Pas på: Din færden på de sociale medier bliver måske solgt til tredjepart

Sociale medier og data bliver højst sandsynligt solgt til tredjeparter. Det har det norske Forbrukerrådet fundet ud af. Pas på med, hvad du lægger på f.eks. Facebook, og tænk over, hvorfor så mange sociale medier er gratis, siger lektor i medievidenskab.

Dine data fra forskellige apps bliver kastet rundt i verden og kan i princippet blive solgt til tredjeparter.

Sociale medier er gratis af en grund

Facebook, Twitter og datingapps som Tinder og Happn ligger efterhånden og venter på manges mobiler. Vi elsker at dele billeder og videoer, ligesom vi elsker at debattere, ’like’ og fortælle om hverdagen.

Når vi for eksempel fortæller Facebook eller Tinder, hvilket køn vi er tiltrukket af, eller hvilke typer ting vi ’liker’ og kommenterer, giver vi ret meget information videre til mediet.

Tredjeparter målretter annoncer

Den information, vi giver på de sociale medier, lagres og sælges på kryds og tværs af verden til tredjepartsfirmaer, der højst sandsynligt behandler din information og bruger den til at lave en profil af din person. Profilen kan de for eksempel bruge til at målrette reklamer og annoncer mod dig.

Jesper Tække, der er lektor i Medievidenskab ved Aarhus Universitet, mener, vi skal være ekstremt påpasselige, når vi er på de sociale medier.

”Man skal stoppe op engang og tænke over, hvorfor mange sociale medier er gratis. Det er de, fordi de tjener penge på annoncer og salg af informationer til tredjeparter. De ved altså meget om dig på baggrund af din ageren,” siger han.

Disse apps installerede det norske Forbrukerrådet i undersøgelsen

9 sociale medieapps: bl.a Facebook, Instagram og Snapchat

6 norske apps: bl.a WordFeud Free og YR (Et mobilspil og en vejrtjeneste)

5 sports-apps: bl.a Endomondo, Lifesum og MyFitnessPal

2 dating-apps: Happn og Tinder

De forskellige apps blev installeret og aktiveret på telefoner, som efterfølgende ikke blev brugt i 48 timer.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk

Dine data bliver kastet rundt i verden

At dine personlige data bliver sendt til det land, firmaet bag app’en holder til i, vil måske virke meget normalt. Det er bare ikke altid tilfældet. I en undersøgelse, det norske Forbrukerrådet har foretaget, installerede man 21 apps på mobiltelefoner og fulgte datastrømmen rundt i verden.

De data, der blev sendt videre til tredjeparter, viste sig i mange tilfælde at havne i USA, selvom app’en ikke nødvendigvis var amerikansk. Man fandt også ud af, at tredjepartsfirmaerne reelt set kan lave en profil af dig på tværs af diverse apps.

Det vil sige, at information fra eksempelvis Facebook og Tinder kan kombineres af tredjeparten til at bygge en mere avanceret profil med ekstra data. Det norske Forbrukerrådet kunne dog ikke påvise, at dine data rent faktisk bliver brugt til at lave en profil.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Sociale apps er ikke de eneste

De forskellige data havnede andre steder, end man havde forventet i undersøgelsen, og det kalder Forbrugerrådet Tænk for skræmmende og suspekt.

Noget andet, der måske kan virke overraskende, er, at man fandt ud af, at forskellige motions-apps også sendte information videre til tredjeparter.

For eksempel i den populære sports-app Endomondo fandt man flere forskellige interaktioner med tredjepart. I alt blev 5 sports-apps testet, og det viste sig, at alle interagerede med mange forskellige tredjeparter.

Undersøgelsen viste også, at sports-app’en sendte sensitive oplysninger, såsom GPS-position, alder og køn videre til tredjeparter.

Beskyt dig selv på de sociale medier

  • Lad være med at fortælle alt om dig selv. Du kan sagtens være på de sociale medier uden at offentliggøre din fødselsdag, dit telefonnummer eller dine yndlingsfilm og bøger.
  • Overvej nøje, hvad du vil vise for resten af verden. Det, du skriver, skal potentielt kunne tåle at komme rundt til alle mennesker.
  • Billeder, du lægger op på sociale medier, er ikke nødvendigvis dine mere, når du lægger dem op på sociale medier. I mange tilfælde overgiver du nemlig brugsretten til mediet.
  • Beskyt dig ved at kigge indstillingerne igennem på de sociale medier. Du kan ofte selv styre, hvem der må se hvad.
  • Sørg også generelt for at have stærke passwords, så man heller ikke fysisk kan have mulighed for at tilgå oplysninger.

Kilde: borger.dk

800 siders information

For at give et billede af, hvor meget information en app kan lagre og potentielt sende videre, må man kigge mod en fransk journalist, Judith Duportail, der skrev til firmaet bag datingappen Tinder og fik ikke mindre end 800 siders information tilsendt.

Der var blandt andet information om, hvor mange mænd hun havde skrevet med, hvornår hun havde gjort det, og ikke mindre skræmmende, hvor på planeten hun havde gjort det.

”Sagen med udleveringen af al den data fra Tinder er jo skræmmende, og den understreger netop pointen om, hvor meget de forskellige sociale medier ved om os, og hvor meget man skal passe på,” siger Jesper Tække, lektor i medievidenskab.

Kilder: Forbrugerrådet Tænk, Det Norske Forbrukerrådet, rapport: Privacy in Mobile Apps