Forstyrrelser bag rattet: Sådan påvirker opkald, radio og gættelege din kørsel

Mange benytter bilturen til og fra arbejde til at klare et par telefonopkald. Andre lytter til radio for at slå tiden ihjel. Gættelege med børnene eller samtaler med partneren kan gøre turen sjovere og kilometerne kortere. Men hvordan påvirker de forskellige aktiviteter mon dit fokus på trafikken, hvis det er dig, der sidder bag rattet?

Skråler du med på sangene i radioen?

Din reaktionsevne i trafikken kan blive markant langsommere

Uanset hvad du som chauffør bruger din opmærksomhed på ud over kørslen, er det i sidste ende dig selv, der bedst kan vurdere, om det bliver uansvarligt, siger Andreas Højlund, ph.d. og postdoc ved Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab ved Aarhus Universitet.         

“Jo mere opmærksomhed aktiviteten kræver af dig, jo mere kommer det til at påvirke din evne til at bearbejde de synsindtryk og andre sanseindtryk, der kommer ind gennem bilens ruder og spejle. Der kan simpelthen ske det, at du pludselig sidder og kigger på vejen, men er så optaget rent mentalt af f.eks. en samtale eller en tanke, at du bliver markant langsommere til at reagere på det, du ser.”

Selv erfarne bilister slukker radioen, hvis de skal parallelparkere

Han understreger, at det er meget forskelligt fra person til person, hvad man kan kapere, ligesom chaufførens erfaring og de omgivelser, man kører i, er afgørende for, hvor meget opmærksomhed kørslen kræver. Mange, der lige har fået kørekort, kan ikke overskue at samtale, selvom trafikken glider, men der findes også erfarne bilister, der slukker radioen, hvis de skal udføre en parallelparkering eller være ekstra fokuserede for at finde frem i tæt bytrafik.              

Samvirke har bedt Andreas Højlund og seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik Lisbeth Sahl kommentere følgende almindelige aktiviteter, der kan stjæle chaufførens opmærksomheden fra trafikken:

  • Telefonsamtale
  • Samtale med en medpassager
  • Radiolytning
  • Huske- og gættelege med familien

Telefonsamtalen tvinger din opmærksomhed væk fra vejen

Selvom telefonsamtaler er fuldt lovlige, så længe det foregår håndfrit, kan de være meget forstyrrende for kørslen, siger Lisbeth Sahl. Hvor forstyrrende, afhænger af kompleksiteten i samtalen.

“Bliver du for eksempel ringet op af din datter, som spørger efter opladeren til tablet’en, skal du pludselig til at visualisere et andet rum for at kunne hjælpe hende med problemet: “Gå ind i soveværelset, åbn den nederste skuffe i kommoden. Opladeren ligger til højre ved siden af konvolutterne.” Så står du jo nærmest mentalt i soveværelset selv,” siger hun.     

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

De 4 former for uopmærksomhed

Man taler om 4 former for uopmærksomhed bag rattet. 

  • Visuel: Når du ser væk fra trafikken
  • Kognitiv: Når du har tankerne et andet sted end trafikken
  • Motorisk: Når du slipper rattet med en eller begge hænder
  • Auditiv: Når du lytter efter andet end trafikken

Den farligste form for uopmærksomhed er, når chaufføren kigger væk fra vejen. Jo flere sanser du bruger på andet end at køre bil, jo farligere er det.



Kilde: sikkertrafik.dk

Samtaler i telefon giver 4 gange forhøjet risiko for ulykker

Undersøgelser udført af forskere på Utah University har vist, at der er fire gange forhøjet risiko for en ulykke, hvis du taler i telefon, i forhold til at du samtaler med en medpassager i bilen. Det er vel at mærke, uanset om telefonen er håndholdt eller håndfri, siger Andreas Højlund.   

“En forklaring kan være, at den samtalepartner, du har i røret, ikke har nogen anelse om, hvilken situation du sidder i, og derfor ikke kan hjælpe med at tilpasse samtalen efter trafikken.”

En medpassager kan hjælpe med at holde øje med trafikken

Samtale med en medpassager er til gengæld ikke farligere end slet ikke at samtale, viser studierne. Forklaringen kan være, at en medpassager i modsætning til en samtalepartner i telefonen har mulighed for at hjælpe med at være opmærksom på trafikken og for at tilpasse sin samtale efter trafikken, siger Andreas Højlund.         

Radioen kan både være en god og forstyrrende ven 

Sidder man alene i bilen, kan radioen være en god ven, som kan holde dig med selskab på lange køreture. Omvendt kan den “fange dig” ind, så du mister dit fokus på kørslen.

“Hvis man sidder og lytter til radio og ikke skal forholde sig yderligere til det end at lytte adspredt og måske synge lidt med, så har det for de fleste en forholdsvis lav kognitiv belastning. Hører man til gengæld taleradio, podcast eller musik, som man er særligt optaget af, bør man måske lige mærke efter, hvor meget opmærksomhed man bruger på det,” siger Andreas Højlund.     

Leg lege, der skærper opmærksomheden på trafikken

Der findes mange sjove lege, man kan hygge sig med, når bilturen føles lang. Flere af dem indebærer, at man skal tænke hurtigt, huske mange informationer eller gætte koder, hvilket kræver en vis hjerneaktivitet. Også her må chaufføren gøre op med sig selv, om det går for meget ud over kørslen, hvis han eller hun leger med, siger Andreas Højlund. 

Læs mere om