6 gode råd: Sådan bruger du vægten med omhu

Vejning er ikke vejen til vægttab, mener praktiserende læge Pia Müller. Ensidig brug kan nemt blive misvisende og demotiverende – og i værste fald lede til spiseforstyrrelse. Her er hendes råd:

Prøv at minimer brugen af en vægt, hvis du vil tabe dig

Kig på din krop

Kig dig selv i spejlet og tag fat i taljen og hofterne for at tjekke, om du har ændret form. Det kan sagtens være tilstrækkeligt. Kend din krop, for du går jo rundt med den hver dag.

Brug andre måleformer

I stedet for vægten kan du bruge et målebånd og måle talje – det bruger jeg sammen med vægten – da det giver et bedre indtryk af, hvad der er fat. En øget vægt og en smallere talje hos en voksen kvinde tyder på, hun er begyndt at motionere. Din vægt kan øges langsomt, uden du lægger mærke til det, så det er en god ide at være opmærksom. Hvis du er en af de mange mennesker, som ikke bryder dig om at blive vejet – så brug et målebånd eller bemærk, hvis linningen i bukserne strammer.  

Kend faldgruberne

Jeg kender selv til at blive skuffet, når vægten har vist et eller flere kilo mere end forventet – og det faktum har netop udløst det almindelige 'så kan det også være lige meget’, og derefter har jeg kastet mig over kage eller chokolade, som jeg slet ikke havde brug for. Temmelig åndssvagt og en psykologisk helt almindelig trøsterespons. Mange føler, at de har gjort en stor indsats, og så er der måske ikke sket noget på vægten. Frustrationen over et udeblevet vægttab kan overskygge det faktum, at du måske har fået flere muskler, og du overser, at dit tøj faktisk sidder mere løst, end det plejer. Så hold hovedet koldt og modet oppe.

Vær realistisk

Hvis du er inde i et vægttabsforløb, hvor du gerne vil veje dig, så vil jeg foreslå, at  du højst vejer dig én gang om ugen. Hvis du kan styre din nysgerrighed – så én gang om måneden, fordi din vægt helt naturligt svinger et par kilo, alt efter hvor meget væske du har i kroppen. Sæt dig i stedet delmål. Sig til dig selv, at du for eksempel skal tabe dig ét kilo om måneden – frem for 25 kilo på én gang. Du skal nok nå det. Undersøgelser viser, at jo længere tid du er om det, jo større er sandsynligheden for, at du holder vægttabet, fordi det tager tid, inden du rigtigt har ændret din måde at leve på.

Brug rettesnor

Hvis du har det svært med at stå på vægten, så hav et par gamle bukser, som passer til den vægt, du gerne vil fastholde. Jeg har personligt et par, fra jeg var 25 år. Vær opmærksom på, at der er kommet stretch i bukserne i dag, så man let kan udvide dem 1-2 numre. Det kan godt snyde, så snyd ikke dig selv.

Fokusér på vanerne

Når jeg holder kurser, er vejning på vægt slet ikke i spil. Det handler om at bryde vaner og finde nye vaner, der vinder. Jeg siger ikke, at deltagerne ikke må veje sig – men det er ikke vægten, som er vigtig. Det handler om at have det godt. Det er ikke mig, som har udtænkt konceptet, men en engelsk psykolog, Ben Fletcher. Jeg har tunet hans idé til danske forhold og udbygget konceptet. Det har intet med slankekur at gøre – slankekure er forældede i min verden.

Pia Müller er praktiserende læge og psykoterapeut. Hun har udarbejdet vejledninger for Dansk Selskab for Almen Medicin og Sundhedsstyrelsen om opsporing og behandling af overvægt hos børn, unge og voksne. Hun har desuden fungeret som konsulent samme steder.

Se, hvad vi ellers skriver om: #slank, #slankekur og #vægt