Løb længere med musik i ørerne

Har du glemt musikken til en løbetur og følt, at kilometerne blev længere, end de plejer? Det er ikke så mærkeligt. Musik hjælper nemlig til at yde mere og løbe længere.

Med den rette musik kan du forbedre din løbetur væsentligt.

Fjern opmærksomheden fra smerten

Med den rigtige musik i ørerne, kan løbeturen pludselig gå meget nemmere, end den plejer. Musikken hjælper os til at fokusere på andet, end at det gør ondt i benene og hjælper vores udholdenhed.

»Det kan hjælpe på sportsgrene med et konstant tempo, fordi det er afledende. Musik fjerner opmærksomheden fra det, vi er i gang med,« siger Peter Vuust fra Aarhus Universitet. Han er hjerneforsker med fokus på, hvordan musik påvirker vores hjerne.

Når opmærksomheden afledes, vil smertetolerancen forøges, og der vil gå længere tid før, du for alvor mærker, at stængerne syrer til.

Få 15 % ekstra

Dr. Costas Karageorghis fra Brunel University i England har lavet flere tests på musikkens indvirkning i idræt. En gruppe testpersoner blev sat til at løbe en distance på et bestemt pulsniveau med og uden musik. 

Resultatet var, at ydeevnen blev forøget med ca. 15 % og for nogle helt op til 20 % ekstra, når de havde musik i ørerne, der passede til øvelsen og faldt i udøverens smag.

Den rigtige musik skal have et tempo, der passer til den puls, som øvelsen udøves i. Samtidig skal det gerne være musik, der er inspirerende for personen, der laver øvelsen. Det nytter ikke noget at spille en masse funk, hvis vedkommende er mere til rock.

Vælg den rigtige musik

De fleste løbere vil drage bedst nytte af musik, der ligger omkring 120 slag i minuttet.

Internetsider som bl.a. Beatrunner.dk tilbyder færdiglavede spillelister, der er lavet ud fra en bestemt rytme, så man kan finde præcis den, der passer til ens puls-niveau.

Haile Gebrselassie, der er verdensrekordholder i maraton, beder til techno-sangen ”Scatman”, før han skal løbe. Den har et taktslag på omkring 135 slag i minuttet.

Frigiv signalstofferne

Musik kan påvirke hjernen alt efter hvilket tempo, det forløber i. Det er nemmere at slappe af til Vivaldis fire årstider, mens Bill Contis berømte tema til Rocky-filmene, ”Gonna Fly Now”, nok vil fungere bedre til at få pulsen i gang. Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvilken musik du bruger, når du løber.

»Hurtigt og højt musik påvirker alarmberedskabet i hjernen. Det udleder adrenalin og belønningsstoffer i hjernen, der gør, at vi kan yde mere,« siger Peter Vuust.

Vælg derfor musikken med omhu. Den rigtige musik kan give dig de 15 %, mens den forkerte musik i værste fald kan sætte dig tilbage, fordi din hjerne reagerer modsat på den.

Pas på med yndlingssangen

Mængden af belønningsstoffer vil som hovedregel være højest, når man hører musik af en bestemt kunstner eller genre, der falder i ens smag, men man skal tænke sig om en ekstra gang, før man render af sted med yndlingssangen på repeat.

»Selvvalgt musik vil som hovedregel fungere bedre. Det kan godt betale sig at vælge yndlingsmusikken, da det vil give flere belønningsstoffer, men der er en risiko for, at man vil forbinde sin yndlingsmusik med den smerte, som løbeturen giver,« siger Peter Vuust.

Det er altså en balancegang mellem den musik, der udløser flest positive signalstoffer, og risikoen for at ødelægge yndlingssangen med mindet om et mælkesyrebad rundt om den lokale sø.

Kilde: Koda.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: #motion, #musik, #hjernen og #løb