Rengøring

Skal skoene af? Det er spørgsmålet

Må dine gæster trampe ind med skoene på, eller vil du gerne have de sætter fodtøjet i entreen?
Af Inger Abildgaard | Foto: Colourbox | 13. januar 2010
Sko i gangen
Gæsterne skal nogle steder have skoene af. Men hvad mener du?

Skal gæsterne af med skoene? Spørgsmålet deler danskerne

Vil du gerne have, at dine gæster tager skoene af i entreen, før de kommer ind i stuen? Det er et spørgsmål, der deler os. Nogle beholder skoene på i andres hjem og i eget hjem – andre tager dem af og vil gerne have, at gæsterne også tager skoene af. Og hvad enten, vi er til det ene eller det andet, synes vi, at vi klart har retten på vores side.

Svenskerne tager skoene af

I svenske hjem er det mest almindeligt, at alle tager skoene af, voksne og børn, familie og gæster. For danskere er spørgsmålet nok sådan fifty-fifty. Er vi rundet af en bykultur beholder vi skoene på. Hvis vi har rødder i Landbrugsdanmark skal skoene af, og det giver god mening, når man kommer direkte fra grusvejen, marken eller stalden, men hvad så, når du lige er steget ud af en bil eller har trampet skidtet af dig på trappegangen?

Dårlig etikette

Det er ikke god etikette at bede sine gæster tage skoene af, før de kommer ind, heller ikke selv om gæsten er din søster, svoger eller fætter. Det mener ekspert i ernæring og hjemkundskab Winnie From Thesbøl.

»Sko er en del af min påklædning, og værten må vise mig den tillid, at jeg selv kan vurdere om mine sko er »stuerene,« siger hun.

Brug måtten

Lektor Bente Hjelmkilde har i mange år undervist i rengøring på Suhr’s Seminarium. Hun mener, at kameluldstøfler ikke gør noget godt for vores fremtoning. En god dørmåtte skåner de vaskede gulve og gulvtæpperne næsten lige så godt. Så lad måtten ligge klar til gæsterne.

Hvad mener du? Vil du have dine gæsters sko ind i stuen. Tager du selv altid skoene af, eller hader du at være på besøg uden dine sko på? Fortæl hvad du synes i debatten nedenfor!

Kommentarer til artiklen

Sko indendørs

Jeg kunne da ikke drømme om at tage skoene af indendørs, med mindre de er mudrede eller meget snavsede, for selvfølgelig sørger man da for at tørre dem godt af på måtten. Gulve er da beregnet til at gå på, men jeg hader at gå på strømpesokker, men der findes selvfølgelig også mennesker der hellere vil have et "BO Bedre" hjem, end deres gæster føler sig godt tilpas.
Jeg syntes som Winnie From Thesbøl, at »Sko er en del af min påklædning, og værten må vise mig den tillid, at jeg selv kan vurdere om mine sko er »stuerene,«

Med venlig Hilsen
Frank Larsen

- Frank Larsen - 30. mar 2011 16:48

Sko af eller på

Jeg ønsker, at folk tager skoene af i mit hjem, før de træder ind i stue samt køkken. Selv tager jeg også skoene af hos andre, med mindre de beordrer mig til at beholde dem på - naturligvis forudsat at de ikke er våde eller snavsede.

Man kan da i det mindste spørge andre, om man bør tage dem af, da det er deres hjem og hjemmets regler der her er gældende.

- Anonym - 30. mar 2011 18:33

ska skoene af?

jeg har fået hug af en del veninder, fordi jeg beder dem tage skoene af i gangen, inden de kommer helt ind i min stue - men i løbet af en uge er der ud over min kæreste og vores 4 børn, en HEL del mennesker der lige kigger forbi - og jeg kan ikke vaske mit gulvtæppe 2 gange i ugen som med mit køkkengulv af linoleum...jeg er ligeglad med hvad etikette siger, eller om skoene er en del af "looket"...det handler vel i bund og grund om respekt for andres ting...og dermed også andres gulvtæpper :)

venlig ment fra ditte

- Anonym - 3. apr 2011 22:19

skoene af?

Jeg tager altid skoene af i mit eget hjem, men lader mine besøgende selv bestemme om de vil beholde fodtøjet på, når de besøger mig. Jeg ville meget nødigt skulle bede mine venner tage sko af. Som gæst i andres hjem,beholder jeg skoene på hvis de er tørre og rene. Hvor det er hensigtsmæssigt medbringer jeg indesko.

