Sådan bliver du bedre til at holde pause på arbejde

Din hjerne har brug for pauser i løbet af en arbejdsdag. Pauser lader dig op, giver dig overblik og forebygger stress. Her får du 10 tip til pauser, der øger din koncentration og giver dig energi.

De korte pauser er lige så vigtige som lange og genoplader hjernen. Kig et par minutter ud ad vinduet, tillad dig selv at falde i staver.

Hold formiddagspause

Sæt en formiddagspause i kalenderen. Brug den til noget, du godt kan lide. Gå en tur, tjek aktiekurser eller ejendomsannoncer, hvis det er det, du har lyst til. Det vigtige er, at du har en pause i arbejdet mellem morgen og frokost. Hold en eftermiddagspause på samme måde, hvor du slapper af både fysisk og psykisk.

Kig ud ad vinduet

Husk små pauser. De korte pauser er lige så vigtige som lange og genoplader hjernen. Kig et par minutter ud ad vinduet, tillad dig selv at falde i staver. Hent noget i den anden ende af bygningen, eller stop op og tal et par minutter med en kollega.

Drøm dig væk

Har du mulighed for det, kan du placere dig i et rum for sig selv og visualisere dig ind i en skov eller på en øde ø. Når vi er meget på, har vi brug for at tage nogle pauser og pusterum, hvor vi træder lidt tilbage og lader kroppen, tankerne og følelserne finde et roligt leje.

Træk vejret mellem 2 opgaver

Giv dig tid til en kort pause, når du er færdig med en opgave. Træk vejret dybt et par gange, og lav endnu et par vejrtrækninger, mens du indstiller dig på den næste opgave.

Hent vand, når du er tørstig

I stedet for at tage en flaske vand med hen til dit skrivebord eller pladsen, hvor du arbejder, kan du hente et glas, hver gang du bliver tørstig. En lille ekstra gåtur giver din krop motion, og hovedet får en hvilepause.

Lav en minimeditation på 10 minutter

Sæt dig i en behagelig stilling, lad fødderne hvile på gulvet. Luk øjnene, hvis det føles behageligt, eller lad blikket hvile på et punkt foran dig.  Tag et par dybe indåndinger og lad så vejrtrækningen passe sig selv. Ret opmærksomheden mod din krop. Mærk den del for del fra fødderne op til hovedet. Mærk om der er nogle steder, der særligt kalder på din opmærksomhed, og brug et par minutter på dem. Fokuser på åndedrættet, mærk, hvordan mellemgulvet hæver sig på indånding og sænker sig på udånding, og hvordan du trækker frisk luft og energi ind på indånding og giver slip på spændinger ved udånding. 

Prøv at slippe tankerne, og lad dem vandre, og accepter, at din opmærksomhed flytter sig, men styr alligevel opmærksomheden tilbage til dit åndedræt, og giv dig selv lov til at hvile i åndedrættet.

Kilde: arbejdsmiljøweb.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: #stress, #arbejdsliv, #meditation og #velvære