Sådan undgår du morgentrætte børn

Flertallet af skolebørn er morgentrætte, når de møder i skole. En psykolog og en humanbiolog guider til, hvordan du får friske børn, og forklarer, hvorfor de er så trætte.

Mere end 3 ud af 4 skoleelever i 11-15-års alderen er trætte om morgenen, når de skal i skole. Det viser Skolebørnsundersøgelsen 2014 fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Teenagere er mere morgentrætte, og skoler burde begynde senere

Når børn bliver teenagere, sker der en forskydning af deres døgnrytme. De bliver senere trætte om aftenen, og hjernen har naturligt først lyst til at vågne senere. Derfor vil det bedste måske være at få skolerne til at begynde undervisningen lidt senere.

»Der har især i USA været en del diskussion om, hvorvidt man skulle lade skolen starte senere i erkendelse af, at teenagere naturligt har en senere døgnrytme. Der er noget i deres hjerne, der naturligt gør teenagere til mere B-mennesker. Det kunne formentligt hjælpe, hvis man blot skubbede starten af skoledagen en halv time,« siger Birgitte Rahbek Kornum, seniorforsker ved Molekylærbiologisk Søvnforskningsenhed, Rigshospitalet, Glostrup.

Tidligere i seng og måske tidligere op

Gå tidligere i seng. Det er biologisk set det eneste søvnråd, der kan hjælpe på morgentræthed.

»Nogle børn skal også op en halv time tidligere, så der er endnu bedre tid om morgenen. De simpelthen er lang tid om at vågne,« siger Birgitte Rahbek Kornum, der er uddannet humanbiolog.

Faste sengetider er også vigtigt, for at de unge får det optimale ud af deres søvn og undgår at blive morgentrætte.

»Hvis børnene skubber deres døgnrytme i weekenden, kan de godt opleve weekendjetlag mandag morgen,« siger Birgitte Rahbek Kornum.

Forældre skal sørge for, at børn sover mere

Børn i alderen 11-15 år skal sove et sted mellem 8 og 10 timer. Men der er store individuelle forskelle. De unge kan selv mærke, om de har sovet nok, forklarer psykolog og ikke-medicinsk søvnspecialist Torben Jager Petersen, der har søvnklinikken Scansleep:

»Man har sovet nok, når man er stået op og kommet i gang om morgenen og så føler sig udhvilet og velfungerende.«

Han mener, at det er forældrenes ansvar at sørge for, at teenagere kommer i seng til ordentlig tid.

»Sengetiden skal kontrolleres af de voksne, og så længe man har noget indflydelse, skal de ikke have lov til at gøre nat til dag. Forældre skal ikke bare lade det sejle og lade teenagerne stå op om eftermiddagen i weekenden, for så kan de ikke sove om aftenen og bliver trætte mandag morgen,« siger Torben Jager Petersen.

Lyset fra tv, smartphones og tablets stjæler måske børnenes søvn

Man ved ikke præcis, hvorfor unge sover mindre i dag, end de gjorde tidligere. Men det blå lys fra iPads, tv og telefoner udskyder dannelsen af melatonin, der er kroppens eget sovemiddel, forklarer Torben Jager Petersen:

»Der skal restriktioner for, hvornår man bruger elektronik, og hvornår man slukker eksempelvis sin iPad eller sin computer. For det blå lys fra skærme gør, at børn og unge har svært ved at falde i søvn.«

Elektronisk aktivitet stjæler opmærksomheden og holder vågen

Ud over lyset fra skærmene, der holder børn vågne, sker der også en aktivering af hjernen, når børnene spiller om aftenen eller er på Facebook eller andre sociale medier, hvor de er aktive deltagere.

»Unge har ofte en ekstra årvågenhed, fordi der hele tiden kommer nye ting på de sociale medier, de skal reagere på. Denne aktivering er nok det mest afgørende og det, som virker mest søvnforstyrrende. Derfor skal der være klare aftaler i familien om, hvad man tillader i weekender og hverdag,« siger Torben Jager Petersen.

Alt for mange børn er trætte om morgenen

At mere end 78 procent – det svarer til 3 ud af 4 - af børnene er morgentrætte, er mere end en fordobling siden 1988, hvor omkring 31 procent var morgentrætte, viser Skolebørnsundersøgelsen fra Statens Institut for Folkesundhed..

»Der er sket en markant udvikling. Går vi bare én generation tilbage til 1988, så var morgentræthed et fænomen blandt et mindretal. Nu er det et fænomen blandt flertallet, hvilket er bekymrende. Morgentræthed blandt børn er et faresignal,« siger Bjørn Holstein, professor ved Statens Institut for Folkesundhed, i en pressemeddelelse. 

Børn lærer dårligere og bliver mere kede af det, når de ikke sover nok

Børn har svære ved at indlære, hvis de ikke sover nok, men derudover bliver de også mere sårbare, hvis de ikke har sovet nok.

»REM-søvnen virker følelsesmæssigt bearbejdende, og den følelsesmæssige stabilitet er afhængig af, at man får den sidste del af søvnen med. Søvnen er en måde at bearbejde indtryk på, så vi får indtryk lagt på plads i hukommelsen, og det gælder også indlæringsmæssigt,« forklarer psykolog Torben Jager Petersen. Han mener, at man skal forklare sine teenagere om søvnens betydning for præstation og også, at der ikke skal meget tabt søvn til, før vi føler os nede eller labile.

Nogle teenagere kræver behandling mod søvnproblemer

Det er cirka 20-25 procent af teenagerne, der har en decideret søvnforstyrrelse, og som skal behandles professionelt. Her hjælper en løftet pegefinger og en slukket iPad ikke i tilstrækkelig grad. 

Se, hvad vi ellers skriver om: #bivirkninger, #børn, #sove, #opdragelse og #skole