Din tjekliste til en vinterklar bil

Når vinteren nærmer sig i det kolde nord, er det godt at være forberedt. Især din bil har godt af at være klar til frost, sne og salt, så Samvirke giver dig her en tjekliste til, hvad du skal huske for at være klar til at køre en tur med Kong Frost.

Vinterdæk

Hvis det er én ting, der er vigtigt i vinterklargøring af bilen, er det vinterdæk. Få dem sat på, inden frosten sætter ind. Det sker som regel i løbet af november. Men pas på med at få dem sat på for tidligt. Vinterdæk er nemlig bedst om vinteren.

Husk, at vinterdæk er anderledes på vejen end sommerdæk. Bremselængden på en våd vej, kan således være op til 20 procent længere med vinterdæk end med sommerdæk.

Har du ikke vinterdæk til at ligge, er det en god idé at købe dem tidligere på året, da prisen kan være lavere der. Det kan du huske til næste gang.

Batteri

Kulde tager hårdt på batterierne - også bilens. Derfor er det vigtigt, at dit bilbatteri er fyldt op med saft og kraft, så det kan klare sig igennem de kolde måneder.

Du skal sørge for, at der er vand på batteriet, at det bliver ladet, som det skal, og at kabler og poler er i orden. Er der ir eller rust på polerne, kan du vaske det væk med varmt vand og smøre dem ind i syrefri fedt. Rør ikke ved begge poler samtidigt. Se mere om batterier her.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Vinduesviskere og sprinklerdyser

Der er meget skidt og sager på vejene om vinteren. Derfor er det en god idé at have gode viskere og dyser, så du er sikker på, at du kan få smudset vasket af, når strint fra en overhalende lægger sig på hele forruden. 

Tjek, at viskerbladene er hele og uden sprækker. Rens sprinklerdyserne ved forsigtigt at stikke en knappenål ned i hullet og "røre" lidt rundt. Juster så dysen, så den rammer toppen af ruden. Så vil den nemlig ramme rigtigt, når du er i fart. Læs her, hvordan du laver din egen sprinklervæske.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Bremser

Det er godt at kunne tage holdt, når vejene er glatte. Derfor er det en god idé at have fået bremserne tjekket, når du begiver dig ud i kulden. Tjek, om bilen bremser lige ved at lave en bremseprøve på en øde vej eller plads.

Din bremselængde ved 30 km/t må max være 6 meter. Tjek også, om bremseforstærkeren virker. Det gør du ved at pumpe bremsen op ved at træde på den, til den er så hård, at du ikke kan træde den ned - dette sker med slukket motor. Start så motoren. Bremsepedalen skal kunne trykkes længere ned, når motoren er i gang.

Bremsevæsken skal også være i orden. Det kan du tjekke på beholderen, hvor der er et maximum- og minimummærke. Er den under minimum, bør du få det tjekket ved mekanikeren. Samme hvis du hører mislyde, eller bilen bremser skævt. Skift ikke bremser selv, men få en proffesionel til det.

Frostsikring

Om vinteren har din bil større risiko for et frossent brænstofsystem. Der bliver udviklet mere kondensvand, og der kommer mere snavns i motorrummet, når vejene er vintersnavsede. Begge dele kan være med til at danne is omkring brændstofsystemet, så bilen enten får svært ved at køre eller helt går i stå.

Du kan købe forskellige former for frostsikring til at hælde i tanken, som har en vedligeholdende og forebyggende effekt.

Lakpleje

For at smuds og salt ikke skal bide på lakken, kan du med fordel give bilen lakforsegler og voks. Det får snavsen til at prelle af og minsker risikoen for rustdannelse. Se her en video om, hvordan man gør sin lak vinterklar.

Læs mere om