Sådan gør du bilen sommerklar

Bremser, kølervæske, dæk og flere andre ting bør få et eftersyn, inden du tager bilen med på ferie.
Bilferie

Forbered bilferien med at gå bilen igennem - så undgår du en tur i nødsporet på motorvejen.

Sommeren byder på bilferier

Sommeren er feriernes tid, og op og ned gennem Europa kører bilerne tæt, når skolerne holder ferielukket. Flere steder holder bilerne i kø kofanger ved kofanger, hvis man ikke er havnet med en kogende eller punkteret bil i motorvejens nødspor.

Samvirke har samlet en række råd, så du nemt kan gøre bilen sommerklar og sikker til en tur på vejene til sommerens kør-selv-ferie.

Bremser og bremsevæske

Det er vigtigt at tjekke bremsevæsken inden en lang køretur. Når du kører i bilen, ændres temperaturen i bremsevæske meget, og det medfører, at der optages luft i bremsevæsken og bremsevæskens kogepunkt sænkes.

Hvis du belaster bremserne ekstraordinært, vil bremsevæsken blive så varm, at den koger – og så bliver bremserne virkningsløse. Det sker typisk i de situationer, hvor du har mest brug for bremserne: kørsel i bjerge.

Kontrollér bremserne ved at bremse hårdt op ved 30 km/t. Bilen skal holde stille inden 6 meter. Pedalen må højest kunne trædes halvvejs ned og skal føles hård. En mekaniker eller anden bilkyndig bør kontrollere bilens bremseskiver.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Forsikringspapirer

Når du kører i udlandet, bør du altid medbringe bilens registreringsattest. Husk også at rekvirere det røde og det grønne kort fra dit forsikringsselskab. Det grønne kort, der er et bevis for, at du er ansvarsforsikret, er dog ikke nødvendigt at medbringe i EU, Norge, Kroatien, Schweiz og Island.

Det røde kort er et bevis for bilens kaskoforsikring og bør altid medbringes, da det også indeholder oplysninger om redningshjælp, hvis din bil bryder sammen.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Olie og filter

Du bør tjekke oliestanden jævnligt – og altid inden du kører på ferie. Tag oliepinden op og tjek om oliestanden er mellem mærkerne på pinden. Når du tjekker oliestanden, er det vigtigt, at bilen har stået stille i stykke tid, så olien har haft tid til at bundfældes i bundkaret.

Tag altid en liter motorolie med, da mange timers kørsel på motorvej kan forbruge olie. Hvis det er lang tid siden, oliefilteret er skiftet, bør dette også gøres inden en lang bilferie.

Dæk og dæktryk

Tjek, at der er nok mønster på dine dæk. Lovkravet er 1,6 millimeter, men allerede ved en mønsterdybde på 3 millimeter begynder dækkene at bremse dårligere. De fleste nyere dæk har en slidindikator, som gør det nemmere at se, hvornår dækkene skal skiftes.

Et korrekt dæktryk er vigtigt, så dækkene har det rigtige vejgreb. For lidt eller for meget luft i dækkene kan ændre bilens bremselængde. Tjek instruktionsbogen for korrekt dæktryk og husk, at feriebagagen ændrer bilens vægt – og at du måske derfor skal hæve dæktrykket en smule.

Kølervæske

Køkørsel er hård belastning for bilens kølersystem, så skift eller efterfyld kølervæsken. På beholderen i bilens motorrum kan du nemt aflæse minimum og maksimum for kølerstanden.

Sørg for at bruge kølevæske, der er frostsikret også selvom, det er sommer – blandt andet fordi kølervæsken korrosionssikrer hele kølesystemet.

Lygter, sikringer og sprinkler

Sørg altid for at vide, hvordan man skifter pærer og sikringer på bilen. Brug 10 minutter på at forberede dig – og køb eventuelt nogle forskellige sikringer med. En del af bilens sikkerhedsudstyr er afhængigt af elektronik, og det vil være ærgerligt – og farligt – at køre langt med airbags udkoblet.

Sprinklervæsken er nem at påfylde selv. Brug eventuelt en variant, der er tilpasset årstiden – eller lav din egen.

Læs mere om