6 gode råd til at gå bedst muligt

Vær bevidst om din krop, når du går. Så kan du mindske risikoen for spændinger og smerter, fortæller kiropraktor Kim Corfixen, der giver 6 tips til, hvordan du går bedst muligt.

Du bør ikke kigge for meget ned på telefonen, når du går.

Gå så oprejst som muligt

Mange har en tendens til at ændre kroppens normale positur, når de går, ved for eksempel at have hænderne i lommerne eller holde en tung taske i den ene arm. En unaturlig holdning ved gang kan give spændinger og smerter. At lære den perfekte måde at gå på kræver masser af træning, men er du kropsbevidst, når du går, kan du minimere risikoen for at få spændinger eller ondt i muskler og led. 

Sørg for at gå så oprejst som muligt, men husk, at det skal føles naturligt. Er du krumrygget fra naturens side, kan du for eksempel ikke rette dig helt op, uden at det vil føles for unaturligt.

Kig fremad – og ikke på din telefon

Kig ikke ned, når du går, men kig fremad. Du bør altså undgå at kigge på telefonen, når du er ude at gå, da du ellers kan risikere at få ondt i nakken. Brug dine høretelefoner, når du taler i telefon. 

Gå i et rask tempo – undgå at slentre

Gå i et rask og ensartet tempo. Slentrer du, som mange har tendens til at gøre, når de er ude at købe ind, hænger du mere i lænden og hofterne, hvilket kan give smerter og spændinger på sigt. 

Tag hænderne op af lommerne

Gemmer du hænderne i lommerne, har du tendens til at falde en smule fremover, hvilket giver en unaturlig positur og belaster ryggen mere. I stedet bør du have hænderne ude i det fri, så du kan bevæge armene ligesom resten af kroppen.

Om vinteren går mange med hænderne i jakkelommerne og løfter derfor skuldrene, da lommerne sidder højere oppe, end hvis du har dem i lommerne. Det kan i stedet give smerter og spændinger i både skuldre og nakke – og især om vinteren på grund af kulden. 

Brug rygsæk – og ikke skuldertaske

Går du med rygsæk, bliver vægten fordelt ligeligt på skuldre og ned over ryggen. Går du med skuldertaske, vil du automatisk forsøge at holde ryggen ret for at modvirke, at vægten fra tasken trækker din ryg skæv.

Fordel vægten ligeligt i indkøbsposerne

Ligesom med skuldertasken er vægten fra dine indkøbsposer ikke ligeligt fordelt, hvis den ene pose vejer mere end den anden. Brug hellere lidt ekstra tid på at få balance i vægten på dine indkøbsposer – også selvom du kun har købt 4 liter mælk.

Se, hvad vi ellers skriver om: #motion, #tips, #fødder, #kroppen og #gå