CyklerCykler / Se hele temaet
Samvirke samvirke@fdb.dk

Løse diodelygter til cykler er ulovlige

De små og populære diodelygter er forbudte at bruge, hvis de hænger i en elastik og dingler. Bedre lygter vil give større sikkerhed, når cyklisterne færdes på de mørke veje, mener Trafikstyrelsen, der står bag regelændringen, der trådte i kraft i efteråret 2012.
Af Kristian Herlufsen | Foto: Colourbox | 18. juni 2014
Cyklister på bro i København om vinteren.
Mange cyklister skal købe nye lygter, inden det bliver vinter igen. Diodelygterne er nemlig forbudtte fra 1. november 2012.

Slut med løsthængende diolygter

Diodelygter, der nemt monteres med en elastik, er smarte - men den går ikke. Møder du politiet på en trafikkontrol, risikerer du en bøde, hvis du bruger de løsthængende diodelygter. I 2012 trådte nye regler for montering af cykellygter i kraft, og reglerne foreskriver, at en cykellygte skal kunne fastmonteres. Diodelygterne med elastik falder ikke ind under den betegnelse.

Lygter skal lyse lige forud eller baggud

Reglerne siger samtidig, at lygterne skal lyse lige forud eller lige bagud. Samtidig skærpes kravene til, hvor længe lygterne kan lyse. Nogle diodelygter til cyklen kan kun holde batteri til at lyse kraftigt nok i 20 minutter, selv om kravet er 5 timer.

»De nye regler er en markant forbedring af trafiksikkerheden for cyklister, når vi får krav om, at lygterne skal lyse fremad eller bagud og ikke ned i asfalten, som vi desværre ofte ser det i dag,« siger kontorchef i Trafikstyrelsen, Ib Rasmussen, i en pressemeddelelse.

Ud over at diodelygterne ikke holder batteri særligt længe, kan de kendte diodelygter, der monteres med en elastik, sjældent lyse langt nok til at være godkendt i forhold til reglerne. 

En cykellygte skal nemlig nemt kunne ses 300 meter forfra og bagfra. Det siger Trafikstyrelsens bekendgørelse om krav til cykellygter.

Lys i pedalerne

Alle cykellygter skal mærkes med deres batterilevetid, så det bliver nemmere at finde lygter, som passer til det behov, man har.

Endeligt bliver det nu tilladt at montere gult lys i pedalerne på cyklen. Dog må gult lys ikke erstatte de reflekser, som det allerede nu er et lovkrav at have monteret på pedalerne.

Kommentarer til artiklen

Fejl i tekst

"I fremtiden skal alle cykler også mærkes med deres batterilevetid, så det bliver nemmere at finde lygter, som passer til det behov, man har."

Mon ikke det er cykellygterne der skal mærkes, med mindre der er tale om en elcykel :-)

- Tommmy Beck Kobberøe - 13. feb 2012 14:11

Fejlen rettet

Kære Tommy

Du har ret. Fejlen er rettet.
/Kristian, Samvirkes redaktion

- kh - 13. feb 2012 15:14

Diodelygter

YES - ENDELIG :o)
Som billist kan cyklister med diodelys være svære at se. Glæder mig til at de får ordentlig lys på :o) Det kan især være svært at se dem i skumringstiden - så endelig :o)

- Billisten - 15. feb 2012 10:11

Dum montering

Hvad angår monteringen af de små diodelygter, så er det på ingen måde lygtens skyld, men brugeren som ikke kan finde ud af at montere dem rigtigt. Lygterne har en lille rille lige bag dioden, som passer til elastikken. Så kan man montere dem ved at holde lygten mod en stang, og føre elastikken bag om stangen, og omkring rillen.
Det har ofte undret mig at så mange ikke kan finde ud af at montere dem rigtigt.

- Snorre - 15. feb 2012 10:24

Dum montering

Hvad angår monteringen af de små diodelygter, så er det på ingen måde lygtens skyld, men brugeren som ikke kan finde ud af at montere dem rigtigt. Lygterne har en lille rille lige bag dioden, som passer til elastikken. Så kan man montere dem ved at holde lygten mod en stang, og føre elastikken bag om stangen, og omkring rillen.
Det har ofte undret mig at så mange ikke kan finde ud af at montere dem rigtigt.

- Snorre - 15. feb 2012 10:24

Det er brugerne, der ikke duer...

Og hvordan man lærer dem at tænke sig om,når de monterer lygterne på cyklen. Lygterne er ganske udmærkede, med fint lys i dagevis, de fylder så lidt i lommen at man kan have to sæt med, de kan købes allevegne for næsten ingen penge.

Men mange af brugerne tror, at bare der er en lygte et sted med en smule lys, om den hænger halvvejs nede i cykelkurven bag indkøbsposen...

Spænd dog de lygter på, med ordentligt lys så de klart og uhindret kan ses forfra & bagfra; hvor svært kan det være!

Ellers må du finde dig i at lære det på den dyre måde, når betjenten står der med blokken!
Diodelygterne er skam gode nok.

