Udfordr dig selv, og få bedre selvtillid

Når du lider af lavt selvværd, kommer du automatisk til at forsøge at overbevise dig selv om, at det er dig, der er noget galt med, hvis noget går skævt. Men i den lette, lille bog Få selvtillid af Jessamy Hibberd og Jo Usmar kan du lære at styrke din selvtillid.

Du skal ikke løfte mere, end du kan bære, men prøv alligevel af og til at udfordre dig selv.

Det vigtigste er, at du gjorde det

Tænk på, hvor frigørende det ville være, hvis du kunne holde op med at bekymre dig om det, der måske kunne gå galt. Det er nemlig ofte frygten for, hvordan noget, du sætter dig for at gøre, kan ende skidt, der holder dig tilbage, hvis du har dårlig selvtillid.

Hvis du kan fjerne det pres fra dig selv, har du en meget bedre chance for at gøre dit bedste og lykkes med det, du sætter dig for.

At det ikke lykkes, betyder ikke, det ikke lykkedes

Det er selvfølgelig ikke så ligetil ’bare at gøre det’, men først og fremmest handler det om at sige til dig selv, at du vil gøre tingene, så godt du kan, og lære af dem, uanset resultatet.

At noget ikke lykkes helt efter dit hoved, betyder ikke, at det er en fiasko. Du fik et resultat, og det, som ikke lykkedes, har du lært noget af til næste gang – og vupti, så var det jo faktisk næsten perfekt alligevel.

Tør at prøve noget

Hvis du har lavt selvværd eller manglende selvtillid, er du nok vant til at udsætte tingene, så du ikke behøver forholde dig til dem lige nu.

Men når du udsætter hele tiden, kommer det også til at gå ud over resultatet i sidste ende. På den måde bliver det selvforstærkende, at tingene aldrig lykkes godt nok for dig.

Hold op med at udskyde

Hvis man altid udskyder og dermed kommer til at løse sine opgaver dårligere, end man kunne, får mange følelser af skyld, fortrydelse og usikkerhed.

Det er kedeligt at trække rundt på sådan en bagage, og der er ting, man kan gøre for at komme ud af den rytme.

Øvelse gør mester

Bliv ved med at øve dig, også selvom du fejler meget eller lidt. Du bliver ikke bedre af at droppe tingene og gemme dig væk. Tag ved lære af de ting, der ikke lykkes, og fokuser på dem næste gang.

Bliv en bedre taler

Er du eksempelvis bange for at tale offentligt, så hold massevis af taler, indtil du får det godt med det. Hold tale for spejlet, for din kæreste, dine forældre, en fremmed i bussen. Gør det så mange gange, du kan.

Bliv mere imødekommende

Vil du være mere åben og imødekommende, så kast dig ud i det. Sig hej til folk på gaden, ros en andens sko, tøj, sangstemme, ja hvad som helst.

Det er svært og grænseoverskridende i starten, men giv ikke op. Med tiden begynder du at få resultater og få lettere ved at tale med folk.

Perfektion er en illusion

Når du bliver skuffet over at fejle, kan du trøste dig med, at den ikke varer evigt. Fejl hører med til at prøve noget nyt eller løbe en risiko, og de hjælper dig med at udvikle dig som menneske.

Du er faktisk modig nu

Og når du så har set frygten i øjnene, kastet dig ud i noget nyt og er endt med et resultat, så læg mærke til, at alle de ting, du var bange for, slet ikke var så slemme.

Du blev ikke fyret, droppet, grinet ud af lokalet eller skældt ud. Du blev måske heller ikke hyldet i kongestol med sang og dans, men du er her endnu, og du kan jo bare prøve igen en anden gang.

At se sin frygt i øjnene og rent faktisk gøre noget ved det er helt utroligt modigt, og du bør være stolt af dig selv. Du har ikke blot set din frygt i øjnene, du har tilbagevist din værste selvkritik, så giv dig selv et skulderklap.

Se, hvad vi ellers skriver om: #hjernen, #kroppen og #glæde