Snyd dig til bedre selvtillid

Når du ser ud til at have styr på det hele, kommer du også til at føle, du har styr på det hele. Er det virkelig så let? Det er det i hvert fald ifølge bogen Få Selvtillid af  Jessamy Hibberd og Jo Usmar. Se deres råd her.

Det handler mere om din udstråling, end om hvad du har på.

Vi kommunikerer med kroppen

Igennem andres udtryk, tics, holdning, hvordan de står, og hvordan de opfører sig, aflæser vi, hvordan de har det, og hvem de er – eller i hvert fald, hvordan de ser ud til at have det. 

Vi kan nemlig ikke altid afkode, om måden, andre ser ud på, også svarer til, hvordan de har det indeni. På samme måde kan vi ikke nødvendigvis afkode os selv, hvis vi lader, som om vi har mere selvtillid, end vi i virkeligheden har.

Der er flere greb, du kan tage for at få dig selv til at tro, at du har mere styr på tingene, end du måske i virkeligheden har.

Drop undskyldningerne

Generelt undskylder folk med lavt selvværd ofte. Selvfølgelig er der situationer, hvor en undskyldning er på sin plads, så du skal ikke droppe dem fuldstændig. Men hvis du undskylder per refleks, eller fordi du tænker, at du ikke er god nok, at du ødelægger tingene, eller fordi du føler dig dårlig, så fremstiller du dig selv i et skidt lys. Så vil andre automatisk læse dig som usikker.

Regler for undskyldninger

  • Sig endelig undskyld, hvis du har gjort noget galt, såret nogens følelser, vil gyde olie på vandene eller er ked af det på andres vegne.
  • Lad være med at undskylde, hvis du har ret. Når du har ret, har du ret, og der er ingen grund til at udvande det med et vattet undskyld. Du kan godt være venlig uden at undskylde.
  • Lad være med at sige undskyld for, at du har din egen mening. Ingen andre er kede af at have en mening, så hvorfor skulle du være ked af din? Ved at undskylde undergraver du bare dit standpunkt.
  • Lad være med at sige undskyld, når du beder om hjælp. Det er ikke til ulejlighed at bede om hjælp, men når du konstant siger undskyld, får du det til at virke som en meget større byrde, end det egentlig er. Prøv i stedet for at gøre det positivt ved for eksempel at sige: ”Kan du give mig en hånd med det her, for du er virkelig god til det?”

Klæd dig på til (din egen) succes

Om du går op i tøj eller ej, vil det, du har på, sende et signal om, hvordan du ser på dig selv, og hvordan du gerne vil have, at andre ser på dig. Det handler ikke om at være moderne, men om at sende de rigtige signaler til de rigtige tider.

Der er ingen regler for, hvad du skal tage på, for alle er forskellige og kan derfor også ’slippe af sted’ med forskellig beklædning. Det vigtigste er, at du føler dig godt tilpas i dit tøj, for har du lavt selvværd, bliver du mere selvsikker af at være godt tilpas.

Hvis du er usikker på dig selv, er det ikke så smart at klæde dig uformelt til en formel lejlighed og omvendt. Men hvis du ofte tager tøj på, du kan gemme dig i, skulle du måske prøve at ryste posen lidt og udfordre dig selv med noget andet tøj.

Flyt din tøjgrænse lidt

Uanset hvordan du ser ud, er der masser af tøj, der kan få dig til at ligne en million. For at komme lidt uden for dine normale garderobevalg kan du få hjælp fra en personal shopper, som flere større forretninger tilbyder. Eller du kan få en ven eller veninde til at tage med på shoppetur og give dig råd. De kan lokke dig til at prøve noget tøj, du normalt ville gå uden om, men som måske vil se virkelig godt ud på dig.

Hvis du prøver noget nyt, kommer du til at føle dig modig, og hvis du oven i købet får et par rosende ord med på vejen også, er du ikke til at skyde igennem. Får du ingen roser, kan du bare prøve noget andet tøj næste gang – det vigtigste er, at du turde.

Alle er usikre

Husk det, når du selv føler dig usikker. Hvis en kollega undgår dit blik, eller du føler, at andre afviser dine ideer, kan det lige så vel bunde i deres usikkerhed.

Vi er nemlig generelt temmelig selvcentrerede og gennemtolker og analyserer meget mere på os selv end på andre. Måske du kan nikke genkendende til, at du kigger mere på dig selv end på de andre på billeder.

Hold dig til det, når du føler dig usikker på dig selv. Så kan du lettere rette ryggen og tro på dig selv.

Se, hvad vi ellers skriver om: #psykologi, #hjernen, #bøger, #kroppen og #glæde