Hvorfor har fakta kun udenlandsk økogrønt?

I sommermånederne er det ikke altid muligt at få danske, økologiske grøntsager i alle butikker, har et medlem oplevet. Kategorichefen for frugt og grønt i Coop svarer.
?

Hvorfor kan vi fakta-kunder ikke købe danske økologiske grøntsager? Da jeg handlede i dag, var det italienske gulerødder og løg, og de nye kartofler var fra Egypten. End ikke gulerødderne var danske, men fra Italien. For tre uger siden var der kun spanske økologiske agurker, selvom Kvickly havde danske økologiske agurker. Hvorfor skal jeg som fakta-kunde stilles ringere, end hvis jeg handler i Kvickly? 

Jane H. Hollensted, Albertslund

Svar fra Lars Bo Hansen

Helt generelt ønsker vi at sælge så mange danske økologiske varer som muligt - og i alle butikker. Så snart de danske varer er klar i de mængder, der er nødvendige, sælges disse i alle vore butikker. Når du støder på udenlandske varer, er det, fordi vi ikke kan skaffe nok danske til efterspørgslen, eller at de danske ikke er i sæson.

At Kvickly havde danske økologiske agurker og fakta udenlandske den dag, du omtaler, er en en tilfældighed og ikke et bevidst valg fra vores side. I mangelsituationer afhænger det i praksis af, i hvilken rækkefølge vores varer kommer til lagrene, og ligeledes i hvilken rækkefølge de enkelte butikker ekspederes. Vi forsøger at fordele sol og vind lige og vil meget gerne også servicere faktas mange kunder med danske økologiske varer.

Generelt animerer Coop de danske avlere til at overveje omlægning til økologi, så vi fremover kan opfylde den fulde efterspørgsel, så vi skal supplere så begrænset som muligt med udenlandske økologiske varer.

 

Lars Bo Hansen er kategorichef for grøntsager, og han er dermed øverstansvarlig for den afdeling, der udvælger, planlægger og indkøber grøntsager til Coops 1200 butikker i Danmark. 

Se, hvad vi ellers skriver om: #økologi, #udland og #grøntsager