Bliv klogere på fænomenet LCHF

LCHF står for Low Carb High Fat. Livsstilen handler om at skære kraftigt ned på kulhydraterne og i stedet øge indtaget af fedt – også hvis du vil tabe dig.

</br>Fænomenet er stort i vores nabolande. I Norge var det femte mest søgte på google i 2012 ”Hvad er low carb,” og i Sverige spiser 1 ud af 6 i dag efter LCHF-principperne.

Smør, olier, nødder, mandler og avokado er alle fødevarer, du må spise, hvis du spiser efter LCHF-principperne.

Kulhydraterne skal ud, og fedtet skal ind

Pasta, ris, brød og kartofler skal væk fra LCHF-tallerkenen og i stedet skal er mere fedt og flere grøntsager på bordet – gerne med en dressing lavet på fed creme fraiche, hjemmerørt mayonnaise eller en god olie.   

Du bør undgå al sukker, slik og kage. Det samme gælder de fleste morgenmadsprodukter. Chips og grød er også yt, og den læskende øl betragtes som brød på flaske, og skal derfor blive i kassen. 

Margarine er helt forbudt, og det samme er blandingsprodukter. Køb smør og gode olier og brug dem med god samvittighed, men hold dig fra stegemargarinen. Steg i stedet i smør eller kokosfedt.

Sådan må du spise 

Især morgenmaden kan være svær at vænne sig til. Nu skal havregrynene eller ostemaden nemlig skiftes ud med æg, kød eller fisk. Her er forslag til, hvad dine måltider kan bestå af. 

Morgenmad: 

  • Start dagen med en portion bacon og æg, en omelet eller et stykke laks og en avokado.
  • Har du travlt om morgenen, er det hurtigt at smide et par hårdkogte æg, lidt ost og måske en avokado i tasken. 

Frokost: 

  • Vælg grøntsagerne, kødet og fisken og brug olivenolie eller mayonnaise til at få fedtprocenten op, hvis der er buffet, hvor du spiser frokost. 
  • Rester fra gårsdagens aftensmad er også godt til frokost. 

Aftensmad: 

  • Ovnbagt laks bagt med hakkede mandler, blomkålsmos med fløde og smør og salat. 
  • Hakkebøf med kryddersmør og ovnbagte grøntsager. Husk dressingen! 

Spis mad uden tilsætningsstoffer

Grundlæggende handler LCHF om at spise enkel mad uden tilsætningsstoffer. Undgå derfor lightprodukter, fastfood og færdigretter. 

Mange frygter, at de ikke bliver mætte, hvis de ikke spiser kartofler, ris, pasta eller brød til måltidet, men fordi der bliver skruet så højt op for fedtindholdet, bliver du mæt. 

Vær forsigtig med at spise frugt, der indeholder meget sukker, men spis det som sundt slik i små mængder. 

Du skal ikke tælle kalorier eller veje din mad

Du skal spise, når du er sulten, og du skal spise, til du er mæt. 

Du må spise al slags kød og fisk. Meget gerne de fede fisk, og spis endelig skindet på kyllingen eller fedtkanten på din bøf. Bacon er også tilladt. Husk dog, at det er high fat og ikke high protein. Det er altså fedtprocenten, der skal op – ikke mængden af protein. 

Du skal spise grønt 

Spis mange grøntsager. Helst dem, der vokser over jorden og gerne de økologiske. Det betyder, at alle slags kål, broccoli, asparges, squash, aubergine, spinat og avokado er på listen over tilladte grøntsager. Plus rigtig mange andre. Spis rodfrugter i begrænsede mængder. 

I det hele taget spiller grøntsager en vigtig rolle i LCHF, hvor den traditionelle pizzabund for eksempel skiftes ud med en, der er lavet af blomkål og lasagnepladerne er erstattet med hvidkålsblade. 

Vælg de fede mejeriprodukter

Fede mejeriprodukter som smør, fløde, creme fraiche og fede oste, er også på listen over fødevarer, du må spise dig mæt i. Vælg den fede græske eller tyrkiske yoghurt med et fedtindhold på 10 procent – ikke den magre. 

Du må gerne hælde olie eller dressing over salaten eller komme en klat smør på grøntsagerne. Dressingerne skal du helst lave selv for at undgå tilsætningsstoffer. 

Samvirke anfaler, at man spiser efter Madpyramiden. Læs mere på www.madpyramiden.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: #mejeriprodukter, #tilsætningsstoffer, #fedt, #kulhydrater, #slank, #slankekur og #fedtstoffer