- Svend Erik Sokkelund - 15. feb 2012 11:19

Dokumentation

Gad vide om der overhovedet er dokumentation for antallet af uheld med cykler som skyldes diodelygter der ikke er monteret ordentligt? Jeg har aldrig hørt om det, og jeg er tæt på at tro at tallet er 0 (nul).

Nå, der kommer nok en fabrikant som laver et beslag hvor man kan putte sine diodelygter i.

Personligt ved jeg at morgenmad indtaget i bilen er en langt større udfordring. Måske skulle man gøre den håndfri eller fastmonteret...;-)

- Steen - 15. feb 2012 13:43

Det handler IKKE om diodelygter

I Trafikstyrelsens skærpede bestemmelser om cykellygter http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer/2...
er diodelygter ikke nævnt overhovedet. Så Jeres overskrift om at 'diodelygter bliver forbudt' er totalt misvisende hul i ho'det. Selvfølgelig vil én bestemt teknik ikke blive forbudt, oven i købet en teknik med lovende fremtidsudsigter både mht. batterilygter og induktionslygter.
Har I slået hovedet i trafikken?

- Svend Erik Sokkelund - 15. feb 2012 13:57

Glæder mig over de nye lygte regler.

Jeg synes, som bilist, at ALLE der kører med de forbistrede diodelamper skulle have en bøde. Jeg har MANGE gange været ved at køre frem ved højresving og i rundkørsler, fordi jeg ikke kan se dioderne. Jeg synes ikke, de lyser godt nok, og det at de kan blinke hjælper intet, det gør det bare værre.
Jeg hader de lygter og ser frem til at vi næste vinter, forhåbenlig kan se jer cyklister meget bedre.

- Maria - 15. feb 2012 14:32

diodelygter

Hvis man ikke kan se de lygter der blinker er jeg bange for at intet hjælper.
Det er netop skiftet via blink der giver opmærksomhed til øjet.
De der cykler udenfor byerne har brug for en kraftigere lygte ikke for at blive set men for overhovedet at kunne se hvor man cykler.

- ole - 15. feb 2012 16:01

Svend Erik, du har tydeligvis

Svend Erik, du har tydeligvis ikke læst teksten ordentligt i dit eget link tror du selv har slået hovedet

- Anonym - 15. feb 2012 22:47

Diodelygter forbydes IKKE

Svend Erik Sokkelund har fuldstændigt ret i, at diodelygter som sådan ikke nævnes med et ord i teksten på trafikstyrelsens hjemmeside. De skal monteres korrekt (jeg ved ikke, om det betyder, at de blot skal placeres korrekt på fx styret, eller om de skal sættes fast på en anden måde), og krav til 'lys-længden' samt batterilevetiden skærpes.

Mange af de lygter, der kun har én diode og er af tvivlsomt fabrikat, vil logisk nok ikke kunne leve op til de nye krav, men hvis de blot fra november af skal placeres korrekt, findes der jo andre langt bedre diode-elastik-lygter - fx foretrækker jeg dem med to dioder, som sælges i Kvickly mv., da de lyser meget kraftigere og længere - man kan ligefrem se og mærke, at de er af bedre kvalitet end de billigere med kun én diode...

Det vil være rart, hvis I retter den misvisende overskrift (I kan fx blot tilføje ordet "dinglende" før diodelygter), da jeg straks blev bekymret for, om jeg nu skulle til at udskifte samtlige diodelygter (batteri-drevne i alle udformninger samt de magnetiske på cyklen) med led-lygter eller lign.! Det er ikke god journalistisk praksis! :(

- Maja - 16. feb 2012 09:29

Idiotisk overskrift!

Helt enig med Maja, en absurd overskrift, som også fik mig til at tro, at jeg nu skulle udskifte mine (dyre) permanente, magnetdrevne diodelygter på cyklen, som rigtig mange bruger og der derfor er brugt mange penge og ressourcer på blandt cyklisterne!
Skribenten af denne artiklen har åbenlyst ikke en pind forstand på emnet - og har ikke gjort sig umagen at bruge 5min på at google sig frem til en smule viden :-S

Jeg håber forresten ikke, det er samvirke, som under navnet 'anonym' kommer med et ynkeligt mod-angreb overfor Svend-Erik, fordi han som den første påpeger fejlene i denne artikel!?

- Jonas - 16. feb 2012 15:10

absurd overskrift

Som Maja skriver, diodelygter forbydes ikke.
Det ville være rart, hvis cykellygter idag var mærket, så man kunne se om de lever op til kravene i lovgivningen

- Camilla - 16. feb 2012 15:44

Diode vs LED

Maja: Hvad tror du 'D'et i LED står for?
Er der ikke noget med at man ikke bør kaste med sten, når man selv bor i glashus...