- Anonym - 6. apr 2011 10:54

Skoene af eller på

Hos os tager vi skoene af, jeg tager selv mit fodtøj af når jeg kommer på besøg hos venner eller familie, men af og til er mit fodtøj en del af mit look, i disse situationer sørger jeg selvfølgelig for mine sko/støvler er rene. Hvis der er dårlig vejr med sne eller lign. tager jeg mine sko med og skifter ved ankomst, typist ved et større gæstebud/fest.

- Hanne - 9. apr 2011 01:43

vinduesvask

Jeg er i pincippet enig med forfatteren af artiklen, blot vil jeg tilføje, at en fiberklud er meget bedre end "en masse bløde fnugfrie klude". Fiberkluden fnugger ikke og selv om den bliver lidt fugtig efterhånden som den bliver brugt, så efterlader den sig ikke spor på den nyvaskede rude. Derudover vil jeg anbefale, at man bruger regnvand til vinduesvask. Det er blødt og kalkfrit og skulle der komme en lille løber, så betyder det ikke noget, ingen kalkpletter :o).

- Hanne Hansen Odense - 11. apr 2011 09:47

skal skoenen af

Jeg beder ikke mine gæster om at ta' skoene af, vi har,til aftørring af sko, en stor måtte inden for hoveddøren. Vi har træ- og flisegulve overalt og de kan jo vaskes. Jeg havde engang en skrækkelig oplevelse med en besøgende i mit hus (skulle prøve noget tøj). Jeg var nødt til at forlade rummet hun var i med strømpesokker,- stanken var ulidelig og gulvet måtte efterfølgende vaskes med masser af sæbe. Desuden synes jeg, at de allerfleste mennesker sørger for at ha' rene sko eller har skiftesko med.

- Hanne Hansen Odense - 11. apr 2011 09:55

Sommetider tager jeg mine sko

Sommetider tager jeg mine sko af hjemme, og ifører mig hjemmesko og sommetider ikke.
Næsten alle mine gæster tager skoene af, men hvis jeg kan nå det, fortæller jeg at det ikke er nødvendigt. Når jeg besøger familie og venner, beholder jeg altid mine sko på. Jeg bryder mig ikke om at gå i strømpesokker. Det kan ske at jeg tager hjemmesko med i byen.

- Kirsten - 13. apr 2011 03:37

Skoene af? Stilethæle

Vi tager altid skoene selv indendørs. (jeg selv gør det også altid, når jeg er ude, fordi jeg har haft brækket foden. Evt har jeg medbragt tykke sokker til formålet.) Men hvis det er gæster, behøver de det ikke, dog undtaget, hvis det er regnvejr eller lignende.
En undtagelse er stillethæle, som laver mærker i gulvene. Hvis stilethæle er en del af gæsternes personlighed, må de lade personligheden blive udenfor. Det er MIT hjem.

- Anonym - 13. apr 2011 12:49

Skoene af indendørs.?.

JA TAK!! Vi bor på landet på en stor naturgrund. Og vi har IKKE lyst/tid til, at støvsuge og vaske gulv hele tiden. Derfor har vi et stort vindfang og en masse hjemmesko i diverse størrelser. Og så er vi lidt ligeglade med om skoene er en del af "looket". Vi ser alligevel ikke på fødderne når vi taler sammen. - Vi tager også selv skoene af når vi besøger andre, medmindre vi andet, at vide.

- Henrik - 18. apr 2011 08:03

Sko af

Naturligvis tager jeg da skoene af både hjemme og ude i andres hjem. Jeg er da ikke en gris, for sko er aldrig rene. Der kan jo være hundelort og andre lækre sager, for de fleste hundeejere gider da ikke samle op efter deres hunde. Og desuden gider folk ikke at kigge ordentlig efter om deres sko er rene nedenunder, så hellere være på den sikre side og bede de besøgende om at tage skoene af. Jeg kan ikke forstå at nogle vil være bekendt at vade lige ind på andre menneskers tæpper med sko på, og tænk hvis der kravler små børn rundt, de putter jo alt i munden!

- Gerda - 21. apr 2011 23:25

Sko af eller ej.

Da jeg var barn var der mange "gamle folk" som spyttede paa gaden, vi skulle altid tage skoene af indenfor for sundheds grunde. En gode ven opfordrede mig til altid at tage skoene af naar jeg kommer hjem fra arbejde, der er lige som om, man da ligger dagens ubehalighedder bag sig, og der er sandt.

