Sådan holder du dig frisk længe

At blive gammel er langtfra ensbetydende med forfald og inaktivitet. Hvis du sørger for at holde dig i gang, kan du få et langt og godt liv. Få lægens bud på hvordan.

Det kræver en indsats, men det er bestemt muligt at holde sig frisk både fysisk og mentalt langt op i alderen.

Hold dig i gang fysisk, mentalt og socialt

Samvirke har talt med læge, dr.med. Henning Kirk, der har forsket i alderdom. Han er også forfatter til bogen Afskaf alderdommen. Bliv i de voksnes rækker, som han har skrevet sammen med journalist Lone Kühlmann. 

Henning Kirk peger på 3 områder, vi skal have fokus på: Vi skal være fysisk aktive, vi skal holde hjernen i form, og vi skal være sociale. Er vi det, kan vi holde os friske og leve et langt liv. 

Du skal ud blandt andre

Nogle mennesker har en tendens til at isolere sig, når de kommer op i årene, men det er en forkert strategi. I stedet skal man ud blandt andre. Har du lyst og mulighed for at fortsætte med at arbejde, så er det en god måde at møde mennesker på. 

»Forny dit netværk og omgiv dig med mennesker, du kan diskutere med. En god diskussion er godt, for den tvinger dig til at argumentere, og det holder hjernen i gang og forhindrer, at du bliver forstokket,« siger Henning Kirk, der foreslår, at du omgiver dig med børnebørn og dyrker yngre generationer. På den måde bliver du både stimuleret og provokeret, og det har du godt af, mener han.   

Det er ikke mængden af venner, men kvaliteten af samværet, der er vigtigt. Bruger man tiden sammen på at se på ligegyldig underholdning, giver det ikke meget, mener Henning Kirk. 

Omgiv dig i stedet med mennesker, der stiller krav til dig. Det kan være børnebørnene, der vil have dig til at fortælle din historie. 

Træn hjernen

Sørg for at udfordre dig selv. Gå nye veje og brug tiden på forskellige aktiviteter. Krydsord og suduko styrker hjernen. Endnu bedre er det at spille bridge eller skak, der tvinger dig til at tænke fremadrettet. 

At jonglere med bolde er god træning for hjernen. Hvis du synes, det er for cirkusartistagtigt, så kan du jonglere i overført betydning. For eksempel med sprog. At tale flere sprog i hverdagen er godt for hjernen. Har du ikke mulighed for at tale et andet sprog, så læs bøger på fremmedsprog eller se en film. 

Hjernen kan godt lide musik

Hjernen har også godt af at lytte til musik. Den reagerer på musik, som om vi bevæger os. Det er derfor, det kan være svært ikke at vrikke med foden, når vi hører musik. Du skal lytte aktivt. Det er ikke nok at have radioen tændt og lade musikken være baggrundsstøj, mens du laver noget andet. 

»Det bedste er, hvis du selv spiller eller synger. Mennesker, der spiller musik eller synger i kor, lever måske længere. Dels på grund af musikken, dels fordi de kommer ud blandt andre og er sociale,« siger Henning Kirk. 

Styrk fysikken

Jo ældre man er, jo vigtigere er det at holde sig i god fysisk form. Pulsen skal op for at styrke kredsløbet. En halv times motion hver dag er nok, men sørg for at blive godt forpustet et par gange om ugen. Det styrker både kredsløbet og hjernen og kan modvirke stress, depression og alzheimers. 

Ud over god kondi er det vigtigt også at træne muskelstyrke, smidighed og balance. Det kan være med til at forhindre ulykker.

Husk, at motion skal være sjovt, så find motionsformer, du kan lide, og gerne sammen med andre. Meld dig for eksempel i en stavgangsgruppe. 

Husk det gode humør

Øv dig på at se positivt på tilværelsen og få det bedste ud af enhver situation. Et godt humør er nemlig vigtigt, hvis vi vil leve længe og godt. 

»Mennesker med et godt humør ruger ikke over tingene, og de lever længere. Derfor er det vigtigt,« siger Henning Kirk. 

Se, hvad vi ellers skriver om: #alderdom, #hjernen, #hukommelse og #alder