Kend forskel på dæktyperne

De fleste af os ved nok, at det er en god idé at skifte til vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Ved du også hvorfor? Og hvad med helårsdæk? Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark hjælper dig til at kende forskel.

Vælg dæk både efter dit behov og efter årstiden. Kører du kun lidt om vinteren, kan et helårsdæk være en mulighed.

Sådan kender du et sommerdæk

De dybe riller i et sommerdæk sørger for, at eventuel vand på vejen bliver ledt væk fra dækkets store flader, så du også kan bremse godt, når vejen er våd. Det forklarer Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark.

Sådan ser et godt sommerdæk ud: Masser af gummi har kontakt med den tørre asfalt, men profildybden er god, så vandet kan ledes væk i regnvejr. Den 1,6 mm høje slidindikator ses tydeligt midt i billedet. Når dækket er slidt ned til den, er det kritisk at få skiftet til frisk gummi. Billede: Dækbranchen Danmark

Han fortæller videre, at sommerdækkets vandafledningsevne og standselængde er bedre end vinterdækkets, når man kører uden for vintersæsonen. Dele af sommerdækket er uden mønster med rene, glatte gummiflader. Med de glatte flader opnår dækket det bedste vejgreb på tørre og varme veje.

Fordi sommerdæk er lavet af en hårdere gummitype end vinterdæk, bliver de mindre slidt i sommerperioden, end vinterdæk ville være blevet, hvis du havde kørt gennem sommeren dem. 

Kend dit vinterdæk

Alle vinterdæk er mærket med M+S, hvilket betyder ”Mud and Snow”. Dog findes der også dæk mærket med M+S, som ikke nødvendigvis er vinterdæk. Det kan eksempelvis være dæk monteret på 4x4-biler, SUV-biler eller Jeeps. 

Symbolerne på et vinterdæk. Billede: Micheal Eisenberg, Intercom, Dækbranchen Danmark

En anden vigtig mærkning kan man også se efter, nemlig 3PMSF. Mærket står for ”Three Peak Mountain Snow Flake” – altså 3 bjergtinder med snefnu- symbolet. Det kaldes også Alpine-symbolet.

”Den absolut mest synlige forskel på vinterdækket i forhold til sommerdækket ser du på dækkets overflade. Mønstret er nemligt fuld af riller, som kaldes sipes,” fortæller Volker Nitz.

Vinterdækkets opbygning

Vinterdæk har mange, tynde, fleksible riller, som bryder det vand, som altid ligger i et tyndt lag oven på is og sne, og sørger for at få vejgreb, og så er de gode til at få sneen til at falde af dækket.

Vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding end sommerdæk. Den blødere gummi er mere fleksibel og tåler bedre de lave temperaturer i vintermånederne, forklarer Volker Nitz.

Kend dit helårsdæk

Helårsdæk kendetegnes ligesom vinterdækket med mærkningen ”M+S.” Nogle helårsdæk har også 3PMSF-mærkningen. I de tilfælde, hvor dækket har 3PMS- mærkning, har fabrikanten lagt vægt på dækkets præstationer om vinteren.

Et helårsdæk er et godt valg, hvis:

 

  • Du kører få kilometer om året og kan lade bilen stå, når vejforholdene om vinteren kræver rigtige vinterdæk.
  • Du ikke forventer at skulle køre med høj fart på varme sommerveje, hvor høj stabilitet er påkrævet. 

 

Helårsdækkets opbygning

Et helårsdæk er typisk en kombination af mønstret fra sommerdæk og vinterdæk, altså både 1 eller 2 markante langsgående riller og nogle dele med de fleksible lameller. 

Helårsdækket er et kompromis, og præstationerne varierer meget fra dækmærke til dækmærke og er helt afhængigt af, hvilke egenskaber fabrikanten har valgt at fokusere på. 

Volker Nitz anbefaler, at du taler med din dækmand eller mekaniker om, hvad der er bedst til dit behov.

Findes det ideelle dæk?

Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark forklarer, at der ligger en enorm mængde af forskning og udvikling bag at lave et dæk. Dækproducenterne udvikler dæk, der giver den bedste sikkerhed og ydelse i forhold til, hvordan du skal bruge dækket. 

”Overvej derfor dit behov, og vælg dæk efter årstiden. Husk på, at dækkets kontakt med vejen er noget af det vigtigste for at garantere bilens stabilitet på vejen og en kort bremselængde,” siger Volker Nitz. 

Se, hvad vi ellers skriver om: #dæk, #biler og #køresikkerhed