- Anonym - 5. maj 2011 10:22

sko af indendørs - eller ej

Selvfølgelig skal man tage sine udendørssko af indendørs, når man er på besøg.
Alternativt kan man jo bare tage pæne skiftesko med sig hvis skoene er en del af påklædningen. Det gør jeg altid selv. Jeg hader når jeg får gæster, der går udefra og direkte ind gå gulvet med udendørs sko - det kunne jeg aldrig selv drømme om. Der ligger på alle fortove, gader og stræder alverdens efterladenskaber som man kan træde i uden at opdage det. F. eks hundelorte. Hvem ønsker det ind på gulve eller tæpper ??? Jeg gør ikke.

- Merete - 5. maj 2011 10:45

sko af indendørs - eller ej

Selvfølgelig skal man tage sine udendørssko af indendørs, når man er på besøg.
Alternativt kan man jo bare tage pæne skiftesko med sig hvis skoene er en del af påklædningen. Det gør jeg altid selv. Jeg hader når jeg får gæster, der går udefra og direkte ind gå gulvet med udendørs sko - det kunne jeg aldrig selv drømme om. Der ligger på alle fortove, gader og stræder alverdens efterladenskaber som man kan træde i uden at opdage det. F. eks hundelorte. Hvem ønsker det ind på gulve eller tæpper ??? Jeg gør ikke.

- Merete - 5. maj 2011 10:46

selvfølgelig tager man da

selvfølgelig tager man da skoene af jeg har da aldrig mødt et menneske der uden videre går ind i et andet menneskes hjem med udendørssko på. det lyder jo forrykt.

- Martin - 5. maj 2011 13:15

Ad.

Hos os skal man tage skoene af. I børnehaver og vuggestuer tager man blå "tøffer" på. Dette er der en grund til. Mange bakterier og vira sidder under skoene og vi kan blive syge. Har du trådt i en hundelort for nylig, en snotklat eller andre lækkerier, slæber du bakterieindholdet med ind i stuen - Det er ikke bare klamt, men også særdeles uhøfligt. Fx kan indvoldsormes æg slæbes med ind og indåndes via støvet. Jeg synes det er ulækkert folk ikke tager skoene af, og så kan det da godt være det ikke ifølge Emma Gad er god skik, men jeg siger altså: "smid lige skoene".

- Luna - 11. maj 2011 14:00

Skoene af tak!

Selvfølgelig skal skoene af. Mine børn leger og kravler på gulvet, og alt det snavs og forurening man ikke kan se med det blotte øje, skal mine børn ikke kravle rundt i. Derudover gider jeg ikke gøre rent oftere end nødvendigt. Så herhjemme bliver man bedt om at smide skoene - for de fleste er det dog helt almindelig høflighed at tage skoene af inden man går indenfor.

- Malene - 12. maj 2011 21:31

skal skoene af

Jeg har ofte undret mig over at bymenneske-danskere ikke tager skoene af. I Japan er det meget uhøfligt over for værten at gå ind med sko. Så respekterer man ikke ham og hans hjem.

- YUKI - 17. maj 2011 19:29

Skoene

Sikke dog en herlig diskussion - altså om skoene skal af eller må blive på. Jeg er særligt vild med indlæg - som man jo iøvrigt også kan ha' i skoene - fra folk, der bliver decideret ophidsede, hvis deres gæster beholder skoene på.
Men har vi altid sådan skullet ha' skoene af? Var det også sådan for 20-30-50 år siden? Er vi altid blevet budt velkommen med hullede, uldne sokker og udtrådte hjemmesko i størrelse 46, som man så kan slæbe sig rundt i folks hjem i. (Så ved værtinden ligesom, hvor hun har én, for man er temmelig bevægelseshæmmet - og let nedtrykt). Samtidig er det selvfølgelig venlige hjem, der byder en lidt hjemmestrikket isolering mod iskolde, afhøvlede gulve (og nullermænd som rullebuske) og nussede klinker. Det er værre der, hvor man ikke bydes en udtrådt hjemmesko; det er af en eller anden grund ofte der, hvor der tillige er mange og lange splinter i det afhøvlede, hvidpigmenterede gulv.
De mest uvenlige steder er dog der, hvor man (udover at man ikke får udleveret sokker) på iskolde vinterdage bliver bedt om at stille sine støvler, nej, nej, ikke i entreen, hvad tænker man på, men helt udenfor huset. (Da jeg igen skulle have støvlerne på, var de faktisk ret kolde. Ca. minus 10 grader. Der kommer jeg heldigvis ikke så ofte).
Som sagt - har det altid været sådan? Og er det ikke gået bare lidt over gevind?
Bedste hilsner Mary-Ann

- Mary-Ann - 19. maj 2011 16:14

At beholde udesko på indendørs er dårlig opdragelse.

