Sådan undgår du at tage på i julen

Hvis du bliver bevidst om at nyde maden, og stoppe, når du ikke føler nydelse mere, så kan det være, du slet ikke behøver at gå på slankekur i januar eller i resten af året for den sags skyld.

Nyd maden og undgå at tage på i julen.

Det store julebord er for de fleste en stor fristelse, man bare ikke kan vente på at dykke ned i. Hvis du vil komme igennem december måned uden at skulle bekymre dig om en slankekur i januar, er det vigtigt at kunne skelne mellem, hvad du har lyst til, og hvad du rent faktisk nyder. Leder af Center for Bevidst Sundhed, Per Brændgaard, giver her 7 gode råd til, hvordan man kan ændre sine vaner ved julebordet og på den måde undgå, at julens fristelser bliver til flæsk på sidebenene.

Maven bliver mæt før øjet

Det er vigtigt at lære at nyde maden. Hvis man i højere grad er fokuseret på smagen af det, man putter i munden, så vil man på et tidspunkt opdage, at nydelsen aftager, og så indser man, at det ikke kan betale sig at spise videre. 

Det er vigtigt at skelne mellem lyst til at spise og at nyde det, du spiser. Lysten er forventningen om, at noget vil give nydelse. Den kommer før nydelsen, og man skal huske ikke at lade den overskygge, hvornår du er færdig med at nyde.

Tag mindre mad

Prøv at putte lidt mindre på din tallerken, når du tager fra bordets lækkerier. Tænk på de små portioner, man får rundt om på landets gourmet-restauranter. Portionsstørrelsen er med til at påvirke hjernen, så har man i højere grad er tilbøjelighed til at nyde maden mere, når mængden af mad ikke er så stor. Især i julen kan det være en god idé, da tallerknerne ofte bugner af mad.

Vær social ved bordet

Vær deltagende i det sociale nærvær omkring julebordet, og lad være med at spise imens. Vi kan kun koncentrere os om én ting af gangen, og hvis du spiser samtidig med, at du taler eller lytter, spiser du ubevidst unødvendigt meget, og du er ikke i 

samme grad fokuseret på at nyde den gode mad, og sige stop, når du ikke nyder den længere. 

Vælg kvalitet over kvantitet

Gå efter kvalitet frem for kvalitet, og gå efter det, der vil give dig den største nydelse. Man skal tillade sig selv at være kræsen, så man ikke bare putter hvad som helst i munden, men kun spiser det, man nyder allermest. Køb en god vin eller en god chokolade, og så sørg for virkelig at nyde smagen af god kvalitet.

Find en motionsform, du nyder

Sørg for at bevæge dig, men lad være med at regne på, hvor mange kilometer, du skal løbe for at kunne spise et stykke flæskesteg. I stedet bør du fokusere på, hvilken form for motion, der giver dig en god følelse. Det kan være alt fra en gåtur til at rive blade i haven, på den måde er man mere tilbøjelig til at komme ud og få lidt gang i kroppen.

Spis, hvad du vil

Tillad dig selv at spise det, du finder allermest nydelse ved. Prøv så virkelig at nyde igennem, og stop med at spise, når du ikke længere har følelse af nydelse. Træk gerne den gode vane med ind i det nye år. Hvis du bliver bevidst om at nyde maden, og stoppe, når du ikke føler nydelse mere, så kan det være, du slet ikke behøver at gå på slankekur i januar eller i resten af året for den sags skyld.

Tænk i alternativer

Det kan være en god idé at tænke på alternativt juleknas, så man ikke ender med fingrene i konfektskålen, hver gang man skal hygge sig i december. Der findes faktisk en del ting, der hører julen til, og som rent faktisk er sunde at spise. Dadler, figner, klementiner, appelsiner og nødder er sunde alternativer til brunkager og konfekt, og nogle gange, er det måske også i højere grad, det man har lyst til. Igen skal man prøv at føle efter, hvad man vil finde mest nydelse ved.

Se, hvad vi ellers skriver om: #motion, #jul og #slank