Feder frugtsukker lige så meget som almindeligt sukker?

Er det lige meget, om jeg får sukkeret fra hvidt sukker eller fra frugt?
?

I brevkassen i Samvirke juni 2011 læser jeg med undren Per Brændgaards svar til Ruth Bach, Karup, om frugtsukker.

Svaret sløres af en hel masse kaloriesnak og snak om folk, som spiser sig for mætte i frugt.

Kan man ikke få et kort svar.  Feder frugtsukker lige så meget som almindeligt sukker, for eksempel melis?

 

Holger Johansen

Svar fra Per Brændgaard

Desværre er det ikke så enkelt. Alle kalorier virker fedende, hvis man indtager dem hurtigere, end kroppen kan nå at omsætte dem. Det gælder også de kalorier, der kommer fra frugtsukker i frugt. Det afgørende er ikke kalorierne som sådan, men hvor stor mæthedsvirkning man samlet set får ud af den mad, som kalorierne kommer fra. Det styrer, hvor mange kalorier man ender med at indtage i alt pr. dag. 

Når man siger, at almindeligt sukker feder mere, er det ikke, fordi kalorierne i almindeligt sukker er specielt fedende. Det er, fordi almindeligt sukker typisk findes i mad- og drikkevarer med en lav mæthedsvirkning – f.eks. slik og sodavand. Disse sukkerrige produkter feder, fordi der er en meget høj kalorietæthed (mange kalorier pr. 100 g), eller fordi det er drikkevarer. Når kalorietætheden er høj, så ender man næsten uvilkårligt med at spise flere kalorier. De fleste former for søde sager mangler også kostfibre, hvilket forringer mæthedsvirkningen pr. kalorie yderligere. 

Sukker i frugt fungerer på samme måde i kroppen som almindeligt sukker. Men frisk frugt indeholder samtidig en masse vand og kostfibre, som gør, at frugten som helhed giver meget bedre mæthed end for eksempel slik. Man spiser jo ikke frugtsukker, når man spiser frugt. Man spiser frugt, så det er den samlede effekt af frugt, som er interessant. 

Det betyder ikke, at almindeligt sukker nødvendigvis virker fedende. Hvis sukker bliver indtaget i passende mængder – også i form af slik og kager – så kan det sagtens være en del af en vægtvenlig og sund kostsammensætning. 

Per Brændgaard er cand.scient. i human ernæring.

Se, hvad vi ellers skriver om: #frugt, #sukker, #slank og #slankekur