Jeg forstår ikke helt oplæggets divergering mellem etikket i by og på land. Jeg kommer fra et villakvarter i Hellerup og vi kunne ikke drømme om at vade ind med udesko på - hverken hjemme eller hos andre! I byen er det (indtørret) hundelort, snotklatter og andre uhumskheder, man risikerer at slæbe med ind. Hvis folk ikke er klar over det, mangler de opdragelse og dermed omtanke. Ærligt talt, så hellere lidt fugtigt grus fra egen grusvej, hvor der ikke går folk og snotter!

Nu er der forskel på fodtøj. Udesko bliver i vindfang/entre og der skiftet til festsko, som er en del af påklædningen. Hvis man hopper direkte fra bilen og ind i festskoene er dette også acceptabelt, men har man først gået vejen fra parkering længere væk, må skoene betragtes som udesko.

- Helle B - 28. maj 2011 13:37

tag udefodtøj af.

I vores familie, børnebørn børn svigersønner og os bedeteforældre er det en naturlig ting, at tage udefodtøj af.børnebørne har lært det lige fra de kunne gå.Det er så ulækkert, at slæbe alle uhumskheder med ind,børnebørnene leger meget på gulvet.Jeg går selv i strømpesokker,da jeg sveder i fodtøj.Vi beholder kun fodtøj på de steder,hvor folk selv vader ind med deres fodtøj.Jeg har altid clocks med. lissi

- lissi jensen - 1. jun 2011 10:16

tag udefodtøj af.

I vores familie, børnebørn børn svigersønner og os bedeteforældre er det en naturlig ting, at tage udefodtøj af.børnebørne har lært det lige fra de kunne gå.Det er så ulækkert, at slæbe alle uhumskheder med ind,børnebørnene leger meget på gulvet.Jeg går selv i strømpesokker,da jeg sveder i fodtøj.Vi beholder kun fodtøj på de steder,hvor folk selv vader ind med deres fodtøj.Jeg har altid clocks med. lissi

- lissi jensen - 1. jun 2011 10:16

tag udefodtøj af.

I vores familie, børnebørn børn svigersønner og os bedeteforældre er det en naturlig ting, at tage udefodtøj af.børnebørne har lært det lige fra de kunne gå.Det er så ulækkert, at slæbe alle uhumskheder med ind,børnebørnene leger meget på gulvet.Jeg går selv i strømpesokker,da jeg sveder i fodtøj.Vi beholder kun fodtøj på de steder,hvor folk selv vader ind med deres fodtøj.Jeg har altid clocks med. lissi

- lissi jensen - 1. jun 2011 10:16

tag udefodtøj af.

Ganske kort!!!
Smider man også sandalerne, som man har på om sommeren??? Klamme føder på tæppe/gulv er da også ulækkert!!!

- Anonym - 8. jun 2011 13:46

ja,også sandaler og støvler

ja,også sandaler og støvler Fortove og græs og gader flyder med store fede snotklatter,tyggummi,hundelorter, fugleklatter og meget mere,d.et er sku mere ulækkerend klamme fødder

- lissi jensen - 8. jun 2011 15:51

Skift sko - ja, tak

Hjemme hos mig er reglen ganske naturligt at udefodtøj bruges ude, indefodtøj bruges inde.
Sådan er det også hos mine nu voksne børn og for mine børnebørn er det også helt naturligt.

Når jeg er gæst har jeg selv indefodtøj med. Det er almindelige sko eller sandaler, som jeg skifter til. Ved fester medbringes festfodtøjet også.
Jeg foretrækker, at mine gæster skifter fodtøj, men jeg stiller det ikke som krav. Stiletter og linoleums- og fyrretræsgulve er ikke gode venner, så stiletter skal blive i entreen.
De fleste jeg kender skifter fodtøj når de går ud eller ind. Enkelte undtagelser er der dog.

Særlig ét familiemedlem volder hovedbrud. Min far skifter ikke sko, har aldrig gjort det, går ind uden at bruge en måtte og så synes han det er rart at sidde med fødderne oppe, så op med de snavsede sko på stole eller allerhelst et lavt sofabord.

- Anne H - 27. jul 2011 10:39

skift sko-ha ha

Først, her bestemmer folk selv, hvis skoene er rene. Vi har hunde, så går de ind på strømpefødder resikerer de at strømperne blir beskidte.
Til alle i fanatikkere, hvad gør i så om sommeren hvis jeres gæster går i bare tæer? Skal de så tage foden af????

