, fordi blodkarrene fortykkes og forhindrer hjernen i at få tilstrækkeligt med blodgennemstrømning og dermed ilt. Så det er vigtigt at få målt blodtryk regelmæssigt. Et forhøjet kolesteroltal er også skidt, fordi kolesterol skader blodkarrene.

Spis sundt

En kost med en stor andel af fisk, frugt, grøntsager, bønner, kornprodukter og umættede fedtsyrer som olivenolie, kombineret med et lavt indtag af mejeriprodukter og kød - den såkaldte Middelhavskost - har en forebyggende virkning mod hjerte-kar sygdomme og giver også nedsat risiko for at udvikle demens. Blåbær er også rigtigt godt. Og hvis man spiser fisk mindre end tre gange om ugen, anbefales fiskeoliekapsler. Til gengæld har en ny amerikansk undersøgelse vist, at de ginkgo-præparater, som der sælges for milliarder af, ikke har nogen effekt på demenssygdomme.

Lidt alkohol, chokolade og kaffe kan være godt

En amerikansk undersøgelse viser en tendens til, at de, som har et moderat forbrug af alkohol ( et glas vin om dagen), i ringere grad rammes af demens end folk, der slet ikke drikker alkohol.

Fire kopper kaffe om dagen skulle også være forebyggende.

En norsk undersøgelse viser, at et moderat indtag af vin, chokolade eller te kan være godt for hukommelsen. Forskerne mener, at det skyldes det store indhold af flavanoider, som er mikronæringsstoffer, der tidligere har vist at forebygge Alzheimers sygdom.

Plej social omgang

Omgang med andre mennesker gennem livet er vigtig. En svensk undersøgelse har vist, at mennesker, som er afslappede og har et aktivt socialt liv, har 50 procent mindre risiko for at udvikle en demenssygdom end bekymrede og ensomme mennesker. Singler har helt op til seks gange så stor risiko for at udvikle demens som folk, der lever sammen med en

Styr vægten

Er farlig, og især øger meget fedt rundt om maven risikoen for at udvikle Alzheimers sygdom voldsomt. En amerikansk undersøgelse har vist, at hvis man i fyrreårsalderen både er overvægtig og har meget fedt rundt om maven, er risikoen 3,6 gange større for senere at udvikle en demenssygdom. Hvis ens vægt er normal, men man har meget fedt rundt om maven, er risikoen 1,9 gange større. Hos kvinder er et taljemål på mere end 84 cm generelt et tegn på for meget mavefedt, mens mænd ikke må måle mere end 102 cm.

Se, hvad vi ellers skriver om: #sundhed, #alkohol, #sygdom, #forskning, #ernæring, #alderdom, #ansvarlighed, #hjernen og #fiskeolie