Slank

Tæl kalorier, det er den enkle måde at tabe sig på

Det er antallet af kalorier, der tæller. Ikke hvilke slags kalorier, du spiser. Om du spiser kød og undgår kulhydrater er lige meget, viser stort amerikansk studie.
Af Inger Abildgaard | 19. marts 2009

Indtag færre kalorier, end du forbrænder. Tæl kalorierne, hvis du vil tabe dig.

Slankekure og diætplaner, der følger teorier om for eksempel kulhydratfattig mad eller fedtfattig mad, betyder ikke noget for resultatet på vægten, viser et stort amerikansk studie, der er offentliggjort i New England Journal of Medicine.

En gruppe hjertespecialister, ernæringseksperter og biostatistikere fra Harvard School of Public Health står bag studiet. Forskerne har gennem to år fulgt 800 overvægtige forsøgspersoner, der har fulgt hver sin kostplan.

Diætens indhold er ligegyligt, det er kalorierne, der tæller

Uanset hvilken diæt, forsøgspersonerne afprøvede, havde de næsten det samme vægttab. Ca 6,5 kilo det første år og 4 kilo det næste.

Alle fulgte en diæt, der så vidt muligt lever op til en række krav om sundhedsmæssig forsvarlig og lødig ernæring. Den ene teori var altså lige gå god som den anden.

Et dansk studie på Institut for Human Ernæring under Københavns Universitet har vist, at to forskellige kostplaner, FDB’s madpyramide og Walter Willet’s »omvendte« madpyramide havde samme resultat på overvægtige forsøgspersoners bestræbelser på at tabe sig.



LÆS SENESTE SAMVIRKE