Forsikringsdetektiver skal afsløre danskernes snyderi

Forsikringsselskaberne uddanner medarbejderne til at opdage, når danskerne forsøger at snyde med udbetalingen fra forsikringen. Er der mistanke om store svindelsager, bliver detektiver koblet på sagen.

Da finanskrisen kom, gik der ild i forholdsvis mange danske biler. Detektiver opdagede, at mange danskere svindlede, så de ikke skulle betale den dyre bil.

Detektiver skal afsløre, når danskerne vil snyde sig til millioner

Når danskerne snyder, er det både små og store svindelnumre, de forsøger sig med. Danskerne puster skaderne op, når der er tale om småskader som stjålne cykler, indbrud og røveri, men forsikringsselskaberne opdager hvert år danskere, der har snydt i større sager som uheld eller arbejdsskader, hvor erstatningerne kan løbe op i millionklassen. Derfor arbejder mange forsikringsselskaber målrettet på at afsløre snyderiet.

Et af selskaberne er Alka, som hvert år opdager kundesvindel for 30-40 millioner kroner, fortæller kommunikationsdirektør Lise Agerley. Svindlen opdages ved hjælp af it-systemer, opmærksomme medarbejdere og en specialafdeling, som arbejder målrettet med at afsløre snyd.

»Når man anmelder en skade, skal man afgive en række oplysninger. Vores it-systemer er næsten en moderne løgnedetektor og giver en advarsel, hvis der er oplysninger i skadesanmeldelsen, som ikke helt passer sammen. Oftest skyldes det misforståelser, men vi fanger jævnligt svindelforsøg.«

Svindlerne mangler tit penge og står i RKI

På samme måde har medarbejderne øjnene med sig, når de besøger kunderne efter skader. Efter oversvømmelserne i København i sommer anmeldte en kunde, at der var kommet vand i tv’et i stueetagen. Da Alkas medarbejder kom for at se skaden, lå der klart, frisk vand oven på fjernsynet. En anden kunde ville have erstattet værdierne fra kælderrummet, men kunne ikke få det låst op, da assurandøren ville se, hvad der var gået tabt i oversvømmelsen. Uheldigvis – eller heldigvis – var assurandøren kommet tidligt og havde set, at kælderrummets ejer havde båret flere ting ind og ud af kælderrummet et kvarter før deres aftale.

»Vi oplever, at svindlerne er helt almindelige mennesker. Tit mennesker i nød. Det er nogen, der har oparbejdet et lidt for stort forbrug, har mistet arbejdet eller er havnet i RKI. Så forsøger de at vride penge uretmæssigt ud af forsikringsselskabet for skader, de ikke har haft,« siger Lise Agerley.

Detektiver tjekker om lam mand løfter radiator

Fem gange om året er mistanken om svindel så stærk, at Alka beder deres forsikringsdetektiver om at se på sagen. Detektiverne er oftest uddannet politibetjente, og de overvåger kunder, som har anmeldt et uheld eller en skade, som vil udløse en millionerstatning, men som mistænkes for at snyde sig til erstatningen.

»Vi får af og til tip om, at en person ikke har fået så store skader, som vedkommende har anmeldt til os. Måske påstår vedkommende, at han ikke kan løfte sine arme på grund af en alvorlig arbejdsskade, men vores detektiver har set vedkommende løfte på en stor, 100 kilo tung radiator på en genbrugsplads,« siger Lise Agerley.

»Forsikringsselskaberne er ikke bare en stor kasse, man kan tage af. Man er usolidarisk og snyder fællesskabet, så alle skal betale mere i forsikringspræmie. Og snyder man, er det i sidste ende bedrageri. Hos Alka anmelder vi som udgangspunkt alle svindelsager til politiet,« siger Lise Agerley.

Se, hvad vi ellers skriver om: #økonomi og #forsikring