Beholder saften vitaminerne?

Hvor stort et vitamintab er der, når man koger saft af sæsonens bær og frugter?
?

Hvor stort et vitamintab er der, når man koger saft af sæsonens bær og frugter? Det er jo ikke fødevarer, vi spiser i store mængder, men jeg kunne stadigvæk godt tænke mig at vide, om der er »lidt at hente« på den ernæringsmæssige front, når vi drikker et glas solbærsaft.

I sammenhæng hermed kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvor mange vitaminer der i realiteten er at finde i juice fra koncentrat - noget må der vel være, siden man kan læse, at et glas juice kan erstatte en af de seks frugter (og grøntsager), vi gerne skulle have i døgnet?

Nina Lind Balslev, Århus

Svar fra Leif Skibsted

Frugt og grønt er vigtige kilder til Cvitamin, til folat, der hører til B-vitaminerne, og til carotenoider, der er provitamin for A-vitamin. Frugt, herunder bær, indeholder især C-vitamin, som vi skal have ca. 80 mg af hver dag, rygere dog noget mere.

Friske bær indeholder op til 150 mg C-vitamin per 100 g (solbær), idet andre bær indeholder omkring 25- 75 mg. Indholdet i æbler er meget varierende og sortsafhængig, men indholdet i al frugt aftager ved opbevaring efter høst og ved varmebehandling som ved inddampning af juice til koncentrat, idet C-vitamin let oxideres. Et kommercielt saftprodukt baseret på solbær, som anbefales som kilde til C-vitamin, indeholder således ca. 15 procent af det daglige behov per glas efter passende fortynding.

Juice, især af appelsin og andre citrusfrugter, er også gode C-vitamin-kilder, men indholdet aftager ved opbevaring, især efter åbning af emballagen. Frossen frugt og juicekoncentrat og frosne grøntsager bevarer C-vitamin-indholdet godt.

Frosne grønærter indeholder således mere C-vitamin end de friske blot nogle få dage efter høst. En særlig rig kilde til C-vitamin og velegnet til marmelade er hyben fra Rynket Rose (R. rugosa) og Havtorns lille orangegule frugt, begge planter findes udbredt som vildtvoksende i Danmark.

Leif Skibsted er professor i fødevarekemi ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.

Se, hvad vi ellers skriver om: #vitaminer