Hvordan undgår jeg salt fiskekonserves?

Spørg os om mad og ernæring
Hvilke slags fisk på dåse kan jeg spise uden at få for meget salt?

For at få fisk nok, og fordi det smager godt, spiser jeg meget fiskekonserves, for eksempel makrel i tomat og marinerede sild. Jeg vil samtidig gerne nedsætte mit saltforbrug, så jeg er kommet i lidt af et dilemma, fordi fiskekonserves indeholder meget salt. Har I et godt råd om, hvilke slags fiskekonserves man kan spise uden at få meget salt?

Kurt Christensen, Næstved - 13. december 2012

 

Du har ret i, at det er et dilemma. Alle former for fiskekonserves indeholder salt, og for meget salt kan være problematisk for bl.a. blodtrykket. Men der er forskel på, hvor meget salt de forskellige former for fiskekonserves indeholder, så det er muligt at spare på saltet, uden  at du behøver holde op med at spise fiskekonserves. Her er en top 15 over saltindholdet i nogle forskellige produkter pr. 100 g. De mindst saltholdige er først på listen. 

1.      Makrel i tomat: 0,6 g 

2.      Tun i tomat: 0,8 g 

3.      Røget sild: 0,9 g 

4.      Røget makrel: 1,0 g 

5.      Torskerogn (konserves): 1,2 g 

6.      Makrelfilet naturel: 1,5 g 

7.      Tun i olie: 1,5 g 

8.      Tun i vand: 1,5 g

9.      Fiskefrikadelle: 1,6 g 

10.  Sildepostej: 1,8 g 

11.  Karrysild: 2,3 g 

12.  Marinerede sild: 3,0 g 

13.  Røde sild: 3,0 g 

14.  Røget laks: 3,7 g 

15.  Gravad laks: 4,8 g 

Eksempler på nogle saltbesparende udskiftninger:

•         Fra gravad laks til røget laks

•         Fra røget laks til marinerede sild

•         Fra marinerede sild til karrysild

•         Fra karrysild til fiskefrikadelle

•         Fra fiskefrikadelle til tun i olie

•         Fra tun i olie til tun i tomat

•         Fra tun i tomat til makrel i tomat

Vælg de ændringer, der er relevante for dig. 

Husk også at spise masser af frugt og grønt. Det har et lavt saltindhold og et højt kaliumindhold, der modvirker den blodtryksforøgende effekt af salt (natrium) inde i kroppen.

 

Er røde grøntsager bedst i kuren?

Spørg os om mad og ernæring
Er det bedst at spise røde grøntsager, hvis man vil tabe sig?

Jeg har fulgt en proteinkur for at tabe mig, i øvrigt med positivt resultat. Kuren indeholder kød og røde og grønne grøntsager. Jeg undrer mig over, at der står i opskrifterne, at jeg skal bruge rødløg i stedet for almindelige hvide løg. Hvorfor det? Hvad er forskellen ernæringsmæssigt på røde og hvide løg?

Allan Vestrup, Trustrup - 13. december 2012
Svar fra Per Brændgaard:

Ernærings- og slankemæssigt er det ligegyldigt, om du bruger den ene eller den anden slags løg. Forskellen på røde og hvide løg er i forhold til smagen og især i forhold til farven.

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Hvilken mælk indeholder færrest kalorier?

Spørg os om mad og ernæring
Skal jeg drikke skummetmælk, minimælk eller fedtfri mælk for at begrænse kalorierne?

Coop har en såkaldt fedtfri mælk med 0,05% fedt. Ser man på næringsdeklarationen, er energifordelingen identisk med den i skummetmælk pr.  100 ml,  nemlig: 35 kcal, 3,5 g protein, 5,0 g kulhydrat og 0,05 g fedt. Der er altså ingen forskel på kalorieindtag. Jeg drikker meget mælk i kaffen og er derfor interesseret i så lav-kalorieholdig en model som muligt. Er det ligegyldigt, om jeg indtager skummet, fedtfri eller for den sags skyld minimælk?

Lis Kellermann, Lille Skensved - 13. december 2012
Svar fra Per Brændgaard:

Skummetmælk indeholder 0,1% fedt. Fedtfri mælk indeholder 0,05% fedt, dvs. det halve. Du sparer derfor 0,05 g fedt pr. deciliter mælk. Hvis du f.eks. drikker en halv liter mælk om dagen i din kaffe, vil du samlet spare fem gange 0,05 g fedt, i alt 0,25 g fedt pr. dag. Det er så lidt, at det ikke kan betale sig. Det siger jeg, selvom jeg er stor tilhænger af små skridt. 

