Er det bedst at købe den dyre fiskeolie?

Spørg os om mad og ernæring
Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber fiskeolie?

Jeg har købt billig fiskeolie af mærket x-tra. Hvordan kan det være lige så godt som picasol, virker det lige så godt, eller er det dyre bedst og hvorfor?

Connie Sørensen, Sulsted - 4. september 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Der er ikke dokumentation for, at dyr fiskeolie er bedre end billig fiskeolie. De forskellige produkter er formentlig lige gode. 

Hvis du vil tage fiskeolie, så vælg et produkt, der er tilsat E-vitamin, fordi det modvirker harskning, og som indeholder omega-3-fedtsyrer (EPA og DHA) i koncentreret form, så du ikke indtager for meget overflødig fedt. Et koncentreret omega-3-indhold er typisk på omkring 60 procent af det samlede fedtindhold. Det er især vigtigt, hvis du har brug for at indtage omega-3 i større mængder. Hvis du kun tager et lille tilskud, så betyder det ikke så meget, om fiskeolien er koncentreret eller ej. 

Når du sammenligner priser, så skal du sammenligne prisen pr. gram EPA/DHA og ikke pr. kapsel. Nogle fiskeolieprodukter har små kapsler eller et lavt EPA/DHA-indhold, så de fremstår billigere, end de reelt er rent ernæringsmæssigt.

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Er det sundt at spise creme fine i stedet for piskefløde?

Spørg os om mad og ernæring
Indeholder creme fine noget, der er usundt, eller skal jeg vælge den til tærten?

Jeg er fristet af at bruge creme fine til piskning, når jeg skal lave tærter, fordi den kun indeholder 19 procent fedt mod piskeflødens 38 pct. Men hvad usundt er der ved produktet?

Kirsten Børgesen, København - 8. august 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Der er flere ernæringsmæssige fordele ved at erstatte piskefløde med creme fine til piskning – især hvis du plejer at spise meget piskefløde. Som du selv har opdaget, indeholder creme fine 19 g fedt pr. 100 g, mens piskefløde indeholder 38 g. Så du sparer en del fedt, hvis du skifter produkt uden at øge mængden. Forskellen ses også i kalorieindholdet, hvor creme fine indeholder 190 kcal pr. 100 g, mens piskefløde indeholder 360 kcal. Kaloriebesparelsen svarer til et vægttab på 1,4 kg i løbet af det første år, hvis du plejer at spise en mellemstor portion flødeskum på en tærte tre gange om ugen. Creme fine indeholder også mindre af det usunde, mættede fedt, der øger LDL-kolesterol.

Der er ikke noget decideret usundt ved creme fine. Det eneste problem ved den slags light-produkter er, at man ubevidst kan komme til at spise mere af det end af det sædvanlige, fuldfede produkt. Hvis mængden stiger, forsvinder de ernæringsmæssige fordele. Det ser ud til, at light-produkter aktiverer automatiske tanker som f.eks. ”Når jeg spiser light flødeskum, så kan jeg spise mere af det.” Men det er ikke en naturlov, at mængden skal stige. Du skal bare være opmærksom på light-fælden, når du skifter over.

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Kan jeg drysse chiafrø på havregrøden?

Spørg os om mad og ernæring
Kan chiafrø medføre allergi over for sesamfrø?

For nogen tid siden var det i pressen, at chiafrø kunne medføre allergi over for sesamfrø. Da jeg gerne bruger chiafrø til drys på havregrød og lignende, vil jeg gerne høre, om der er i nyt i sagen.

Ettie Dam, Helsingør - 6. august 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Der mangler viden om sammenhængene mellem chiafrø og allergi. Det er muligt at reagere allergisk på alt, der indeholder protein, herunder også chiafrø. Der kan muligvis være krydsreaktioner, så hvis man ikke kan tåle sesamfrø, så kan man heller ikke tåle chiafrø. Men det er et område, der ikke rigtig er forsket i endnu. 

Hvis du allerede bruger chiafrø regelmæssigt og ikke har allergiske symptomer på det, så kan du formentlig godt tåle det. Men en allergi kan udvikle sig med tiden, hvis man spiser store mængder af en ny fødevare i en længere periode. Så alting med måde og variation i alt. Det vil sige variation inden for det, man kan tåle. 

