Kan man forbedre sin hukommelse med sudoku og krydsogtværs?

Sudoku og krydsogtværs er gode tidsfordriv, men det hjælper ikke på din evne til at huske. Vil du forbedre din hukommelse, kan det bedre betale sig at dyrke motion eller lære at spille et instrument, siger ekspert.

Sudoku holder hjernen i gang, men forbedrer ikke den generelle hukommelse.

Vores generelle hukommelse bliver ikke bedre

Nej, i hvert fald ikke på et generelt niveau. Hvis man ofte løser krydsogtværs eller sudoku, kan man blive meget god til netop dét og træne sig selv til at huske tidligere løsninger og kombinationer. Man skal bare ikke regne med at forbedre sin hukommelse på alle mulige andre områder.  

Det fortæller professor Jens Bo Nielsen fra Institut for Neurovidenskab og Farmakologi ved Københavns Universitet.

»Hukommelse er meget specifik. Vi kan godt blive eksperter på noget, vi beskæftiger os meget med, og dermed blive meget gode til at huske det, men det gør ikke noget for vores generelle hukommelsesfunktion,« siger han.

Sådan kan du forbedre hukommelsen

Der er mange måder at træne og holde sin hjerne igang på. Hvis du gerne vil være bedre til at huske på et generelt plan, kan følgende påvirkning have en positiv effekt på hukommelsen og på, at ny læring og information lagrer sig bedre.

  • Motion
  • Søvn
  • Musisk træning 
  • Socialt samvær 
  • Tilegnelse af nogle sprog 

En skakmester husker ikke bedre end andre

Som eksempel henviser han til et forsøg med skakspillere i den absolutte verdenselite, som er i stand til at huske enorme mængder af træk og opstillinger af brikkerne. Men kun i en sammenhæng, der giver logisk mening.

»Da man stillede brikkerne op på måder, som aldrig ville forekomme i et professionelt spil skak, var de lige så dårlige til at huske brikkernes placeringer som andre mennesker,« siger Jens Bo Nielsen.        

Læs også: Bliv klogere på 7 typiske former for glemsomhed

Løb hellere en tur

Hvis man gerne vil træne sin generelle hukommelse, er der andre metoder, som har vist sig mere effektive. Måske overraskende for mange kan en rask gå- eller løbetur, en badmintonkamp eller anden form for fysisk aktivitet have en positiv effekt på vores evne til at lære og huske, fortæller Jens Bo Nielsen med henvisning til forskning på området.

»Det hænger sammen med, at produktionen af blandt andet stoffet dopamin ved den fysiske aktivitet kan være med til at gøre hukommelsesetableringen mere effektiv,« siger han.

Søvn og godt selskab kan hjælpe på hukommelsen

Socialt samvær og søvn er andre eksempler på påvirkninger af hjernen, der kan være med til at forbedre hukommelsen generelt, fortæller Jens Bo Nielsen. At lære at spille et instrument og udvikle evnen til at forstå sammenhængen mellem noder og fremstilling af musik kan også have en positiv effekt, viser studier. Til sidst kan tilegnelse af nogle sprog ifølge undersøgelser være med til at forbedre hukommelsen.  

Krydsogtværs styrker din almene viden

Selvom det altså er forkert at tro, vi træner vores hukommelse på et generelt niveau, når vi løser sudoku og krydsogtværs, er det stadig tid, der er godt givet ud, siger Jens Bo Nielsen.
    
»Der er bestemt nogle hukommelsesfunktioner, der ligger tæt på det, der har med sudoku og krydsogtværs at gøre. Derudover handler krydsogtværs jo om generelle samfundsforhold, så det kan være en god måde at holde sig ajourført på og træne sin almene viden.«

Se, hvad vi ellers skriver om: #hukommelse, #hjernen og #sundhed