Sammensæt råvarerne, så du får mad fuld af smag

Gryderetten bliver bedre, når du husker syrlige frugter, bittert øl eller kaffe, søde svitsede løg, umamismagen fra kød og saltsmagen fra tørrede tomater. Kig i værktøjskassen med sødt, surt,umami, salt og bittert, hvis du mangler smag i din mad.

Bland sødt, surt, umami, bittert og måske også stærkt, så sker der små smagsmirakler i gryderne

Salt fremhæver smagen

Salt skal der til for at fremhæve smagen, men ikke for meget, så drukner smagen i salt, og meget salt er ikke sundt. Du kan forfine og nuancere den salte smag med at veksle mellem forskellige kilder til salt:

  • Sojasauce
  • Fiskesauce
  • Bacon
  • Oliven
  • Saltede nødder
  • Parmesanost
  • Kaviar
  • Saltagurk
  • Soltørrede tomater

Surt eller syrligt giver modspil

Din mad bliver mere interessant, når du husker de syrlige eller sure smagsgivere. Tænk på fisken, som næsten ville være utænkelig uden citron. Du kan også bruge æble i gryderetter og grape i salaten. Andre sure og syrlige kilder er:

  • Appelsin
  • Citronsaft
  • Syltet agurk, rødbede eller asie
  • Stikkelsbær, ribs, solbær
  • Æble, ananas
  • Yoghurt, cremefraiche og andre surmælksprodukter
  • Vin indkogt i saucer
  • Rabarber

Bittert giver dybde og bund i maden

Det bitre giver maden karakter, tænk på julesalat, peberrod og rosenkål. Bitre råvarer kan bryde med fed og fad smag. I Sverige er det for eksempel almindeligt at blande friskrevet, skarp peberrod med smørsovs til stegt torsk. Her er nogle bitre råvarer:

  • Øl
  • Kaffe
  • Mørk chokolade
  • Oliven
  • Julesalat
  • Rucola
  • Grøn peberfrugt
  • Rosenkål
  • Peberrod

Umami giver eftersmag og fylde i retten

Du får umami fra kød, men også fra frugt og grønt:

  • Kød og fjerkræ
  • Fisk og skaldyr
  • Tang
  • Kål
  • Spinat
  • Majs
  • Grønne asparges
  • Svampe
  • Kartoffel
  • Løg
  • Avokado
  • Æble
  • Grapefrugt
  • Kiwi
  • Emmentaler
  • Parmesanost
  • Cheddarost
  • Mælk
  • Fiskesauce
  • Sojasauce

Noget, der brænder på tungen

Husk også det stærke svirp, der gør maden spændstig og interessant:

  • Sennep
  • Wasabi
  • Chili
  • Ingefær
  • Karse
  • Peber

Kilde: Kulinarisk sensorik, Kost & Ernæringsforbundet.

Se, hvad vi ellers skriver om: #vin, #kartofler, #bær, #løg, #chili, #kål, #umami og #citroner