Det giver meget mere at gå fra de federe mælketyper til skummetmælk. Sødmælk indeholder 3,5% fedt, letmælk 1,5% fedt og minimælk 0,5% fedt, der skal sammenlignes med skummetmælks 0,1% fedt. Hvis du har et stort forbrug af mælk, kan det godt betale sig at vælge skummetmælk i stedet for minimælk.

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Er kartofler tomme kulhydrater?

Spørg os om mad og ernæring
Når honning er tomme kulhydrater, er kartofler det da også?

 

I sit svar på spørgsmålet: Kan sukker give kræft? skelner Per Brændgaard mellem de fulde og de tomme kulhydrater som sukker, honning, slik og kager og de fulde kulhydrater, der findes i vindruer, figner og dadler. 

Når alle kulhydrater i kroppen omdannes til sukker, hvad så med kartoflen, som er basiskost? Kan man også kalde kartoflen en bærer af tomme kulhydrater? Og skal vi da søge at undgå eller minimere brugen af kartofler i vor mad, og måske også pasta, ris og bulgur?

 

Thomas Thomsen, Rødby - 13. december 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Kartofler betragter jeg som fulde kulhydrater, da kartofler ikke kun indeholder kulhydrater, men også kostfibre, protein, vitaminer og mineraler. Kartofler har en overraskende ideel proteinkvalitet og proteinmængde i forhold til voksne menneskers proteinbehov. Raffinerede kornprodukter som almindelig pasta, hvide ris, franskbrød og hvedemel er ikke lige så tomme som tilsat sukker, men de er meget tommere end fuldkornsudgaverne af de tilsvarende kornprodukter. Jeg betragter alle kornprodukter, der slet ikke indeholder fuldkorn, som tomme kulhydrater, selv om de indeholder protein og lidt vitaminer og mineraler. Man kan så diskutere, hvornår et kornprodukt indeholder tilstrækkelig fuldkorn til, at det skifter karakter fra det ,  jeg kalder tomkorn ,  til fuldkorn. Her lægger jeg mig op ad fuldkornsmærket.  

Jeg mener ikke, at vi skal begrænse anvendelsen af kartofler, kun kartofler i form af friturestegte pommes frites og chips. Men der skal fokus på at erstatte brød, ris og pasta med de tilsvarende fuldkornsvarianter.

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Er kulhydrater ikke sukker?

Spørg os om mad og ernæring
Hvordan kan kulhydrater omdannes til sukker, når de er sukker?

 

Jeg har undret mig over et svar fra Per Brændgaard til spørgsmålet i Samvirkes brevkasse: Kan sukker give kræft?  

Han svarer, at kulhydrater bliver omdannet til sukker inde i kroppen. Er kulhydrater ikke sukker?

Han svarer også, at det bliver omdannet til druesukker, også kaldet glukose. Er druesukker og glukose da det samme?

Svaret fortæller, at det er ligegyldigt, om sukkeret kommer fra slik, honning eller dadler, det bliver alt sammen omdannet til druesukker. Er det sandt?

Endelig skriver Per Brændgaard, at tomme kulhydrater ikke indeholder sunde næringsstoffer, og fulde kulhydrater indeholder sunde næringsstoffer.

Er kulhydrater ikke kulhydrater og et selvstændigt næringsstof?

 

Peter Ulrich, Aarhus - 13. december 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Det er ikke alle optagelige kulhydrater i kosten, der er sukker. Kulhydrater findes i form af stivelse som i korn og kartofler og sukkerarter som i bl.a. frugt og tilsat sukker. Der findes forskellige sukkerarter, og den  'valuta', som både stivelsen og de forskellige sukkerarter veksles til under fordøjelsen i tarmen eller efter optagelse i leveren, er druesukker, som også kaldes glukose. Sukker i blodet, altså blodsukker ,  er druesukker eller blodglukose. Når kulhydraterne i nogle madvarer optages langsommere end andre, kan det skyldes, at stivelsen er længere tid om at blive fordøjet til druesukker i tarmen,  f.eks. i fuldkorn, eller at sukkeret først skal omsættes i leveren, før det ender som blodsukker,  f.eks. frugtsukker i æbler. 

