Derfor kan du ikke undvære D-vitamin

Solen er den største kilde til D-vitamin, og da kun få fødevarer indeholder D-vitamin, kan det være svært at få nok i den solfattige vinter. D-vitamin er vigtig for vores helbred. Lav D-vitamin status kan øge risikoen for sygdomme som osteoporose, forhøjet blodtryk, diabetes, sclerose og kræftformer som tarmkræft.

Solen er det vigtigste kilde til D-vitamin.

Svær at spise sig til

D-vitamin er svært at spise sig til. Det findes, i modsætning til andre vitaminer i ganske få fødevarer, for eksempel i

  • æg
  • fede fisk som laks, sild, makrel og laks
  • torskelever og torskelevertran.

Solen er uden konkurrence den bedste kilde til D-vitamin. 
 

Hvordan får jeg D-vitamin?

D-vitamin er ikke et vitamin som andre vitaminer. Det er djævelsk svært at få nok af især i vinterhalvåret, fordi den altdominerende D-vitaminkilde er solen, og fordi kun en lille og eksklusiv del af fødevarerne indeholder D-vitamin. Samtidig er D-vitamin et uomgængeligt vigtigt vitamin, og forskere bliver i stigende grad opmærksomme på, hvor betydningsfuldt det er.

Kan D-vitamin beskytte mod kræft?

I mange år har man vidst, at D-vitamin er nødvendigt for, at vi kan optage calcium, og at D-vitamin derfor har stor betydning for vores knoglers sundhed. Det er nyere viden, at D-vitamin også har stor betydning for vores immunforsvar. Derfor kaldes D-vitamin i populær tale for immunforsvarets batteri.

Flere undersøgelser viser en sammenhæng mellem lav vitamin-D koncentration i kroppen og øget risiko for udviklingen af sygdomme som osteoporose, forhøjet blodtryk, diabetes og visse kræftformer som tarmkræft. Der er også undersøgelser, der tyder på, at D-vitaminmangel kan være årsag til forskellige kognitive lidelser som generel træthed, skizofreni og depression, fortæller adjunkt på Institut for Ernæring og Jordmoderkundskab på Metropol Sara Elisabeth Eriksen.

Hvordan mærker jeg, at jeg mangler D-vitamin?

Mange af os mangler D-vitamin, men det er ikke noget, vi umiddelbart mærker. Det fedtopløselige vitamin ophobes i kroppen og kan blive der i lang tid. Derfor varer det også længe, inden mangelsymptomerne viser sig, men selv om D-vitaminmangel ikke umiddelbart mærkes hos de fleste af os, har over halvdelen af danskerne for lavt indhold af D-vitamin i kroppen i vinterhalvåret.Det kan have en potentiel effekt på immunforsvaret og kan blandt andet give en følelse af træthed, men det er ikke en diagnose, du selv kan stille. Kun en blodprøve hos lægen kan vise, om manglende D-vitamin kan forklare vintertrætheden eller et svækket immunforsvar.

Huden har selv et D-vitaminfilter

Du kan kun få for meget D-vitamin, hvis du får vitaminet i form af kosttilskud. Det risikerer vi ikke ved at få D-vitamin fra kosten eller solen. For eksempel regulerer kroppen selv, hvor meget D-vitamin, den vil tage imod fra solen, ved at danne sit eget solfilter. Vi bliver brune i solen, og jo mørkere hudpigment, jo mindre D-vitamin danner vi i huden.

 

Hvor meget sol er nok?

Kosttilskud af D-vitamin kan hjælpe os til at få nok, men som med alle andre vitaminer eller mineraler, er tilskud i form af piller ikke effektivt som de naturlige fødevarekilder og i D-vitamins tilfælde: solen. Kroppen genkender ikke et vitamin nær så godt, når det kommer som et kosttilskud.

Når sollys rammer huden, danner huden selv D-vitamin, og kroppen har langt lettere ved at bruge det. Derfor er det vigtigt at være ude i solen, når lejlighed byder sig.

Cirka 20 minutters daglig soleksponering fra maj til september, lyder anbefalingen.

Er det farligt at få for meget?

D-vitamin er uundværligt, men pas alligevel på med at indtage store doser af vitaminet, da det kan være med til at øge dødeligheden. Forskere på Københavns Universitet har vist, at højt niveau af D-vitamin i blodet kan øge tendensen til blodpropper og slagtilfælde. For fostre og spædbørn kan tilførsel af D-vitamin i større mængder gennem længere tid være kritisk. Meget D-vitamin kan medføre symptomer som kvalme, opkastning og vægttab, men det hører til sjældenhederne.

Skal jeg bare købe D-vitamin?

”Det nytter ikke noget bare at proppe sig med D- vitaminpiller. Det handler om en optimal balance i indtaget af D-vitamin. Det er ikke godt at have for lidt D-vitamin i blodet, men vi må altså heller ikke have for meget," siger Sara Elisabeth Eriksen

Se, hvad vi ellers skriver om: #vitaminer, #bivirkninger og #sygdom