- Rita J - 28. jul 2011 10:41

Sko

Hvis skoene er rene har jeg ikke noget imod man beholder skoene på.Og måtter både inde og ude er en god ting

- Anonym - 3. aug 2011 11:06

Fodtøj indendørs

I mit hjem tager man sine sko af og jeg opfordre til man tager hjemmesko med hvis ikke man kan lide at gå i bare tæer eller strømper..

Jeg støvsuger altid lige inden vi får gæster pga vores katte, så vores gæster skal ikke bruge som undskyldning at der ligger evt kattegrus på gulvene.

Hos andre tager jeg ALTID mine sko af, tænk hvis jeg er kommet til at træde i noget udenfor, en spytklat eller andet klamt som jeg ikke synes skal slæbes med ind på mine eller andres gulve.

Jeg bor ikke på landet, men i en større by i provinsen og jeg er opdraget til at man ikke har udendørssko på indendørs og holder strikt på det, så må folk blive sure og blive væk hvis det er et problem for dem.

Med venlig hilsen
Mia

- Mia Warming-Hansen - 11. aug 2011 11:07

SKOENE AF!!

Det er da simpelthen så klamt at vade rundt inde i folks hjem med sko på. Det kan godt være, at de ikke er mudrede eller ser beskidte ud. Men kan du se, om du har jokket i spyt, hundepis eller dræbersneglslim?? Nej vel. Jeg vil satme gerne kunne sætte mig på gulvet og lege med ungerne uden at skulle tænke på, hvad der er blevet slæbt med ind. Jeg tager altid skoene af i private hjem. Og jeg forventer det samme af mine gæster.

- Julie - 11. aug 2011 13:06

fodtøj ;O

Jeg ville da ikke drømme om ,at beordre gæster, hverken til at ta sko eller bukser af. Det er jo en uforskammethed uden lige;O

venligst Birgitte Ejby !

- Birgitte Ejby. - 11. aug 2011 13:08

Skal skoene af?

Ja, jeg beder altid mine gæster om at tage skoene af. Selv har jeg altid skiftesko med hos andre i deres hjem.
Bakterier kan ikke ses og med de mange hundeefterladenskaber, der efterhånden findes på vores gader, så mener jeg, at det er almindelig høflighed mod de mennesker, man besøger.

- Lisbeth - 11. aug 2011 19:15

behold strømperne på

Om gæster har sko på eller ej er lige meget, men en gang havde jeg et kollega med kone på besøg for første gang og de smed både sko og strømper. Det var vel udtryk for at de følte sig godt tilpas, men for mig var det lidt grænseoverskridende at se deres fødder på den måde.

I amerikanske serier har de unge mennesker tit sko på inden døre også oppe i sofaen, det stejler jeg over! Jeg ved godt det bare er en kulisse, men hvis det ubevidst bliver en kulturpåvirkning af vores egne normer, så slår jeg bak.

- Lilo - 14. aug 2011 08:49

skoene af

Jeg tager skoene af når jeg kommer i andres hjem, og vil også gerne at folk tager skoene af i mit hjem. Dels er jeg opvokset på landet og bor på landet, hvor der ikke er fliser over alt og derfor er skoene som regel ikke rene. Dels kan jeg nedst lide at gå uden sko.

- Lena - 14. aug 2011 16:40

Et spørgsmål om kultur

Som nordsjællænder havnede jeg på Bornholm i en periode på 6 år. På Sjælland var det lidt come si come ca om folk tog skoene af i andre menneskers hjem. På Bornholm var det en selvfølge, at gæsternes sko stod i entreén under besøget. Det behøvede man slet ikke at snakke om, for det var utænkeligt at gå ind i stuerne med sko på.
Jeg har taget kulturen med tilbage til Sjælland - men her må jeg kæmpe lidt for at effektuere den, for mine gæster synes ikke at det er en selvfølge at rende rundt på strømpesokker. Derfor har jeg en kurv fyldt med lammeskindssutter i alle størrelser til udlån.

mvh. Anne Fogh

- Anne Fogh - 7. sep 2011 11:16

Hjemmesko til deling er for klamt

Jeg kunne aldrig drømme om at opfordre gæster til at tage deres sko eller støvler af i mit hjem, jeg har fuld tillid til, at de selv kan bedømme, om deres fodtøj vil forvolde alvorligt svineri eller ej. Jeg har trægulve, og de kan vaskes, jeg kan simpelthen ikke se det store problem.
Når jeg besøger andre, tager jeg kun skoene af, hvis de er våde, og jeg stejler, når jeg bliver bedt om at tage dem af, hvis de er rene og tørre. Synes virkelig det er umyndiggørende. Især når man så træder ind i rum, der er kolde, og man sidder og fryser om fødderne.
Og det værste jeg ved i den forbindelse er da, når nogen tilbyder mig, at jeg kan låne et par 'fælles' sutter eller nogle store, grimme sokker! Tanken om at gå i sutter, som andre har haft deres svedige fødder i, er mig virkelig for uhumsk.
Jeg mener oprigtigt, at det grænser til hysteri, når værter insisterer på, at man skal tage skoene af. De skulle hellere sætte deres gæsters velbefindende i højsædet.

