Billigere bøger har løftet bogsalget, men ikke vores læselyst

Det samlede antal bøger, som danskerne har købt er steget det seneste årti, men det har ikke fået os til at læse flere bøger.

Stakken af bøger bliver højere derhjemme, men vi læser ikke mere.

Lavere priser øger bogsalget

I 2002 brugte en almindelig dansk husstand 1156 kroner på bøger. Syv år senere var beløbet steget til 1324 kroner – og det er sket i en periode, hvor de gennemsnitlige priser på bøger er faldet, så pladsen på boghylderne bliver trangere. Og hvor også en øget liberalisering af bogmarkedet har fundet sted. Den tog for alvor fat, da priserne på bøger blev helt frigivet pr. 1. januar i år. 

Der findes ingen samlede tal for danskernes bogkøb, men et overslag, som Olaf Windsløv, der er direktør for Boghandlerforeningen, har lavet, viser, at vi købte 31 millioner bøger fra de danske forlag sidste år. På bibliotekerne lånte vi også 31 millioner bøger. Det giver lidt over 11,5 bøger til hver dansker, og oven i de 11,5 bøger skal man lægge de bøger, vi køber fra udenlandske forlag, de støvede bøger, vi køber hos antikvaren – og ikke mindst alle de bøger, som vi låner af venner, kolleger eller familie.

Ikke flere læsere 

Men selvom de danske hjem bugner af bøger, så bladrer vi ikke mere i dem. Hvert kvartal undersøger Boghandlerforeningen og Forlæggerforeningen danskernes læsevaner, og gennem de seneste otte år har vores læsning været nogenlunde stabil. I gennemsnit kværner voksne syv bøger på dansk om året – hertil kommer lidt over en bog på et andet sprog. Altså læser vi kun to ud af tre bøger, vi køber eller låner på biblioteket. Og lægger man de bøger oveni, som vi låner af venner og familie, når vi at læse færre end to ud af tre bøger. 

Den udvikling mener Karen Klitgaard Povlsen, der er mag.art. og ph.d. på Institut for Informations- og Medievidenskab ved Aarhus Universitet, skal findes i de faldende priser på bøger.

»Bøger er blevet billigere i forhold til vores disponible indkomst. Paperbacks, bestsellere og de billigere bøger har gjort bogen til en brugsgenstand, og i dag er der ikke stor prisforskel på, om man køber en billig kogebog eller et nyt madblad,« siger hun, mens Lars Egebjeg, der er lektor på Institut for Marketing og Organisation ved Aarhus Universitet, også påpeger at flere bliver fristet til bare at købe af supermarkedernes bredere udvalg, uden at overveje det reelle behov.

»Supermarkederne udsætter kunderne for lækre kogebøger, når man køber oksekød og mælk. Supermarkederne er gode til at skabe impulskøb,« siger han, og tilføjer:

»Før skulle man opsøge bøger aktivt og gik til boghandleren. I dag er bogkøb blevet mindre konservativt, og vi kan, foruden supermarkederne, også finde bøger i kiosken og musikbutikken.« 

Se, hvad vi ellers skriver om: #supermarked og #bøger