Kulhydrater er et selvstændigt næringsstof og indeholder i sig selv ikke andre næringsstoffer. Når man taler om tomme og fulde kulhydrater, fortæller det, hvad de pågældende madvarer samlet set indeholder af næringsstoffer. Tilsat sukker er tomme kulhydrater, fordi det kun er sukker. Og slik og sodavand med et højt indhold af tilsat sukker er tomme kulhydrater. Derimod er f.eks. tørret frugt fulde kulhydrater, da de både indeholder sukker og næringsstoffer i form af kostfibre, vitaminer og mineraler i betydelige mængder. 

 

 

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Feder kartofler?

Spørg os om mad og ernæring
Betyder stivelsen i kartofler, at de feder?

 

En af mine venner mener, at kartofler feder. Det gør han ud fra den konklusion, at der er stivelse i kartofler, og at stivelse er sukker, og dermed feder kartoflen! Hvordan ser I på påstanden, og kan I forklare det lidt nærmere? 

 

Inger Andersen - 13. december 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Kartofler virker hverken fedende eller ikke-fedende.

Kartofler kan, ligesom alle andre kalorieholdige mad- og drikkevarer, virke fedende, hvis man indtager kalorierne hurtigere, end kroppen kan nå at omsætte dem. Det samlede indtag af kalorier i forhold til kroppens samlede omsætning af kalorier pr. døgn er afgørende. Ingen madvarer virker fedende, hvis det samlede indtag af kalorier svarer til den samlede omsætning. 

Men nogle madvarer giver større fysisk mæthed pr. kalorie end andre. Hvis du erstatter konfekt med kartofler, vil kartoflerne virke slankende i forhold til konfekt. Hvis du erstatter kartofler med kål, vil kål virke slankende i forhold til kartofler. Effekten på vægten afhænger  af  selve ændringen og dermed af, hvad du plejer at spise.

Kål virker slankende sammenlignet med kartofler, da kål har en lavere energitæthed og et højere fiberindhold end kartofler. Kartofler virker slankende sammenlignet med konfekt, da kartofler har en lavere energitæthed og et højere fiberindhold end konfekt. 

Risikoen ved at tro, at kartofler virker ikke-fedende,  er, at det kan lede til overspisning af kartofler med vægtøgning til følge. Risikoen ved at tro, at kartofler virker fedende, er, at man så går glip af alt det ernæringsmæssigt og kulinarisk gode ved kartofler.

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Er flerumættet fedt altid sundere end enkeltumættet?

Spørg os om mad og ernæring
Kan man altid regne med, at fedt er sundere jo flere dobbeltbindinger, fedtet har?

 

Jeg underviser i kemi på hf og VUC, hvor jeg lærer kursisterne, at fedtstoffer med et højt indhold af umættede fedtsyrer er sundere end fedtstoffer med mange mættede fedtsyrer.

Men hvis vi allerede befinder os inden for de såkaldte sunde fedtstoffer, er der så stadig en direkte sammenhæng, hvor flere dobbeltbindinger altid betyder sundere fedtstof. Er flerumættet alt andet lige bedre end enkeltumættet? Jeg tænker udelukkende på den uopvarmede olie, så spørgsmålet gælder ikke olie, der varmes op med risiko for, at der kan dannes transfedtsyrer.

 

Lotte Jacobsen, Hillerød - 12. december 2012
Svar fra Leif Skibsted:

Umættede fedtsyrer indeholder kemiske dobbeltbindinger. Linolsyre har to dobbeltbindinger og er medlem af omega-6-familien. Alfa-linolensyre har 3 dobbeltbindinger og er medlem af omega-3-familien. Begge er nødvendige for os og skal indgå i kostens lipider. Andre fedtsyrer har flere dobbeltbindinger svarende til stigende grad af umættethed. De langkædede omega-3-fedtsyrer fra havet, der hører til denne gruppe, synes at have gavnlige effekter på vores helbred, og vores indtag af dem er generelt for lavt. Generelt bør vi øge indtaget af lipider med omega-3-fedtsyrer i forhold til omega-6 og helst de langkædede fra havet.  Spis derfor mere fisk.

Leif Skibsted

Leif Skibsted er professor i fødevarekemi ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet og medlem af Motions- og Ernæringsrådet.

Send dit spørgsmål til Samvirkes eksperter: Samvirke, Vallensbæk Torvevej 9, 2620 Albertslund, mærk kuverten »Brevkassen« eller på en mail til brevkassen@fdb.dk Kun et spørgsmål ad gangen!

