Hold styr på dæktrykket - det giver sikkerhed om vinteren

Om vinteren er der brug for højere dæktryk i bilens dæk. Den lave temperatur får trykket til at falde - og det mindsker sikkerheden og gør køreturen dyrere.
bildæk bliver pumpet

Om vinteren bør du have et højere tryk i dine dæk på bilen end om sommeren, siger Christian Legêne, der er direktør for den uafhængige værkstedsportal autobutler.dk

Lavt dæktryk påvirker styre- og bremseegenskaber

Op mod hver anden danske bil har for lavt dæktryk i vinterperioden. Den tilbagemelding giver værkstederne til den uafhængige portal autobutler.dk. En af grundene er, at luft trækker sig sammen, når det bliver koldere i vejret, og det kan betyde at der er helt op til 0,5 bar i forskel på din bils dæktryk i sommervejr og på en vinterdag. 

Udover ændringerne i dæktrykket fra sommer til vinter, kan man også opleve svingninger over døgnet. Især de døgn, hvor der er store udsving i temperaturen.

”Betydningen for sikkerheden kan ikke undervurderes. Det går ud simpelthen ud over bilens sikkerhedsmæssige egenskaber, hvis dækkene ikke har det korrekte dæktryk. Især hvis trykket er for lavt, påvirkes eksempelvis styre- og bremseegenskaberne”, forklarer adm. direktør fra Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Lavt dæktryk er dyrt i brændstof

Det har ikke kun betydning for sikkerheden men også din økonomi. Et for lavt dæktryk kan betyde et øget brændstofforbrug på mellem 5 og 10 %.

Samtidig bliver dækkene også hurtigere slidt, og et sæt nye dæk løber hurtigt op i mange tusinde kroner. Sidst men ikke mindst er der risikoen for at få bøder.

Læs mere om