Bitre gulerødder er bedst for sundheden

Kål og rodfrugter er godt for helbredet og anses for at virke forebyggende på livsstilssygdomme. Især bitre kål og rodfrugter har en særlig evne til at mindske udvikling af type 2-diabetes.

30 diabetespatienter, der havde spist særligt bitre grøntsager i et dansk forsøg, høstede en større gevinst i forhold til deres sukkersyge end patienter, der spiste almindelige grøntsager.

Grove og fine grøntsager

5 bitre og grove grøntsager:

Rosenkål
Grønkål
Hvidkål
Knoldselleri
Broccoli
Men smag dig også frem til bitre varianter blandt for eksempel rødbeder eller gulerødder.

 

Fine grøntsager indeholder højst 1,5 gram kostfibre pr. 100 gram.

Tomat, agurk, peberfrugt, squash, bladselleri, salat og spinat er eksempler på fine grøntsager.

Grove grøntsager indeholder 2-6 gram kostfibre pr. 100 gram.

Gulerod, rødbede, knoldselleri, persillerod, pastinak, broccoli, blomkål, rosenkål, spidskål, hvidkål, rødkål, grønkål, ærter og bønner er eksempler på grove grøntsager.
 

Planters forsvarsværk er sundt for os

Bitterstofferne hjælper planterne med at forsvare sig imod insekter og skadedyr, der gerne vil spise af planterne. De er sekundære plantestoffer, som ikke har nogen næringsværdi for planter og mennesker i modsætning til primære plantestoffer som kulhydrat, fedt, protein, vitaminer og mineraler.

Men de ser ud til at styrke immunforsvaret og have en beskyttende virkning mod hjerte-kar-sygdomme, kræft og type 2-diabetes.

”Bitterstofferne er planternes kampberedskab. De er skadelige for insekter, men for mennesker er de ikke skadelige i de små mængder, vi får dem i via grøntsagerne,” siger lektor Ulla Kidmose, Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Moderne grøntsager kan også være bitre

Forbrugerne har ofte forkærlighed for søde grøntsager, og de bitre egenskaber ser ud til at være gået tabt i forædlingen af eksempelvis gulerødder. 

Sødmen har ikke altid førsteprioritet, når grøntsager forædles. Der kan være fokus på andre egenskaber som udbytte og resistens afhængigt af afgrøden. Moderne grønkål er for eksempel mere bitre end deres forgængere i Nordisk Genbank. Det er altså muligt at gå efter de bitre varianter også blandt de grøntsager, almindelige forbrugere i dag har til rådighed.

 

Børn kan lære at holde af bitterhed

Note:

 

Du kan vænne børn til at holde af den bitre smag ved at give dem valnødder, grapefrugt og rucola og huske at blande sødt og surt i den bitre kålsalat.
 

500 gram grøntsager gav den største gevinst

Det er en god ide at udfordre smagsløgene med den bitre smag. I Danmark er mange af os gladest for de søde grøntsager, men det er et spørgsmål om kultur, der kan ændres, mener Ulla Kidmose. Franskmændene vil for eksempel ikke undvære deres bitre grøntsager som julesalat, der smager meget bittert. 

Vi har også mulighed for at vænne os mere til den bitre smag. Der arbejdes med det i praksis i et samarbejde mellem Økologisk Landsforening, Aarhus Universitet, Københavns Universitet samt Aarstiderne og køkkenet på Randers Regionshospital, hvor de bitre grøntsager testes i kantinens mad.

Men det vigtigste for sundheden er stadig at spise rigeligt af de grove grøntsager. ”Den største helbredsmæssige gevinst i forsøget blev set hos dem, der spiste 500 gram grove grøntsager om dagen i forhold til gruppen, der spiste, som den plejede, ” siger Ulla Kidmose.

Se, hvad vi ellers skriver om: #sund mad, #grøntsager og #rodfrugter