Kan jeg bruge eddike i stedet for skyllemiddel?

Spørg os om mad og ernæring
Kan eddike bruges i stedet for skyllemiddel?

Jeg har hørt, at husholdningseddike kan bruges i stedet for skyllemiddel. Jeg har hørt, at det både skulle fjerne kalken fra tøjet og sæberester. Er begge dele korrekt? Kan det bruges til alle former for tekstiler? Kan det også bruges til min fire måneder gamle søns tøj?

Monica Schou, Rødovre - 12. december 2012
Svar fra Winnie From Thesbøl:

 

Husholdningseddike kan bruges som skyllemiddel, når du vasker både dit eget og din søns tøj i hånden. Tilsæt eddiken til det sidste hold skyllevand. Eddike i sidste hold skyllevand har den ekstra fordel, at det binder farven i tøjet, så det ikke smitter af.

Når du vasker tøj i vaskemaskinen, er det vigtigt, at du doserer vaskemidlet rigtigt i forhold til tøjmængden og vandets hårdhed. Ring eventuelt til teknisk forvaltning i din kommune og få tallet for vandets hårdhed. Den rigtige dosering i forhold til hårdhed i vandet er grundlaget for, at der ikke kommer kalk i tøjet. Desuden kan du tilsætte lidt hexafosfat sammen med vaskemidlet. Læs på pakken, hvor meget der skal til. Det gør vandet blødt og fjerner yderligere kalken fra tøjet.

 

Winnie From Thesbøl

Winnie From Thesbøl er mad-, måltids- og husholdningskonsulent og cand. pæd.

Hvad skal jeg vaske køkkenskabene med?

Spørg os om mad og ernæring
Er opvaskemiddel bedst til rengøring af mine køkkenskabe?

Er sulfo som i opvaskemiddel eller universalrengøringsmiddel mest velegnet til rengøring af køkkenskabe?

Gitte Madsen, København - 12. december 2012
Svar fra Winnie From Thesbøl:

I almindelig rengøring, hvor du skal du fjerne snavs og fedt fra tilberedning af mad, kan du fint bruge begge rengøringsmidler. De indeholder stort set de samme aktive stoffer, ofte blot i et lidt forskelligt forhold. Begge har et hudvenligt pH, omkring 7, så de hører til de milde rengøringsmidler. Se efter et middel med miljømærkningen svanen, så skåner du også naturen. Hvis du har allergi, kan du også se efter mærket fra Astma-Allergi Danmark, idet du her er sikret, at der ikke er parfume, farve og konserveringsmiddel i rengøringsmidlet.

Winnie From Thesbøl

Winnie From Thesbøl er mad-, måltids- og husholdningskonsulent og cand. pæd.

Hvornår skal muggen frugt kasseres?

Spørg os om mad og ernæring
Er det tilstrækkeligt at skære muggen af frugten?

Hvornår skal frugt eller grønt med mug kasseres, og hvornår er det tilstrækkeligt at skære muggen væk?


Anette Andersen, København - 9. oktober 2012
Svar fra Winnie From Thesbøl:

Mindre, bløde frugter og grøntsager bør kasseres, hvis der konstateres mug på dem, fordi skimmel breder sig hurtigere i bløde end i faste grøntsager og frugter. Jordbær og tomater må næsten altid kasseres, hvis en lille del er angrebet. Er der mug på en agurk i den ene ende, kan man skære det angrebne stykke plus et ekstra stykke af for at være på den sikre side. Sådan en lang grøntsag er sjældent angrebet hele vejen igennem.


Mug/skimmel kan smages, og der sker ikke noget ved f.eks. at tage en bid af en agurk, hvis man ikke er sikker på at have fået det hele med. Den vil smage bittert, hvis der er skimmel. Spyt det ud igen, og skær lidt mere af eller kassér agurken.

Ved skimmel på mere faste grønsager og frugter må man vurdere, hvor stort angrebet er, og om der er noget at redde. Løg kan have lidt skimmel på overfladen, hvis skallen ikke har været helt tør inden pakningen. Det sidder normalt kun i skallen og fjernes sammen med skallen. På gulerødder, squash og kartofler, hvor skimmelangrebet ikke er nået ret dybt, kan man fjerne det angrebne sted på samme måde som med agurken.

Winnie From Thesbøl

Winnie From Thesbøl er mad-, måltids- og husholdningskonsulent og cand. pæd.