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Hvilke fibre indeholder ris, hirse og quinoa?

Spørg os om mad og ernæring
Hvor søger man oplysninger om fibermængder i korn og ris?

Hvilken slags fibre er der i ris, hirse og quinoa? Hvor stort er indholdet? Hvor kan jeg søge oplysninger om dette?

Vibeke Toft, Hundested - 6. august 2012
Svar fra Per Brændgaard:

Polerede ris indeholder 0,7 g, parboiled ris 0,9 g og fuldkornsris, dvs. brune, røde eller sorte ris, 2,4 g kostfibre pr. 100 g. Hirse indeholder 8,5 g kostfibre i fuldkornsudgaven (hele korn) og 2,0 g i ikke-fuldkornsudgaven (typisk som hirseflager). De angivne gram kostfibre er for kornene i rå tilstand, altså før de er blevet kogt. Under kogning optager kornene vand, så fiberindholdet pr. 100 g er ca. 2,5 gange lavere. 

Disse oplysninger om fibermængder stammer fra Fødevaredatabanken, der administreres af DTU Fødevareinstituttet. Det er Danmarks officielle database over næringsindholdet i fødevarer. Du kan selv slå op i den via hjemmesiden www.foodcomp.dk.

 

Den danske database indeholder desværre ikke oplysninger om fibertyper og quinoa. Den amerikanske database (USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 24) er mere omfattende end den danske. Den kan du også søge i online: ndb.nal.usda.gov. Heraf fremgår, at quinoa indeholder 2,8 g kostfibre pr. 100 g. Fibertyperne er heller ikke angivet i den amerikanske database. 

Man inddeler kostfibre i to grupper: vandopløselige og vanduopløselige. De har forskellige gavnlige virkninger, så det er sundest at variere kosten med forskellige fiberrige fødevarer. Dvs. både fuldkorn og frugt/grønt – samt forskellige slags fuldkorn og forskellige slags frugt/grønt. 

De vanduopløselige kostfibre er mest effektive til at holde fordøjelsen i gang. Vandopløselige kostfibre er mest effektive til at øge kolesteroludskillelsen. Begge typer fibre fremmer væksten af gavnlige bakterier i tarmen. Kostfibre fra hvede er hovedsagelig vanduopløselige. De fleste andre fuldkornstyper indeholder en blanding af de to fibertyper. Især havre har et højt indhold af de vandopløselige, kolesterolsænkende fibre. Kostfibre fra frugt og grønt er hovedsagelig vandopløselige. Det er måske hovedårsagen til, at blot 100 g frugt og grønt ekstra er forbundet med 5-10 procent lavere risiko for hjerte-kar-sygdom.

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Optager kroppen altid olien fra fiskeoliekapslerne?

Spørg os om mad og ernæring
Kan man være sikker på, at man ikke bare snyder kroppen, når man spiser fiskeolie?

Hvordan kan man være sikker på, at olie fra fiskeoliekapsler af omega 3 typen altid optages af kroppen, og at man ikke blot snyder kroppen. 

Sara B. Larsen - 6. august 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Der er lavet mange undersøgelser, der viser, at olien og fedtsyrerne fra den slags kosttilskud bliver optaget i kroppen. Kapslerne er lavet af et materiale, der opløses i maven eller længere nede i tarmen, hvorefter indholdet frigøres. 

Du kan ikke gøre andet end at have tillid til, at det også gør sig gældende for de konkrete kapsler, som du selv tager. 

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Hvor sunde er mandler og nødder?

Spørg os om mad og ernæring
Kan mandler og nødder øge forbrændingen?

Jeg har læst mange steder, at mandler er supersunde og øger forbrændingen . Hvordan er det med andre nødder som hasselnødder, valnødder og cashewnødder? Er de lige så sunde som mandler?

 

Annabeth Strunge, Randers - 30. juli 2012
Svar fra Per Brændgaard:

 

Du skal ikke spise mandler eller andre nødder for at øge din forbrænding. Mandler og andre nødder er nemlig samtidig sprængfyldt med kalorier, så en eventuel stofskifteøgende virkning nytter ikke noget, hvis du gerne vil slanke dig. Det afgørende for vægttab er nemlig selve balancen mellem kalorieindtag og stofskifte. Hvis du øger dit stofskifte med f.eks. 30 kalorier ved at spise 100 kalorier nødder ekstra – ja, så vil du jo tage 70 kalorier på. 

