Smartphones holder os vågne: Hver anden går ofte i seng med en skærm

Knap halvdelen af os bruger smartphone, tablet, bærbar computer eller ser tv i sengen, inden vi lægger sig til at sove. Lyset fra skærmene forstyrrer vores nattesøvn, og den udbredte skærmbrug vækker bekymring blandt søvnforskere.

Mange danskere har deres smartphone som sengekammerat

Facebook, mails og serier inden sengetid

En facebookkommentar, der skal have et like, en arbejdsmail, der ikke er blevet besvaret, eller ”liiige et enkelt afsnit mere” af yndlingsserien.

Der er mange grunde til at tage sin smartphone, tablet eller bærbare computer med sig under dynen om aftenen – og vi gør det i stor stil. Faktisk kigger tæt på halvdelen af os ofte på en af de små skærme eller ser tvi sengen, inden vi skal sove. Kvinder gør det lidt mere end mænd.

Det viser en ny spørgeundersøgelse fra Coop Analyse blandt mere end 1000 tilfældigt udvalgte danskere.

Unge kigger mest på skærme i sengen

Ikke overraskende er det især de unge, som ofte kigger på skærme i sengen, inden de skal sove, viser undersøgelsen fra Coop Analyse: 

  • 15 til 34 år: 69%
  • 35 til 54 år: 45%
  • 55 til 74 år: 28%

Skærmlys og arbejdsmails forstyrrer vores nattesøvn

Selvom det måske virker harmløst, kan den sene skærmbrug have negative konsekvenser for kvaliteten og længden af vores søvn og dermed for vores helbred.

Der er derfor god grund til bekymring over danskernes skærmvaner, mener Naja Hulvej Rod, som er lektor ved Afdeling for Social Medicin ved Københavns Universitet og forsker i søvnproblemer. 

»Skærmtid lige før man sover kan medføre, at man er længere tid om at falde i søvn og sover dårligere. Det skyldes sandsynligvis en kombination af eksponering til ’blåt’ lys fra skærmene og den aktivering af hjernen, der følger med for eksempel at læse en arbejdsrelateret mail lige før sengetid,« siger hun.

Forskning har vist, hvordan lyset fra f.eks. tablets og smartphones undertrykker det natlige søvndyssende hormon melatonin og aktiverer nerveceller, der hjælper med at holde os vågne.

En dårligere version af dig selv

»Allerede dagen efter bare én nat med for lidt søvn er koncentrationsevnen nedsat. Efter en uge er hjernens funktion markant ringere. Man har sværere ved at løse opgaver, der kræver koncentration, man håndterer stress dårligere, reagerer mere aggressivt og er i dårligere humør. Man bliver simpelthen en dårligere version af sig selv, når man sover for lidt.«
- Seniorforsker ved Molekylært søvnlaboratorium på Rigshospitalet Birgitte Rahbek Kornum

Skærmene fanger os ind

Og det være svært at slippe skærmene igen, når først vi har tændt dem, påpeger Naja Hulvej Rod:

»Et andet problem er, at man kan have tendens til at blive fanget ind af mediet, således at man lægger sig til at sove senere end planlagt og dermed reducerer den samlede søvnlængde,« siger hun.

Man bliver mere sårbar, hvis man vænner kroppen til for lidt søvn

Uanset om vi bruger skærmene til underholdning eller arbejde, kan det udvikle sig til en uheldig glidebane, forklarer søvnspecialist Torben Jager Petersen, som er leder af den private søvnklinik ScanSleep. 

»Fordi man ikke føler trætheden på samme måde, kan man egentlig holde den kørende længe. Men gør man det ofte, risikerer man enten at ændre sin naturlige døgnrytme, så man rykker tidspunktet for, hvornår man går i seng og står op, eller man vænner simpelthen kroppen til at få for lidt søvn,« siger han og tilføjer:

»Konsekvensen er, at man bliver mindre produktiv og mere sårbar mentalt og fysiologisk.«

Langvarigt søvnunderskud øger risiko for alvorlig sygdom

Man kan godt klare sig med for lidt søvn i kortere perioder ad gangen. Men varer søvnunderskuddet ved, ses en øget risiko for overvægt, diabetes og hjerte-kar-sygdomme, som stiger ekspotentielt med, hvor længe søvnunderskuddet står på. Vedvarende søvnbesvær er meget ofte forbundet med andre lidelser såsom depression, kroniske smertesygdomme og søvnapnø. Hvis du er tvivl – tal med din læge herom.

1 ud af 4 lider ofte af søvnløshed

Svarene i undersøgelsen viser samtidig, at 1 ud af 4 danskere døjer med søvnløshed mindst 1 gang om ugen. Det er næsten en fordobling siden 2009, hvor Coop Analyse stillede samme spørgsmål.

Det er ”en frygtelig stor stigning”, siger Morten Grønbæk, der er direktør for Statens Institut for Folkesundhed og leder af Vidensråd for Forebyggelse.

Smartphones og tablets er dukket frem inden for de sidste 10 år

Han vurderer, at den udbredte skærmbrug før sengetid kan være med til at forklare stigningen i antallet af danskere, som rapporterer om søvnproblemer.

»Smartphones og tablets er jo et relativt nyt fænomen, der er dukket op inden for de sidste 10 år. Det er noget, som potentielt kan blive et rigtig stort problem, og som vi på en eller anden måde skal finde ud af at tackle,« siger han.

Se, hvad vi ellers skriver om: #søvn, #søvnbesvær, #helbred og #kroppen