Bekæmp din stress

Stress er kroppens nødberedskab, som slår til, hvis du står overfor en given fare. Men kroppen kan ikke tåle at være i højeste alarmberedskab hele tiden, og derfor er kronisk stress en sygdom, som forpester vores hverdag og forkorter vores liv. Her får du nogle enkle råd til, hvordan du kan bekæmpe din stress.
  • Vær social. Adskillige undersøgelser har vist, at personer med færre venner og tætte familiemedlemmer i gennemsnit lever markant kortere. Det skyldes, at ensomhed er stressende. Forsøg har vist, at hvis man giver en rotte elektrisk stød, oplever den ikke samme stressrespons, hvis man bagefter sætter den i samme rum med en anden rotte, den kender.
  • Drik mindre. Godt nok er det bevist, at et moderat alkoholindtag formindsker stress, men en promille på mere end 0,1 udløser faktisk stresshormoner. Det kan godt være, at du føler dig snalret og afslappet, men din krop er overbevist om, at den er under bombardement.
  • Sov godt. Blot en enkelt nat med søvnunderskud er nok til at få kroppens stresshormoner til at stige. Det gør det endnu sværere at sove næste dag og kan føre til søvnløshed og mere stress. Derfor er søvnproblemer ofte forbundet med depression.
  • Vælg dine kampe. Nogle gange kan det svare sig at undgå konflikt. Den amerikanske forsker Robert Sapolskys har påvist, at bavianer, der er i stand til at gå væk fra en provokation, har færre stresshormoner i blodet. Samtidig er de mere vellidte blandt andre bavianer end dem, der let bliver provokeret.
  • Dyrk motion (når du har lyst). Motion og opmærksom afslapning, som eksempelvis meditation, kan reducere stress-spændinger. En undersøgelse har vist, at studerende, der havde mediteret i ti minutter inden en vigtig matematikeksamen, klarede sig markant bedre. Det er dog vigtigt kun at motionere, når du har lyst, da det faktisk kan stresse kroppen at tvinge sig selv ud i løbeskoene.
Se, hvad vi ellers skriver om: #vejledning, #guide, #stress, #gode råd, #tips og #afslapning