Eftermiddagsmad er o.k.

Lad bare børnene spise frugt og grønt om eftermiddagen - også inden aftensmaden.

Grønne fif

Sørg for at have frugt og grønt i hjemmet.

 

Skær ud i både eller stykker, så det er tilgængeligt og ser appetitligt ud.

 

Lav eventuelt en dip, som det grønne kan dyppes i.

Server f.eks. ristede mandler til.Ideer til gnavegrønt:

  • Cherrytomater
  • Blomkålsbuketter
  • Skiver af majskolber
  • Broccolistok – skrællet og i skiver
  • Radiser
  • Gulerødder
  • Bananer
  • Pærer
  • Æbler

Mange børn er meget sultne, inden aftensmaden kommer på bordet. Enten kredser de utålmodigt om gryderne, til maden er færdig, plager om kiks eller bliver sukkerkoldumulige.

Et fad eller nogle skåle med grønt og frugt kan afværge, at børnene går helt i spåner af sult. Og så gør det måske ikke så meget, at de ikke spiser så store mængder til selve aftensmaden.

Noget sødt og noget, der fylder

»Især de yngste har fut på hele dagen og risikerer at falde i søvn med hovedet ned i sovsen ved middagsbordet. Og så er det bedre, at de har fået grønt end slet ikke noget,« siger Gitte Laub, ernæringsekspert hos Kræftens Bekæmpelse.
 
Børnene må gerne både få frugt og grønt, en god huskeregel kan være, at der skal være to slags grønt og en slags frugt, så der både er lidt sødt og noget, der fylder.
 
»Børnene plejer at spise det hele, men hvis der bliver noget tilovers, så kan det jo bare komme med på middagsbordet,« siger Gitte Laub.

Se, hvad vi ellers skriver om: #mad og #børn