Sådan forventningsafstemmer du med din partner inden sommerferien

Oddsene for at få en dejlig ferie sammen med din partner og eventuelt jeres børn stiger betragteligt, hvis I taler sammen om, hvad I hver især forventer af sommerferien, inden I spænder campingvognen fast bag på bilen.

Prøv de ti trin til forventningsafstemning og få en god sommerferie med din kæreste.

Undgå frustrationer på ferien og dårlig stemning

De fleste glæder sig til sommerferien og gør sig en masse tanker om, hvad den gode ferie er. Men det er langt fra alle, der er bevidste om deres drømme og får sagt til deres partner, hvad de drømmer om.

»Mange oplever ferietiden som skuffende, fordi ferien bliver noget helt andet, end det vi forventede. Derfor er det et fantastisk værktøj at forventningsafstemme inden, så man som par finde ud af, hvad man vil og går og drømmer om,« siger parrådgiver, coach og underviser Katrine Fagerholt.

Forventningsafstemningen kan både laves, når ferien planlægges, men det er allervigtigste at lave den sammen en uge eller to før ferien, hvor man er tættere på ferien og virkelig ved, hvad man hver især har brug for, når ferien kommer.

1. trin: Den store brainstorm - hvad har jeg lyst til?

Før man sætter sig ned med sin partner, er det vigtigt, at man har forberedt sig og ved, hvad man egentlig selv har brug for og lyst til i den kommende ferie.

Spørg dig selv og få gerne din partner til også at vurdere, hvad han/hun har lyst til i ferien. Har du brug for at sove længe, se venner, være social, få oplevelser, have tid til nærver, blive mere udhvilet, rydde op i kælderen? Lav en liste med alt det, du ønsker dig skal ske i ferien.

»Det er tit her, det går galt, fordi vi måske tænker mere på, hvad børnene eller manden har brug for, end hvad vi selv har behov for. På dette trin skal du være give dig selv lov til at mærke efter, hvad du har lyst til at bruge ferien på,« råder Katrine Fagerholt, der har arbejdet med kommunikation i parforhold i 6 år og har en baggrund i pædagogik og psykologi.

2. trin: Prioriter - hvad er det vigtigste for mig?

»Vi har tit både forventninger om, at vi skal nå at ordne praktiske ting derhjemme og slappe af. Men nu skal du zoome ud og prioritere og spørge dig selv, hvad det i virkeligheden er, du allerhelst vil i ferien« forklarer Katrine Fagerholt. Prioriteringsarbejdet er stadigvæk uden din partner. Nu skal du vælge, fravælge og være realistisk. Måske er det ikke alt på listen, der er lige vigtigt for dig. Har du svært ved at prioritere, kan du give de forskellige punkter point efter vigtighed og lave en prioriteret rækkefølge.

Er din liste lang kan det skabe overblik at samle ønskerne til ferien i kategorier, så ønskerne fra din liste samles i kategorier som socialt samvær, nærvær, afslapning, praktisk arbejde og oplevelser.

3. trin: Hvad forventer du dig af din partner?

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvad man drømmer om, at ens partner skal gøre.

»Spørg dig selv om, hvilke ønsker og forventninger du har til din partner i sommerferien. Vil du gerne have, at I er sammen om at male plankeværket eller savner du, at I prioriterer kærestetid uden børnene? Pas på med at komme til at planlægge på din partners vegne uden at få talt om det først. Bliv derfor klar over, hvad dine forventninger er, så du kan fortælle din partner om dem og justere, hvis ikke dine forventninger er realistiske,« siger Katrine Fagerholt.

4. trin: Nu er I klar til at tale sammen - hvad ønsker I jer hver især?

I har brug for papir og pen, så I kan få overblik over jeres ønsker og planer for sommeren.

Nu skal I forklare hinanden, hvad I har af ønsker for sommerferien hver især. Fortæl hinanden, hvad I synes er de 3 vigtigste ting ved den her sommerferie. Skriv ned og lyt til hinanden, og husk på, at alle ønsker og forventninger er den andens drøm om en god ferie.

»Kig på listen uden at dømme hinandens ideer og kategoriser dem. Find ud af hvor jeres ønsker overlapper hinanden og prioriter sammen i ønskerne,« siger Katrine Fagerholt.

