6 gode råd der kan motivere dit barn til at lave lektier

Disse råd kan bruges til både store og små børn, der har brug for at lære eller blive støttet i at lave lektier. Hjælp dit barn med at få gode rammer om lektielæsningen og få en hyggelig stund ud af det sammen.

Det er vigtigt, at redskaberne er i orden, når man skal lave lektier. Sørg for ikke at gå ned på udstyr og hav lineal, blyanter, viskelæder, blyantspidser, passer, lommeregner klar, når der skal laves lektier.

Lektier skal laves i ugeplaner

Lektier skal ikke bare laves dag til dag, forklarer folkeskolelærer Charlotte Andersen, der har skrevet bogen Se, hør og forstå dit barn og i en årrække har arbejdet med at vejlede lærere og pædagoger i at skabe gode rammer for børn og i at støtte børn, der har det svært socialt:

»Børn skal lære at strukturere deres dage. Sammen kan man planlægge lektielæsningen ved at kigge på ugeplanen fra skolen og forudse, hvornår der er lektier, og hvornår de kan laves, når der også skal tages hensyn til barnets fritidsaktiviteter og legeaftaler«.

Fra uge til uge kan man aftale med barnet, at der eksempelvis læses lektier mandag og onsdag, alt efter hvad der passer ind. 

Link: Se eksempel på ugeskema for lektier her

Lektielæsningen skal struktureres i mindre bidder

Det er en fordel at dele lektielæsningen op i mindre enheder, så det er let at gå til. I stedet for at aftale, at nu skal barnet lave matematik, kan man i stedet lave en mere handlingsanvisende og varieret plan: Lav opgaver i matematikbogen i 10 minutter, lav matematik på iPaden i 10 minutter, hold 5 minutters pause, lav opgaver i matematikbogen 10 minutter og til sidst spil matematikspil, som kunne være Mastermind, Sudoko eller Uno.

»Børn kan godt lide forudsigelighed, og nogle børn kan have det rigtig godt med piktogrammer, der tydeligt viser dem, hvad de skal nu, og hvad de skal bagefter,« siger Charlotte Andersen. 

Se eksempel på lektieskema her

Først styring, så støtte og så mestring

Der er selvfølgelig meget forskel på, hvor selvkørende børn er til at lave lektier, alt efter alder, temperament og personlighed. Men hvis barnet er yngre eller har svært ved at få lavet sine lektier, er der brug for meget styring fra forældrenes side.

»Man kan ikke have høje forventninger i starten. Der har de fleste børn brug for, at man styrer dem gennem lektierne og man sidder sammen, senere skal de kun støttes, og man kan bede dem kalde, når de er færdige med en opgave, og til sidst, når de mestrer det helt selv, kan man nøjes med at sige, at nu skal du gå ind og lave lektier,« siger Charlotte Andersen.

Forældre skal også koncentrere sig om barnets opgave

»Man er 100 procent på som forældre, når man skal lære sit barn at lave lektier. Forældre skal hjælpe med lektier uden mobiltelefonen i hånden, uden lillesøster på skødet og uden tv i baggrunden. Nærheden er vigtig, for så oplever barnet, at man har noget sammen. Hvis forældrene laver alt muligt andet imens, man laver lektier sammen, så gør barnet det også,« siger Charlotte Andersen, der selv har 3 børn og ikke synes, at det er en let opgave:

»Det er vigtigt, at man som forældre viser interesse for det, børnene laver. Og hvis man ikke er med til selve lektielæsningen, så kom ind og se, hvad barnet har lavet, når hun er færdig.«

Barnet skal selv være med til at bestemme, hvornår lektierne skal laves

Hvis det er aftalt, at der skal læses lektier i dag, skal barnet have mulighed for at vælge, hvornår lektierne skal laves.

»Forældrene skal holde fast i, at lektierne skal laves. Men man kan godt spørge sit barn, om hun vil lave lektier, lige når hun kommer hjem fra skole, eller om hun vil vente 30 minutter, så hun kan nå at hygge med en aktivitet først. Tag udgangspunkt i den viden, du har om dit barn, og giv barnet to valgmuligheder,« siger Charlotte Andersen.

Nogle gange skal der belønninger, stjerner eller point til at motivere barnet

»For nogle børn kan det godt være meget umotiverende at lave lektier, men når de oplever, at de får noget godt ud af det, bliver de mere motiverede,« siger Charlotte Andersen.  

Lad barnet selv være med til at vælge sine belønninger. For nogle børn kan en highfive være en fin belønning at få efter hver side, man har læst. Men en belønning kan også være, at man må vælge en aktivitet, man skal lave med sine forældre, hvis man har lavet sine lektier 10 gange. Så kan barnet glæde sig til at komme ud at fange krabber hele ugen.

»Det er vigtigt, at forældrene stiller succeskriterier op, som de er sikre på, at børnene kan nå, så det ikke ender med, at barnet ikke får sin belønning,« siger Charlotte Andersen. En belønning skal udløses kort tid efter, at barnet har nået sit mål.

Se, hvad vi ellers skriver om: #børn, #læse, #opdragelse, #skole, #lektier og #forældre