Med mindre du er allergisk over for nødder, så kan nødder være en supersund del af en varieret kost. Nødder indeholder vitaminer, mineraler, fibre og sundt fedt i koncentreret form. En passende mængde er, hvad der svarer til en lille håndfuld om dagen. 

 

Per Brændgaard

Per Brændgaard er cand.scient  i human ernæring, ernærings- og husholdningsøkonom og har  gennem en årrække beskæftiget
sig med ernærings- og  sundhedsformidling.

Kan jeg bruge hørfrø i knækbrød?

Spørg os om mad og ernæring
Bliver hørfrøene dårlige, hvis jeg kværner til et par dage?

 

Jeg vil gerne blive klogere på hørfrø og hørfrøolie. Så vidt jeg ved, skal hørfrø knuses, for at vi kan optage næringsstoffer fra dem? Men når de så er knust, kan man så bruge dem i bagværk f.eks. knækbrød? 

Hvis jeg knuser hørfrø og bruger dem på A38 - skal de så være friskknuste el kan jeg kværne til nogle dage?

Kan man overhovedet anvende hele hørfrø til noget - andet end til pynt?

Jeg plejer at spise en spsk. hørfrøolie hver morgen, hvis jeg vil skifte den ud med knuste hørfrø, svarer det så til en spsk. knuste hørfrø?

Kan hørfrøolie anvendes hel til sidste salgsdato?

 

Bodil Hjortkjær, Dybe - 24. juli 2012
Svar fra Leif Skibsted:

 

Hørfrø har højt indhold af olie med de ernæringsrigtige omega-3-plantefedtsyrer, der let nedbrydes, så olien bliver harsk. Det beskytter frøskallen dog mod sammen med frøets antioxidanter. Frøskallen beskytter nok også mod fordøjelse, hvis frøskallen ikke knuses ved tygning eller på anden måde.  Friskknuste hørfrø kan fint bruges i bagværk, idet oxidationsprocesserne tager tid.

Ligeledes kan knuste hørfrø holde sig et par dage i en lukket beholder uden synlige forandringer, men nok ikke så meget længere. Knuste hørfrø bør dog aldrig spises i større mængder, da de kan indeholde giftigt cyanid efter findeling dannet ved en enzymatisk proces. Hørfrø har også et relativt stort indhold af tungmetallet cadmium, der er giftigt. Disse stoffer findes ikke i hørfrøolie. 

 

Leif Skibsted

Leif Skibsted er professor i fødevarekemi ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet og medlem af Motions- og Ernæringsrådet.

Send dit spørgsmål til Samvirkes eksperter: Samvirke, Vallensbæk Torvevej 9, 2620 Albertslund, mærk kuverten »Brevkassen« eller på en mail til brevkassen@fdb.dk Kun et spørgsmål ad gangen!

Er det usundt at spise havre til foderbrug?

Spørg os om mad og ernæring
Havre til foderbrug er den billigste, men går det an at spise foder-havre?

 

Jeg pønser på at anskaffe mig en valse, så jeg kan valse hel byg og havre til grød og brød.
Men to spørgsmål melder sig:

Er det muligt for mennesker at indtage foderbyg og foderhavre, som kan købes økologisk i store mængder til meget fordelagtige priser?
Hjemmevalsede havregryn vil ikke være dampbehandlede som færdigvalsede gryn. Kan jeg spise dem rå med mælk?

 

Rune Secher, Tølløse - 18. juli 2012
Svar fra Leif Skibsted:

 

Principielt bør man kun spise råvarer og produkter, der er beregnet og godkendt til mennesker. 
Hvis man valser havre uden varmebehandling, sker der en hurtig harskning, og smag og lugt bliver dårlig, så produktet kan ikke gemmes.

 

Leif Skibsted

Leif Skibsted er professor i fødevarekemi ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet og medlem af Motions- og Ernæringsrådet.

Send dit spørgsmål til Samvirkes eksperter: Samvirke, Vallensbæk Torvevej 9, 2620 Albertslund, mærk kuverten »Brevkassen« eller på en mail til brevkassen@fdb.dk Kun et spørgsmål ad gangen!

