OlierOlier / Se hele temaet

Fakta: Kend din olie - hvilken olie skal du bruge hvornår?

Olivenolie? Hørfrøolie eller rapsolie? Det kan være svært at finde rundt i de mange forskellige slags olier, der står på hylderne i supermarkedet. Med Samvirkes olie-guide bliver det en smule lettere at se, hvilke olie du skal stege i, og hvilke der er bedst til bagning. Klik på billedet og prøv guiden
Af Leif Skibsted og Inger Abildgaard | Illustration: Claus Lunau | 27. juni 2012

Planteoliers fedt er sundere og generelt mere umættet end animalsk fedt som for eksempel smør. Alle olier indeholder mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer i forskellige kombinationer

De umættede fedtsyrer tilhører tre familier: Omega-3, omega-6 og omega-9. Vi har typisk brug for at øge både omega-3 og omega-6 i kosten, men mere af omega-3 i forhold til omega-6. Alle olier indeholder antioxidanter som E-vitamin i vekslende mængde.

Olier med mest mættede fedtsyrer tåler stegning bedre end olier med mest umættede. Jo mere umættet olie er, jo lettere oxideres (iltes) den, og den danner sundhedsskadelige stoffer under harskningsprocesserne ved opvarmning.

Fedtsyrer bliver harske og mindre sunde, hvis de bliver ødelagt af lys, varme, spor af metal og ilt. Hjemme i køkkenet skal olien generelt opbevares mørkt og køligt, gerne i køleskab.

Mad/Tema

Temaet  Olier