Min ene fod er større end den anden - hvad gør jeg?

Ingens fødder er lige store. Men for en del af os afviger størrelsen med halve og hele skostørrelser. Det giver problemer, når vi skal have nyt fodtøj.

Man skal ikke gå i for små sko. Men skal man gå i for store? For en del af os kan det være svært at vælge.

Skal jeg gå rundt i sko, der ikke passer?

»Nej, det er ikke nogen god idé. Dine sko skal hverken være for store eller for små,« fortæller Tina Christensen, som er formand i Danske Fodterapeuter og har 25 års erfaring som statsautoriseret fodterapeut. Hun giver her 3 gode råd, hvis din ene fod er større end den anden:

  • Køb altid sko, som passer til den største af dine fødder
  • Læg en tynd indlægssål i den anden sko. Det kan i de fleste tilfælde udligne forskellen.
  • Køb så vidt muligt sko med snørebånd, da de bedre kan tilpasses til foden.

Små eller store sko?

Sko, der er for små, kan give dig ligtorne, hård hud, og i værste tilfælde kan du udvikle hammertæer, som er en tilstand, hvor tæerne er bøjede i leddene mellem de små tåknogler. Med denne fejlstilling af tæerne er det smertefuldt at gå med almindelige sko på.

Sko, der er for store, kan give problemer med vabler, men også her kan du over tid udvikle hammertæer, fordi du glider rundt i skoen og automatisk vil spænde din tæer nedad.

»For dem, hvor forskellen på føddernes størrelse er så stor, at det ikke kan klares med en sål, kan løsningen være at købe de to sko i hver sin størrelse,« fortæller Tina Christensen og tilføjer, at hvis ens problem er sådan, bør man gå til lægen og høre om ens muligheder – der i nogle tilfælde indebærer, at man kan få økonomisk tilskud til fodtøj fra det offentlige.

Vælg sunde sko

På hjemmesiden ‘Alt om foden’, der drives af Danske Fodterapeuter, har de desuden 8 grundregler, når du skal købe sko, som også gør dine fødder glade:

  1. Test størrelse og form på skoen ved at tage sålen ud og stille dig oven på den. Rager foden ud over sålen, er skoen for lille eller for smal.
  2. Sørg derfor for, at dine fod har omkring 7 mm luft ved tæerne, så du ikke støder mod snuden af skoen, når du går.
  3. Mærk efter, om skosnuden er høj nok. Hvis den er for lav, risikerer du, at skoen trykker på dine tånegle og generer dig.
  4. Vælg en fleksibel sål på dine hverdagssko, så skoen følger din fod og tillader dig at gå så naturligt som muligt.
  5. Vælg sko af læder og andre åndbare materialer, så dine fødder får luft i løbet af dagen. Det forebygger svedige fødder, sure tæer og svamp.
  6. Test, om sålen er godt stødabsorberende. Din krop har ikke godt af de mange stød, der forplanter sig op gennem kroppen, når hælen lander hårdt på underlaget.
  7. Køb sko, mens du har varme fødder. Dine fødder kan hæve op, når de er varme. Det kan derfor være en fordel dels at købe sko, når fødderne er hævede, dels at købe sko med snører eller velcro, så du kan justere dem.
  8. Vælg sko med en fast hælkappe, som holder foden på plads, så den ikke skrider ud over sålen og ødelægger din gang. Fast hælkappe er også et must, hvis dine fødder har et særligt behov for støtte. 

 

Se, hvad vi ellers skriver om: #sko, #fødder og #sundhed