Slip stressen med mindfulness

Er hovedet fyldt med tanker om opvask, indkøb og bugnende to do-lister på arbejdet, kan afspændingsøvelser hjælpe dig med at få kontakt til din krop og dine følelser igen. Mindfulnessinstruktør, yoga- og meditationslærer Alex Haurand guider dig her til, hvordan du tager de første spæde skridt på vejen til et mere nærværende liv.

Mindfulness kan tage mange former. Er du stresset, kan afspændingsøvelser hjælpe med at skabe klarhed og finde ro.

Mindfulness er at være til stede lige nu

Mindfulness har rødder i den buddhistiske tradition og handler i korte træk om at opleve verden, sig selv og sine tanker og følelser, som de er. Eller sagt på en anden måde: at være til stede lige nu og her. 

For dig, der lider af stress eller føler dig presset i hverdagen, betyder mindfulness helt konkret, at du gennem bestemte teknikker kan lære at geare ned, men også at du erkender og accepterer, at du i øjeblikket er ude af balance. Det forklarer mindfulnessinstruktør, yoga- og meditationslærer Alex Haurand:

Tips til at lave afspændingsøvelser

  • Vælg et tidspunkt på dagen, hvor du har tid til at lave afspænding. Lav ikke afspænding lige inden du skal sove, og undgå at lave den lige efter et stort måltid, hvor du har tendens til at blive træt og falde i søvn
  • Hold dig vågen og vær bevidst om, at du laver afspænding. Lav ikke afspændingen i din seng eller et andet sted, du forbinder med søvn
  • Du vælger selv, om du vil lave afspændingen siddende eller liggende. Det vigtigste er, at du slapper af  
  • Sluk din telefon og koncentrér dig om at være til stede lige nu
  • Vær konsekvent i begyndelsen af din træning og spring ikke en dag over i opstartsfasen 

 

»Med mindfulness bliver vi bevidste om det liv, vi mennesker har, og når vi er bevidste om, hvordan vi lever vores liv, kan vi at ændre det,« siger han.

Afspænding i kroppen påvirker hjernen 

En udbredt måde at træne mindfulness på er gennem afspændings- og meditationsøvelser. Det handler om at være afslappet, men samtidig vågen og bevidst om det, du laver. 

Afspændingen er en øvelse i at mærke din krop, men også aktiviteten i hjernen bliver påvirket, når du retter dit fokus mod det stille og nærværende øjeblik. 

Når du laver guidet afspænding, nedsætter du nemlig aktiviteten i de centre i hjernen, der giver dig bekymringer, og så falder blodtrykket og mængden af stresshormoner, og kroppen begynder at fordøje og restituere. Alt sammen noget, der har en helende effekt på din krop. 

Derudover øges mængden af lykkehormonet dopamin, som modvirker følelsen af stress og giver dig energi og mod på resten af dagen.

Nærvær kræver træning

Når du først begynder at træne mindfulness i form af afspænding, vil du måske opleve, at øvelserne gør dig træt, eller at de måske ikke har den store effekt. Det er ifølge Alex Haurand helt normalt.

»Mindfulness skal ligesom meget andet trænes. Det svarer til, at du først kommer i god form på din cykel, når du rent faktisk bruger den. Det er ikke nok, at vi ved, hvad mindfulness er, det skal også praktiseres,« siger han.

Alex Haurand anbefaler derfor den stressede nybegynder at afsætte 25 minutter om dagen til afspænding hver dag i de første 14 dage. Når kroppen har vænnet sig til afspændingen, vil du begynde at mærke dens effekt, og så kan du selv begynde at justere træningen efter behov.  

Vær mindful i hverdagen 

Foruden den formelle træning med afspændings- eller meditationsøvelser er der også en uformel træning, som består i at øve sig i at være nærværende i hverdagen. Det kan eksempelvis være, når du leger med dit barn, snakker med en god ven eller veninde på en café eller går en tur i skoven. 

»Når du er mindful, smelter du sammen med det, du laver. Du har fokus rettet mod denne ene ting, og du er opslugt. Det er en meget velkendt tilstand, vi er bare ikke bevidste om den,« siger Alex Haurand.

Du kan gratis prøve en guidet afspændings- eller meditationsøvelse på Alex Haurands hjemmeside alexhaurand.dk.

Se, hvad vi ellers skriver om: #stress, #hjernen, #meditation, #afslapning og #øvelser