- A. Nonym - 20. feb 2012 13:27

diodelygter

Det har altid undret mig, at disse "gnallinger" af noget småtlysende kunne være godkendt som et sikkert cykeltilbehør. Så det er med glæde, at der kommer en lov om ordentlige lygter til cyklister. Tænk, hvad alle disse dårlige lysmarkeringer kan have forvoldt af ulykker, og tænk, at cyklister ikke været mere interesserede i at stille større krav til ordentlig lygteføring. Så det skal blive skønt med gode oplyste cyklister. Virkelig en gevinst for alle trafikanter.

- benedikte - 22. feb 2012 00:09

LED står for light-emitting

LED står for light-emitting diode

- Anonym - 17. mar 2012 08:42

diode-lygter med tvivlsom virkning

Det er formodentlig kun de lygter som udmærker sig ved at kunne hænges på tasker, trøjer og lignende, som bliver forbudt? En til formålet beregnet lygte af arter, som kan monteres korrekt på cyklens styr, lygtekrog eller andre, - til dette formål bestemte fastgørings-punkter, - er ikke berørt! Tværtimod er en blinkende diodelygte, som er beregnet til cykelbrug, mere synlig end en fastlysende, og er nu også, i modsætning til de aller første, - tilladt! Så det er blot et spørgsmål om definitionen af lygten, med dioder. At en diode forlygte mest er velegnet til opmærksomhed og nok ikke kan oplyse så meget på en mørk vej, er så sin sag.

- Finn Sørensen - 25. apr 2012 08:27

Pedaler med blink

Jeg har også et sæt pedaler med blinkende, gule dioder, som får strøm fra en indbygget, lille dynamo. De er ekstremt synlige, på en mørk vej, hvor de, ud over at blinke, også bevæger sig op og ned.

- Finn Sørensen - 25. apr 2012 08:34

diodelygter til cykler bliver forbudt

Jeg kan kun give de forskellige ret i deres indlæg. Jeg vil dog som bilist også mene, at heller ikke de fastmonterede magnetlygter er gode. Jeg har kun set dem monteret på venstre side af cyklen, og så kan man ikke se lygten, når man holder og skal ud på en vej, og cyklisten kommer fra venstre side. Så bliver lygten skjult af forgaflen. Det burde være påbudt, at de skal sidde på højre side, eller også skal der være lygter på begge sider af forgaflen. Jeg priser mig lykkelig for, at jeg endnu ikke er kommet til at køre ind i en cyklist.

- Karen Margrethe Nielsen - 9. maj 2012 09:39

Præcis viden om det forbudte og tilladte cykellys ønskeligt.

De mange og velmente indlæg har ikke tilført mig tilstrækkelig viden om, hvornår et cykellys er tilstrækkeligt til at opfylde reglerne.
På min (nye) cykel er monteret to magnetlygter med et kraftigt blink hhv. fremad og bagud. Jeg skønner selv, at dette advarselslys er tilstrækkeligt, men der må da et eller andet sted kunne findes nærmere regler (som jeg ikke er dygtig nok til at finde).
Specielt som bilist er jeg enig i, at de fleste 'blinkende lygter' er farlige i trafikken - også for fodgængere!
Er der dog ikke en kyndig person eller myndighed, som kan sætte tingene helt på plads ?!
14.maj 2012
Henrik S.

- Henrik S. - 14. maj 2012 13:31

Diodelygter

Jeg hæfter mig ved ordet "dinglende".
Mine diodelygter sidder i en stram elastik og dingler ikke.

Lygterne skal lyse fremad og ikke ned i jorden.
Har I prøvet at køre ad en mørk vej, uden at forlygten ikke kunne oplyse vejbanen en bremselængde fremad?
Forlygter på cykler skal kunne afsløre huller i vejen i mindst en bremselængde.

Min diodeforlygte kan netop oplyse vejbanen.
Det må være taburetklistrende folketingspolitikere, der har bestemt, at forlygten skal lyse fremad og ikke sikre mod huller i vejbanen.

- Pensioneret lærer - 6. jun 2012 09:31

Diode lygter på cykler

JEG HAR DEN FULDE OPBAKNING TIL DE INDLAG MED AT FORBYDE DIODELYGTER, ALTSÅ DE SMÅ SOM MAN MONTERER MED ELASTIKKER, SÆT DEM PÅ EN HUND I STEDETFOR.
SÅ EN PÆN BØDE TIL DEM SOM IKKE KØRER MED LYS I LYGTETÆNDINGSTIDEN.
YES - ENDELIG :o)
Som billist kan cyklister med diodelys være svære at se. Glæder mig til at de får ordentlig lys på :o) Det kan især være svært at se dem i skumringstiden - så endelig :o)

mvh
Mogens Johansen

- Mogens Johansen - 13. jul 2012 12:30

Der er forskel på dioder.

Husk nu på at der er forskel på dioder. Dem der er snak om her er de små med én diode, hvoraf nogle ikke bliver monteret rigtigt, som ikke altid lyser nok.

Jeg har lygter med tre dioder der lyser lige så meget som en bil. De er helt sikkert lovlige selv om de er med dioder.

- Jacob Laugesen - 21. okt 2012 12:46

Kommenter artiklen

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
Forbrug/Tema

Temaet  Cykler