5. trin: Hvad kan I lære af tidligere ferier?

I kan også tale sammen om andre sommerferien, og hvornår ferien fungerede rigtig godt, og hvornår I tidligere er gået skævt af hinanden.

»Prøv at være konkrete og find eksempler frem, hvor ferien har fungeret godt,« siger Katrine Fagerholt.

6. trin: Vær specifik - hvad betyder ordene?

Hvis I er blevet enige om en aktiv ferie, er det vigtigt, at I sammen definerer, hvad det vil sige at være aktiv. Eller hvad betyder det at være nærværende sammen. Må I så tjekke arbejdsmail? Hvor meget tv og iPad må de eventuelle børn bruge?

»Det er meget forskelligt fra person til person, hvad vi forstår ved en aktiv ferie eller hvad vi forstår ved nærver. Kom helt derned, hvor I bliver specifikke og aftal om I synes, I er nærverende, hvis I hele tiden er på SMS og online-medier? Og hvad betyder en aktiv ferie? Skal vi stille vækkeuret til klokken syv og afsted med madpakker før klokken otte eller er det at være aktiv en gåtur i klitterne to timer om dagen,« siger Katrine Fagerholt.

7. trin: Hvordan kan I måle successen?

I kan også prøve at spørge hinanden, hvornår I ved, I er lykkedes med jeres sommerferie. Hvordan kan I måle, om I gør det i sommerferien, I gerne vil? Har I været sociale, når I har haft gæster to gange? Har I været praktiske, når kælderrummet er tømt eller skal vinduerne også males?

Det kan også hjælpe at tale om, hvad man godt kunne tænke sig, der skulle stå på det postkort, man sender hjem fra ferien, eller hvad der skal være på årets fire gladeste sommerferiebilleder.

8. trin: Snakken og aftalerne - hvad vil I sammen prioritere i ferien?

Nu er det tid til at lave aftaler om, hvad I vil nå sammen i ferien. Hvad kan I blive enige om er vigtigt?

»Husk der kan være stor forskel på, hvad du har brug for fra år til år. Nogle år har man brug for bare at slappe af og andre vil man gerne opleve, « siger Katrine Fagerholt.

9. trin: Hvad er jeres plan B?

Det er ikke helt til at forudse, hvad det er vi har brug for, for der er så mange faktorer, der spiller ind, så som dårligt vejr,  trætte børn, trætte forældre eller sommerforkølelse. Så selvom vi forventningsafstemmer er det ikke sikkert, det bliver sådan og det kan være skuffende, når ferien ikke bliver helt, som vi har forventet. 

»Derfor vil jeg anbefale, at I tænker jeres sommerferieplan som intentioner og ønsker. Tænk sommeren mere løst, så åbner du op for, at tingene kan forandre sig. Derudover kan det også være fornuftigt at tænke i en plan A og en plan B. Find frem til jeres, “hvad nu hvis løsninger”, så I ved, hvad I kan gøre, hvis det regner hele ugen på Bornholm,« siger Katrine Fagerholt.

10. trin: Hvis der er børn - hvad ønsker børnene sig, der skal ske i ferien?

Hvis man har børn, kan man inddrage dem og spørge, hvad de ønsker sig skal ske den uge, I er i sommerhus, eller hvem de godt kunne tænke sig at lege med, den uge I er hjemme? Kig også på børnene, og spørg jer selv, hvornår børnene er gladest? Elsker de at have gæster? Eller elsker de at nuldre rundt i haven? 

»De fleste børn fra børnehavealderen og op kan sætte ord på deres ønsker. Man skal ikke nødvendigvis lade dem styre ferien, men inddrag dem og få dem til at byde ind med ønsker til, hvad der skal ske. De voksne skal definere rammerne for ferien og beslutte, hvornår det er relevant at inddrage børnene,« siger Katrine Fagerholt.

Hvis børnene ikke selv kan finde på noget, kan man bringe nogle ideer på banen, det kan være at lave snobrød, gå i nattøj hele dagen, tage i vandland, lave vandkamp, læse hele gummitarzan højt.

Se, hvad vi ellers skriver om: #skilsmisse, #ferie, #parforhold og #kærlighed