- Gitte Hansen - 14. sep 2011 11:53

sko af inde

jeg har altid lært, at det er praktisk på landet, når man kommer lige fra stalden at stille træskoene udenfor. Og at det gør man ikke i byen. Og jeg kunne aldrig drømme om at bede folk om at tage deres sko af hos mig. Ofte har folk jo klædt sig pænt på og tænkt over hvilke sko, der passer til hvad. Jeg har heller ikke nogen dele-hjemmesko til dem, der insisterer på at tage skoene af. Og folks klamme fødder har præsteret at sætte mærker på vores gulve. Det er da også ulækkert (og besværligt at fjerne).
Selv føler jeg mig også noget amputeret, hvis jeg bliver bedt om at tage skoene af. Og hvad nu hvis man lider af sure tæer, der er mest lugtfri, hvis skoene forbliver på? Det er uhøfligt at bede folk om at tage skoene af. De steder, jeg ved, værten sætter pris på det, sørger jeg for at have skiftesko med - ikke hjemmesko, men almindelige rene sko (pumps, ballerinaer osv.), da jeg ikke ønsker at såre nogen. Især selvfølgelig om vinteren - det er nok de færreste, der også hjemme går rundt i store støvler med traktordæk.

Så jeg er enig med forfatteren til artiklen, men forsøger at finde en ikke-kontroversiel løsning med medbragte sko (selvom det sommetider er lidt besværligt med en lille dametaske + ekstra skotaske). Det er interessant, at diskussionen kan bringe folk i op i det røde felt i den grad.

- Helle - 2. okt 2011 14:30

sko indendørs?

Jeg har boet i Sverige i tre år. Jeg kan tilføje, at det ikke kun er hjemme man tager skoene af. I børnehaver, skoler og idrætshaller er der skohylder lige inden for døren. Alle tager skoene af. Det fungerer virkelig godt. De sparer på rengøringsbudgettet og gulvene slides ikke i sammegrad som her i Danmark.

mvh
AGH

- AGH - 12. okt 2011 13:40

Sko indendørs NEJ TAK

Jeg har lært hjemmefra, at skoene skal af... og jeg har altid beordret folk til at tage skoene af, hvis de ikke selv gjorde det.

Jeg gider ikke at gøre mere rent pga. det - man gør da rigeligt rent i forvejen... og jeg synes desuden det er møguhygienisk på tæpper.

Gæstfrihed handler ikke om, at man skal tage skoene af, det handler om, at man er glad for at se sine venner og ønsker at hygge om dem med den bedste mad man kan frembringe osv.

Hvis nogle ville blive sure over min 'ordre' så gad jeg sgu alligevel ikke se dem.. Jeg har for øvrigt aldrig hørt nogle pippe om, at de var utilfredse.

- Rethe - 11. nov 2011 12:35

Sko indendørs NEJ TAK

Jeg har lært hjemmefra, at skoene skal af... og jeg har altid beordret folk til at tage skoene af, hvis de ikke selv gjorde det.

Jeg gider ikke at gøre mere rent pga. det - man gør da rigeligt rent i forvejen... og jeg synes desuden det er møguhygienisk på tæpper.

Gæstfrihed handler ikke om, at man skal tage skoene af, det handler om, at man er glad for at se sine venner og ønsker at hygge om dem med den bedste mad man kan frembringe osv.

Hvis nogle ville blive sure over min 'ordre' så gad jeg sgu alligevel ikke se dem.. Jeg har for øvrigt aldrig hørt nogle pippe om, at de var utilfredse.

- Rethe - 11. nov 2011 12:35

behold bare skoene på!

Det gør mine gæster. ALLE uden undtagelse. Selv håndværkere få behold deres sko - selvfølgelig for sikkerheds skyld. Jeg spørger heller aldrig om jeg skal tage skoene af hos andre, selvom de peger på sutsko.I de situationer takker jeg pænt nej og beholder mine egne på. Fremmede sutsko er mindst lige så uhygiejniske som alt det vi slæber fra gaden. Trods alt sved svarer til spyt.

