Du må godt: Julens nødder skal nydes

Nødder er fede som smør og mere kalorierige end konfekt. Alligevel har du godt af at spise 30 gram nødder om dagen, men måske skal du lade være med at tygge dem for grundigt.

Nødder er sunde. Spis en håndfuld om dagen året rundt.

7 Nøddetip

 

  1. Frys nødder ned, hvis du har for mange. Frosne nødder kan holde sig cirka et år.
  2. Læg hasselnødderne i vand i nogle timer, hvis de er knastørre.
  3. Spis ubehandlede nødder, hvis du vil have sunde nødder. Saltede eller olierede nødder eller mandler kan for sundhedens skyld ikke anbefales.
  4. Rist hasselnødder uden fedtstof i ovnen eller på en pande, så fremhæves smagen.
  5. Brug grofthakkede eller malede hasselnødder til at røre i postej eller til at panere kød eller fisk. 
  6. Plant et par nøddebuske, hvis du har mulighed for det. Så får du nem og billig adgang til de særligt delikate friske nødder i september. Lamber Filbert og Lang Tidlig Zellernød er frugtbare sorter.
  7. Find hasselnødder i de danske skove. Du kan kende hasselbusken på de store, grønne, hjerteformede blade. Gå uden om nødder med huller i, de har haft besøg af nøddesnudebillen.

 

 

Beregningerne i DTU Fødevareinstituttet har dog vist, at det gavner vores sundhed, når vi spiser 30 gram nødder om dagen. På grund af aflatoksinerne er den sundhedsmæssige gevinst størst, hvis vi erstatter para- og pistacienødder med andre nødder. Alligevel er der en sundhedsmæssig gevinst i at spise para- og pistacienødder i forhold til ikke at spise nødder. Fordelene opvejer ulemperne. Store amerikanske befolkningsundersøgelser har vist, at personer, der spiser mellem to og fem portioner om ugen, har betydelig lavere risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme end personer, der aldrig eller sjældent spiser nødder, fortæller Heddie Mejborn.

Nødder indeholder flere kalorier end konfekt

Der er så lige det med kalorierne. 100 gram mandler indeholder 556 kcal, og 100 gram hasselnødder indeholder 650 kcal, og det er det niveau, nødder generelt befinder sig på. Kaloriemæssigt slår de både chokolade, konfekt og kage med flere længder

Hvis en kvinde spiser 30 gram nødder, så svarer det til otte-ni procent af hendes daglige totale energibehov, fortæller Heddie Mejborn, men hun siger også, at undersøgelser aldrig har vist nogen sammenhæng mellem overvægt og et stort forbrug af nødder.

»Vi ved ikke helt hvorfor. Måske spiser nøddeelskere i det hele taget sundt. Måske går det for en del af nøddernes vedkommende som med hørfrøet i brød, at vi ikke tygger dem så grundigt, og de derfor ryger med hele vejen igennem systemet,« siger Heddie Mejborn. 

Se, hvad vi ellers skriver om: #vitaminer, #kalorier, #nødder og #mineraler