Ved hvilken temperatur kan fedtstoffer blive farlige?

Spørg os om mad og ernæring
Hvordan undgår min bekendt fedt med trans-fedtsyrer?

 

Vi har en bekendt, der har problemer med forkalkning af kranspulsåren og har fået besked på, så vidt muligt at undgå fedtstof med indhold af trans-fedtsyrer.

I Danmark er det ret vanskeligt at købe fødevarer med et væsentligt indhold af trans-fedtsyrer, men jeg har ikke kunnet finde ud af, ved hvilken temperatur cis-/trans-isomeriseringen, (omlejringen fra de naturlige fedtstoffer til de skadelige, stive, fedtstoffer, red) begynder at betyde noget. Med andre ord, bør min bekendt ved stegning og fritering benytte smør, palmin, svinefedt eller lignende mættede fedter?

 

Leif Hammer - 16. juli 2012
Svar fra Leif Skibsted:

 

Stegning og fritering bør foregå under fedtstoffets rygepunkt. For en planteolie af god kvalitet ligger rygepunktet omkring 200 grader. Dannelse af trans-fedtstoffer forekommer dog allerede ved 180 grader, men et højt indhold af naturlige antioxidanter i planteolien beskytter de umættede fedtsyrer både mod oxidation og mod dannelse af trans-fedt.

Palmin indeholder kun lidt umættet fedt, har et lavere rygepunkt og er ikke udsat for cis-til-trans isomerisation, som er omlejringen fra de naturlige, bløde fedtstoffer til de skadelige, stive fedtstoffer. Smør er også et godt valg til stegning, da temperaturen ofte bliver lavere, så der dannes stort set ikke trans-fedt.  

Ønsker man at stege i fedtstof fra planter, skal man vælge en planteolie med højt indhold af antioxidanter og moderat umættethed som olivenolie eller rapsolie. Foretrækker man det mættede fedtstof palmin til fritering, skal man sørge for, at det stegte suger så lidt fedt som muligt. Det er altid vigtigt at passe på, at fedtstoffet ikke bliver for varmt, samt at bruge fedtstof af god kvalitet, der ikke har været udsat for lys eller er blevet gammelt.

 

Leif Skibsted

Leif Skibsted er professor i fødevarekemi ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet og medlem af Motions- og Ernæringsrådet.

Send dit spørgsmål til Samvirkes eksperter: Samvirke, Vallensbæk Torvevej 9, 2620 Albertslund, mærk kuverten »Brevkassen« eller på en mail til brevkassen@fdb.dk Kun et spørgsmål ad gangen!

Hvad indeholder mandelessens?

Spørg os om mad og ernæring
Kan man få allergi af mandelessens, når man er allergisk over for mandler?

Jeg vil gerne vide, hvad mandelessens indeholder, da jeg har mødt en person med mandelallergi. Vedkommende vidste ikke, om allergien også gjaldt mandelessens. Ved brevkassen noget om det?

Gunvor Jepsen, Grindsted - 10. juli 2012
Svar fra Winnie From Thesbøl:

 

Man kan have en »ægte allergi«, som kan måles i blodet, eller man kan have en »overfølsomhedsallergi«, som ikke kan ses i blodet. Af dit spørgsmål fremgår det ikke, hvilken form for »allergi« vi taler om. Under alle omstændigheder kan man få kløe i mund og hals og eventuelt også hævelse og rødme, hvis man indtager det, man ikke kan tåle.

Mandelessenser har forskelligt indhold, hvilket fremgår af deklarationen. Nogle essenser har ægte mandel i, andre har udelukkende kemisk fremstillet mandelaroma. Som »ægte allergiker« vil man få en reaktion af essens med ægte mandel, men formentlig ikke af essensen uden, da det er proteinerne i mandlerne, man er allergisk over for. Hvis man er »overfølsom« kan man muligvis få symptomer ved indtag af begge typer.

Da mandelessens tilsættes i meget små mængder i en fødevare, som man typisk også spiser i små mængder, vil risikoen for reaktion være meget lille.

 

Winnie From Thesbøl

Winnie From Thesbøl er mad-, måltids- og husholdningskonsulent og cand. pæd.