- Anonym - 23. nov 2011 20:04

Vis respekt og tage skoene af

Udover at sko er udendørs fodtøj, sætter gummesåler mæker på gulvene og "kradser" i tæpperne

- Minna - 12. dec 2011 13:58

skal skoene af?

Ja, skoene skal af. Og så skal der være behagelige hjemmesko til gæsterne. jeg anbafeler at købe et læs kinasko i forskellige størrelser

- Anonym - 12. dec 2011 18:23

Skal skoene af? Det er spørgsmålet.

Ja, udeskoe skal tages af i hjemmet - alene af hygiejniske grunde! Hvis man har små børn der leger på gulvet kan de jo blive syge! Der findes ingen steder med flere bakterier og uhumskheder end gaderne!

Hvis man kigger, bliver man noget overrasket: Hunde hømmer, store spytklatter, opkast fra natten og andre "lækkerier".
De fleste mennesker har bedre ting at tage sig til end rengøring - men selv om de ikke havde, ville det ikke være nok til at fjerne efterladenskaberne fra udesko.
Så hvad er problemet ved at tage nogle indesko med i en pose når man går på besøg?
Venlig hilsen
Anna

- Anna Reuss - 15. dec 2011 13:03

Alm sund fornuft og opdragelse.

Som mange skriver, så er problemet hygiejne. Der er flere bakterier mm. under sko der bliver brugt udendørs, end strømpesokker. Derfor synes jeg skoene skal af. Men der er også mange bakterier på hænderne, og de fleste vasker ikke hænder inden spisning, trods alle de håndtryk der gives inden.

- Anonym - 18. dec 2011 12:13

Selvfølgelig skal skoene af!

Har man ikke for vane at tage skoene af selv, kan man i det mindste spørge, om man skal, når man er ude. Jeg er bedøvende ligeglad med mine venners look - det er ikke derfor, de er blevet mine venner; derfor forventer jeg også, at de respekterer mit hjem ved at skifte sko indenfor.

Jeg tager altid mine sko af - har man sure sokker, er man velkommen til at låne badeværelset til en god gang skyl - det gør jeg selv, hvis mine fødder har svedt, eller jeg har gået på stranden. Hvorfor skal mine kære tækkes med, at jeg tager en masse skidt og møg med hjem til dem?

Ærlig talt, det mindste man kan gøre er at spørge...

- Ayse - 24. dec 2011 18:34

sko af udenfor

Om vinteren og i dårligt vejr ønsker jeg,at folk tager deres fodtøj i den yderste entrè.
Desværre vil sygeplejepersonale, visitatorer og andre fra Odense kommune IKKE tage deres store , snavsede støvler eller andet terrængående fodtøj af. Disse personer MÅ ikke tage deres udendørsfodtøj af, siger de!! Der slæbes ellers både grus, salt, og andet "godt" med indendørs, ind på mine tykke tæpper. Man siger blot: "Det er jo dit valg, at have tæpper på" ak ja! - men nu er der nu engang tæpper, ikke?
Jeg har derfor syet nogle fodposer, i stof, i flere størrelser, til dette vanskelige personale fra Odense kommune, som de så kan iføre sig.
Disse fusser kan vaskes, ja de kan koges - de er nemlig lavet af gamle lagner. Problemet er løst, og hermed er ideen givet videre.
Venlig nytårshilsen K B PS. der er enkelte sygeplejersker, som tager det grove fodtøj af.

- Anonymketh birksdal - 8. jan 2012 18:13

sko af udenfor

Om vinteren og i dårligt vejr ønsker jeg,at folk tager deres fodtøj i den yderste entrè.
Desværre vil sygeplejepersonale, visitatorer og andre fra Odense kommune IKKE tage deres store , snavsede støvler eller andet terrængående fodtøj af. Disse personer MÅ ikke tage deres udendørsfodtøj af, siger de!! Der slæbes ellers både grus, salt, og andet "godt" med indendørs, ind på mine tykke tæpper. Man siger blot: "Det er jo dit valg, at have tæpper på" ak ja! - men nu er der nu engang tæpper, ikke?
Jeg har derfor syet nogle fodposer, i stof, i flere størrelser, til dette vanskelige personale fra Odense kommune, som de så kan iføre sig.
Disse fusser kan vaskes, ja de kan koges - de er nemlig lavet af gamle lagner. Problemet er løst, og hermed er ideen givet videre.
Venlig nytårshilsen K B PS. der er enkelte sygeplejersker, som tager det grove fodtøj af.

- Anonymketh birksdal - 8. jan 2012 18:13

Sko af!

