3 gode råd til dig, der kender en stressramt

Kender du en, der er ramt af stress, kan det være svært at vide, hvad du skal gøre for at hjælpe personen. Med hjælp fra chefpsykolog i Psykiatrifonden, Michael Danielsen, kommer vi med 3 gode råd til dig, der kender en stressramt.

Når man er stresset, mister man ofte lysten til de ting, man før har fundet glæde ved.

Tag en snak

Selvom det kan være en ubehagelig situation både for dig som pårørende og personen, der viser tegn på stress, er det vigtigt, at du taler med vedkommende om dine bekymringer. 

Kortlæg, hvad der har ændret sig. Hjælp personen med at undersøge, hvad der var anderledes i forhold til dengang, hvor vedkommende ikke viste tegn på stress. 

Vær konstruktiv

Som stressramt kan der være mange ting, man ikke har lyst til. I stedet for at fokusere på de ting, den stressramte ikke vil eller kan, så bed personen om at udpege, hvad han eller hun egentlig har lyst til. Noget skal ændres.

Hold stædigt fast i, at personen må gøre noget anderledes. Man kan ikke forvente, at man får det bedre, hvis man ikke laver nogle ændringer.

Vær forstående og vedholdende

Det hjælper ikke at tillægge den stressramte person skyld ved eksempelvis at sige: »du arbejder for meget«.

Vær i stedet lyttende, forstående, men gør det klart, at du ikke vil se, at den stressramte gradvist falder fra hinanden.

Se, hvad vi ellers skriver om: #stress