Ingefær er godt, men ikke for alt

Spis bare ingefær, men helst som grøntsag i stedet for som kosttilskud. Prøv ingefær som krydderi og ingrediens i mad og i te, hvis du for eksempel har kvalme, gigt eller lider af køresyge. Kroppen har ikke brug for ingefærshots, og gravide skal holde igen med ingefær, lyder anbefalingerne fra ernæringsrådgiver Per Brændgaard.

Spis ingefær et par gange om ugen, men overdriv ikke brugen af det, råder ernæringsrådgiver Per Brændgaard.

Ingefær kan måske forebygge kræft

Ingefær er godt og værd at have mellem grøntsagerne i køkkenet. Ingefær indeholder antioxidanter, og studier tyder på, at ingefær måske kan virke forebyggende på kræft og virke antiflammatorisk i kroppen, det vil sige, at den kan beskytte mod kroppens betændelsestilstande på linje med andre sunde grøntsager. 

Men fordi ingefær har vist sig gavnlig i reagensglasforsøg og på rotter, giver det ingen sikker viden om, at lige præcis dit helbred har mere gavn af ingefær end af andre grøntsager. Det er en god idé at prøve sig frem, siger ernæringsrådgiver Per Brændgaard.

Hjælper mod gigt, kvalme og køresyge

Gigtproblemer, ledproblemer, kvalme og køresyge hører til de helbredsgener, der kan dulmes med ingefær. ”Hvis man har nogle af den slags problemer, kan det være en god idé at prøve, om ingefær hjælper. Hvis du har erfaring med, at ingefær forebygger eller dulmer forkølelse, så brug det, og få gavn af virkningen, men husk, at det er ikke ensbetydende med, at alle får hjælp af ingefær mod forkølelse. Nogle har måske brug for C-vitamin eller zink i stedet. Det afhænger af immunforsvaret, som er kompliceret og forskelligt fra individ til individ," siger Per Brændgaard.

Ingefær er sundt, men overdriv ikke

Kroppen har ikke brug for ingefærshots. Brug i stedet ingefæren som grøntsag i ukoncentreret form. Prøv ingefær som ingrediens i mad, for eksempel wokmad eller i te og brug den som krydderi på linje med kanel og gurkemeje, der har nogle af de samme gode egenskaber. Spis ingefær som en del af en sund og varieret kost, så er ingefær sundt og uskadeligt. Spis lidt ingefær et par gange om ugen, men overdriv ikke brugen af det, råder Per Brændgaard.

Gravide kan  abortere af ingefær

Hvis du er gravid eller prøver at blive gravid, bør du helt undgå ingefærshots. Sundhedsstyrelsen advarer imod ingefær som naturmedicin til gravide med kvalme. Ingefær som kosttilskud giver øget risiko for skader på fostre og øget risiko for abort.

Ingefær kan påvirke effekten af medicin

Ingefær kan også have andre uhensigtsmæssige bivirkninger. Det kan i større doser påvirke effekten af blodfortyndende medicin. Det kan give halsbrand, diarré, irritation i munden og hjerterytmeforstyrrrelser. Bivirkningerne er især set i undersøgelser, hvor man har taget ingefær som kosttilskud i høje doser.

Se, hvad vi ellers skriver om: #sundt, #sygdom, #kosttilskud, #krydderier, #te, #ingefær og #antioxidanter