Selv om jeg bor på tredje sal, skal alle tage skoene af hos mig. Til gengæld tilbyder jeg tøfler til alle om vinteren, og ingen skal klæde sig ud for at besøge os. Grunden er ene og alene den, at min lyse lakerede gulve er meget sarte. De fleste sko har mørke såler, som laver slemme mærker, så jeg med mine gigtplagede knæ må ligge og skure bagefter, og det kan da ikke være meningen. Desuden laver hæle slemme fordybninger i gulvet. Jeg kan til alle tider fremvise, hvor mange mærker min storesøster lavede på gulvet til min søns konfirmation. Det koster en dyr gulvslibning og tre gange lakering at fjerne disse!
Mærkeligt nok er det kun hovski-snovski-mennesker, som ikke vil tage skoene af. Mine venner, viceværten og håndværkerne gør det af sig selv, men ejendomsinspektøren og andre ledere, der skal have adgang til min lejlighed, samt min gamle mor gør det ikke!
Hanne fra Frederiksberg

- Hanne Nørballe - 25. jan 2012 13:33

Det afhænger af fodtøjstypen

Hvis jeg kommer som gæst og har sko/støvler på, som må betegnes som en del af den pæne gæstepåklædningen beholder jeg mit fodtøj på, ligesom jeg forventer gæster gør hjemme hos mig.
Hvis jeg derimod lige stikker næsen indenfor hos nogen og har f.eks. travesko eller lignende på, ja så tager jeg dem naturligvis af. Mener man kan og bør skelne mellem om det er rene tørre sko med glatte såler eller det er nogen med "riller" eller mønster under som kan slæbe sand og snavs med ind.
Hjemme elsker jeg at tøffe rundt i bare tæer, men det har jeg det også dårligt med i en andens hjem. Baer tæer, der har været i sandaler er ikke altid rene....

- Annette - 1. feb 2012 12:57

Sko indenfor

Hos os skal skoene af.
Vi har gulvtæpper på, så de kan ikke vaskes. I mit køkken har vi vinylgulv og gangen paketgulv, så her er det ikke så nødvendigt. Men ingen kommer ind i min stue med udendørs sko på.. Holder jeg fest har pigerne stilletterne med i en pose.

- Gitte - 29. feb 2012 11:14

SKO AF JA TAK

Det er ulækkert at gå ind med sko på man har gået med udedørs hvor der kan være rester fra katte og hundeefterladenskaber.

- Irene - 14. mar 2012 18:09

sko af og på

Selv går jeg helst med bare fødder eller strømpesokker, så hvis jeg besøger venner jeg kender godt tager jeg skoene af. De fleste der besøger os gør det også uden opfordring. I vores sommerhus har vi
nye smukke asketræsgulve og der er sko dømt ude og der ligger lækre tykke sokker i forskellige størrelser til brug for de der måtte have behov.

- AnonymLis Frank - 24. mar 2012 16:15

Sko inde

Det er da temmelig bondsk , den der med at tage skoene af, når man besøger folk.Var det ikke noget folk på landet gjorde i gamle dage ?

For mange år siden havde jeg en kæreste , hvis forældre havde et meget dyrt( sagde de skam !) hvidt væg til væg tæppe , og dér skulle man sætte skoene i entreen.

Jeg ankom en aften hvor de havde selskab , og så alle de pæne sko , der var linet op i entreen , men det morsomste var altså , da jeg kom ind i stuen, at se folk i selskabstøj danse rundt på strømpefødder .

- Kamille Böttzauw - 28. mar 2012 11:49

skidt mæ' sko eller ska' de a'

Whauuu! der er nogen der syn's at de mennesker, som si'r: "A' med skoene inden du træder ind" er specielt mere hysteriske eller fanatikere end dem med modsat syn på sko og gulv.

Jeg selv har det herligt med at mit velbefindende og humør ikke afhænger af om mit fodtøj klistrer til fødderne ;-)og at de der kommer og besøger mig åbenbart har det lissådan.

Hvor mange venner er mon holdt op at ses i det hjemlige af den grund? Og er det derfor cafélivet har fået så stor en opblomstring?

- Else M - 12. maj 2012 21:49

.. havde glemt neglelak,,

Jeg har en lille hjemmeside der skriver om neglelak, nail art, gelenegle osv, og vi får altså nogle sjove historier en gang imellem. En af dem var en person som nægter at tage sine sko af, hvis hun ikke har en neglelak på som matcher lejlighedens farveskema... ja du hørte rigtigt :D

VH

http://negle-land.dk/produkter/10-neglelak/

- Anonym - 22. maj 2012 10:53

Kommenter artiklen

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

LÆS SENESTE SAMVIRKE